Jag har en Easee laddbox installerad i garaget. Sitter på en undercentral där. På huvudcentralen sitter en equalizer som ska balansera och reducera effekten så att jag inte blåser en huvudsäkring, har jag inbillat mig i iallafall.

Vår huvudsäkring är på 20 A, equalizern var satt på att endast ge ut max 18 A för att vi inte skulle ligga för nära gränsen. När det blev kallt häromveckan och värmepumpen drog igång låg 2 faser på runt 21 A och den tredje strax under 20 A. Det hela slutade med att en huvudsäkring gick. Efter det ställde jag ner equalizern så att den endast skulle ge ut 16A max, jag ställde även ner så att bilen endast skulle få 10A som mest. I morse så var det 17 minus ute, när bilen skulle laddas sprang fas 1 upp i 21 A, fas 2 19 A och fas 3 13A. Först när jag satte bilen på att ladda med 6A landade faserna runt 16 A var.

Jag har varit i kontakt med Easee som säger att allt fungerar perfekt i deras grejor. Så varför blir det så här? Någon som tror sig veta, eller ännu hellre någon som vet?
 
  • Skärmdump av appen som visar trefasig strömförbrukning i realtid och tillgänglig energi på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gränssnitt för övervakning av trefasströmsystem. Visar ström, spänning och förbrukningsdata. Överskottsenergi uppmärksammas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följer.
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
Tommty
hur har du ställt in equalizern i inställningarna?
 
Tommty Tommty skrev:
hur har du ställt in equalizern i inställningarna?
Gräns för huvudsäkringen är 80%/16A Max laddström 6A.
 
Tommty
P Persing skrev:
Gräns för huvudsäkringen är 80%/16A Max laddström 6A.
Ja, men hur har du ställt in equilazern?

logga in på easee.cloud.

Grafiskt gränssnitt för strömhantering: säkringar, belastning, equalizer-funktion, markeringar med penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tommty Tommty skrev:
Ja, men hur har du ställt in equilazern?

logga in på easee.cloud.

[bild]
Grafisk översikt av elektrisk belastning och säkringsvärden för elbilsladdning med markerade gränsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så ser det ut på easee.cloud
 
Tommty
P Persing skrev:
[bild]
så ser det ut på easee.cloud
ser märkligt ut att det inte finns någon blå stapel, likt min på bilden som är tilldelad equalizern,

Möjligtvis att detta beror på din Överskottsenergiinställning som är inställd på Begränsad nätanvändning.
Prova slå av den och kolla i grafen igen.
 
Tommty Tommty skrev:
ser märkligt ut att det inte finns någon blå stapel, likt min på bilden som är tilldelad equalizern,

Möjligtvis att detta beror på din Överskottsenergiinställning som är inställd på Begränsad nätanvändning.
Prova slå av den och kolla i grafen igen.
Begränsad nätanvändning är av. jag har prova att slå på den. Ingen skillnad. Just nu är bilen ute på äventyr och är inte inkopplad. Jag kommer. inte se hur det ser ut förrän måndag kväll.
 
B
Är Equalizer och Laddbox på samma WiFi? De kan inte kommunicera över molnet med varandra och Easee link (radio) klarar inte alltför mycket hinder på vägen.
 
Tommty
Och equalizern parades ihop med laddboxen genom att sätta equalizern mot laddboxen?

Känns som att det är 2 fristående enheter just nu som inte kommunicerar med varandra.
 
B bygges skrev:
Är Equalizer och Laddbox på samma WiFi? De kan inte kommunicera över molnet med varandra och Easee link (radio) klarar inte alltför mycket hinder på vägen.
Laddboxen från Easee går via 4g. Det är så eftersom garage kan vara belägna så att Wi-Fi inte når dem. Equalizern ligger mot vårt wi-fi. Hos oss har de ypperlig kontakt. Allt jag gör på Easee-sidan sker i laddboxen. Däremot så drar inte equalizern ner effekten på laddboxen när belastningen är hög inne i huset.
 
Tommty Tommty skrev:
Och equalizern parades ihop med laddboxen genom att sätta equalizern mot laddboxen?

Känns som att det är 2 fristående enheter just nu som inte kommunicerar med varandra.
Tommty Tommty skrev:
Och equalizern parades ihop med laddboxen genom att sätta equalizern mot laddboxen?

Känns som att det är 2 fristående enheter just nu som inte kommunicerar med varandra.
Exakt hur det parades vet jag inte. Det skötte elektrikern.
 
B
P Persing skrev:
Laddboxen från Easee går via 4g. Det är så eftersom garage kan vara belägna så att Wi-Fi inte når dem. Equalizern ligger mot vårt wi-fi. Hos oss har de ypperlig kontakt. Allt jag gör på Easee-sidan sker i laddboxen. Däremot så drar inte equalizern ner effekten på laddboxen när belastningen är hög inne i huset.
De måste kommunicera med varandra direkt, om laddboxen endast kör 4G fungerar det inte. Du kan titta om de är ihopkopplade via Easee Link. Annars behöver du köpa WiFi extenders eller WiFi mesh alternativt Tibbers lastbalanserare som klarar att kommunicera med laddboxen via molnet. Utöver detta måste alla dina faser ligga rätt mot elmätare, central och laddbox, dvs L1 brun, L2 svart, L3 grå.
 
  • Supportinstruktioner för enheten Easee Equalizer med smartmätare och WiFi-kommunikation visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B bygges skrev:
De måste kommunicera med varandra direkt, om laddboxen endast kör 4G fungerar det inte. Du kan titta om de är ihopkopplade via Easee Link. Annars behöver du köpa WiFi extenders eller WiFi mesh alternativt Tibbers lastbalanserare som klarar att kommunicera med laddboxen via molnet. Utöver detta måste alla dina faser ligga rätt mot elmätare, central och laddbox, dvs L1 brun, L2 svart, L3 grå.
Jag förstår inte, menar du att fast laddare och equalizer ligger på samma anläggning i easee cloud så sker ingen kommunikation mellan dem den vägen utan det går internt via wifi utan att passera Easee cloud, och att det är därför den inte lastbalanserar. Isåfall får jag titta på det efter helgen.
 
B
P Persing skrev:
Jag förstår inte, menar du att fast laddare och equalizer ligger på samma anläggning i easee cloud så sker ingen kommunikation mellan dem den vägen utan det går internt via wifi utan att passera Easee cloud, och att det är därför den inte lastbalanserar. Isåfall får jag titta på det efter helgen.
Ja, läs texten på Easee ovan. WiFi eller Easee link (radio) är det som gäller. Annars behöver du köpa Tibber Pulse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.