Om du har 7 graders delta-t på golv värmen så har du en viss skillnad mellan olika delar av golvet, är osäker, men tror inte attt glv tempraturen komer att skilja med 7 grader, även om skilnaden säkert är en hel del.

har du radiatorer istället så värms golvet/ rummet ännu mer oljämt o det är det ingen som klagar på !
 
Det är förvisso sant. :)

Men ett av argumenten (det största) till att välja golvvärme är ju ökad komfort, så ...
 
du ökar komforten enormt med golv värme, tempskilnaden över golvet blir ju bara ca 4-5 grader, mot kanske 10 grader om huset haft radiatorer.

men komforten ligger ju fremst i at golven är varma o inte kalla. komforten är inte det att hela golvet har en exakt tempratur.
(golv värme är bara komfort, för du får en stor värmeförlus nedåt!)
 
CarMan skrev:
du ökar komforten enormt med golv värme, tempskilnaden över golvet blir ju bara ca 4-5 grader, mot kanske 10 grader om huset haft radiatorer.

men komforten ligger ju fremst i at golven är varma o inte kalla. komforten är inte det att hela golvet har en exakt tempratur.
(golv värme är bara komfort, för du får en stor värmeförlus nedåt!)
Jag har inget emot att tro på att golvvärme ger högre komfort och jämnare temperatur. Men jag funderar ändå på uttalandet ovan.

Det handlar ju inte bara om vad temperaturen är, utan framförallt hur den upplevs (komfort är ju upplevelsen). Hur man upplever en temperatur beror inte bara på vilken temperaturen är, utan även hur den överförs. Att till exempel ta i en bit metall känns temperaturmässigt annorlunda än att bara stå stilla mitt i luft med samma temperatur som metallen (stillstående luft är en god temperaturisolator).

Vid vanliga radiatorer är luften kallare nertill i rummet än upptill, men det är svårt att känna med mindre det fläktar bra i rummet. Vid golvvärme känns golvet varmt utan att det fläktar.

Om nu värmen kommer från golvet, och golvet faktiskt har olika temperatur, och fötterna när man går/står rör vid golvet, och temperaturen därför överförs medan man går/står, är det då inte större chans att man känner temperaturskillnaden i golvet än att man hade känt temperaturskillnaden i luften? Detta trots att det eventuellt är en större skillnad i temperaturskillnaden i luften än i golvet?

--- Mats ----
 
jag har golv värme i ett stort badrum. 12m worsbo, som ligger 125mm cc. har ca: 8 graders delta-t.

jag kan inte käna nån skilnad på tempraturen när jag går omkring barfota i badrumet.


för den som är orolig så kan man förlägga golvärme slingorna i spiraler istället.
tradisionelt sett så lägger man ut slngen mot kalaste väggen o sen fram o tellbaka tills man når väggen mit i mot.
om man istälet lägger slangen förbi alla väggar o går i en fyrkantig spiral innåt mitten (förlägg med dubbla CC måttet mod vad som ska vara) Sen när du når mitten så vänder du o går tillbacka hela vägen (då uppnår du rätt CC på vägen tillbaka.
resultatet bilr att kallaste rörendan hamnar närmast varmaste rörendan...
 
CarMan skrev:
jag har golv värme i ett stort badrum. 12m worsbo, som ligger 125mm cc. har ca: 8 graders delta-t.

jag kan inte käna nån skilnad på tempraturen när jag går omkring barfota i badrumet.


för den som är orolig så kan man förlägga golvärme slingorna i spiraler istället.
tradisionelt sett så lägger man ut slngen mot kalaste väggen o sen fram o tellbaka tills man når väggen mit i mot.
om man istälet lägger slangen förbi alla väggar o går i en fyrkantig spiral innåt mitten (förlägg med dubbla CC måttet mod vad som ska vara) Sen när du når mitten så vänder du o går tillbacka hela vägen (då uppnår du rätt CC på vägen tillbaka.
resultatet bilr att kallaste rörendan hamnar närmast varmaste rörendan...
Tack för svaret. Tydligt och betryggande.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.