Jag vet inte om jag lägger denna fråga på rätt forum men chansar här.
Jag har sen en tid haft en kamp mot min murstock att hitta ut så att säga i befintlig rökkanal i mitt vardagsrum.
När jag skaffade huset, en 2plans mindre stuga så satt ingen eldstad nere men det hade setat en sedan tidigare men den ingången va igenmurad enligt tidigare ägare som hade fått samma information av ägaren före det. Fastigheten har ett pannrum och den rökkanalen går till höger i muren som har måtten 1000x500 och till vänster har jag ventilation som mynnar ut på sidan av skorstenen.
Nu är det så att jag kommer bara 1200mm upp med tumstocken i från vardagsrummet sen är det stopp i mittre kanalen och på övervåningen i sovrummet har jag gått i också för att dit kommer jag med ett spett jag fört ner tidigare med vajer på för jag trodde det va nå kajbo.
Men när jag tar upp det hålet uppe där de för övrigt varit in tidigare vad jag ser efter jag tagit bort sju lager tapet först osv.. Där möts jag av div löv osv men sen tegel bara i botten, som om de skulle haft en eldstad uppe men det har jag svårt att tro.. Hur som så har jag ett spjäll där också som fungerar bakom allt man rivit bort ca 1meter över ingången de varit i via tidigare men satt igen.
Går vi ner så har jag 34cm upp till taket och uppe har jag 28cm ca ner till dit jag kom med tumstocken vad jag kan räkna mig till. Blir smått knäpp snart, vet inte vilken väg jag ska ta mig upp.

Pannrummet används ej, ska man ta denna kanal istället, dock pga platsbrist vill jag inte flytta braskaminen åt höger i vardagsrummet. Eller ska man bila sig ner mellan våningarna och hoppas allt går väl. Vad har de gjort undrar man, det är ju eldat sen tidigare nere där jag gjort hålet sedan tidigare så står smått handfallen här.

Bild 1 nere från upp i pipan.
Bild 2 muren nere.
Bild 3 nere neråt

Bilder uppe på övre planet med en bild uppåt i de blå men tagen på kvällen och en neråt där jag gav upp mitt bilande med att hitta högra kanalen istället till pannrummet.

Sista utifrån med ventilation till vä
 
  • Mörk, smal luftkanal eller skorsten fylld med sot och damm, med sug av mystik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett delvis oskarpt foto visar tegelvägg och murbruk med skuggor och ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i tegelvägg; text skämtsamt om misstag med emojis. Något har trillat igenom. Humoristisk situation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad vägg med en blockerad dörröppning, synligt tegel, trägolv, eluttag och spår av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en sotig skorsten eller öppen spis med tegel och sotavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i vägg, spilld isolering, skruvdragare, skyddslakan, mörkt rum, PC-torn, hemmareparation eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus, vita fönsterkarmar, luftkonditionering, tegelskorsten, grönt gräs, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får inte helt någon bild av förutsättningarna.
Men den muren du skalat fram ser ut som ett klassiskt kök, anslutning till vedspisen nere, spjäll till den och en imma uppe till vänster, sänkt innertak. Inte ovanligt att huset varit två lägenheter, man bodde smått förr.

För att du ska kunna bilda dig en uppfattning kan du göra en enklare kartering med vad du har tillgängligt. Rita en karta över öppningar på toppen av skorstenen. Hissa ner något tungt i ett långt snöre och se vart det hamnar inne i huset. Eller elda en hög med löv och tidningspapper i dom öppna kanaler med drag i och gå upp på taket och se vart det ryker.
Har du kanaler på toppen av skorstenen som du inte hittar inne så är dom igenmurade eller så är det stopp för att någon tegelsten rasat ner och fastnat eller att det är kajbo på vägen.
 
På den första bilden som jag antar är tagen uppåt i befintlig kanal ser det ut som ett stängt spjäll. Gissningsvis har man stängt spjället och sedan kapat armen för att manövrera det när man tog bort eldstaden. Sedan har det hamnat tegelbitar ovanpå spjället. Antingen av misstag när man gjort något med skorstenen, eller med flit.
 
Hej och tack för eran syn på det hela. För att göra det enkelt för mig gick jag in till höger nere och träffade pannrummets pipa perfekt. Gjorde en vinkel i 160mm rf 4mm rör så braskaminen inte hamnar så långt till höger i muren och nära passagen till hallen. Tror det kan bli godkänt, har varit in något på den mittre pipans vägg men ska fylla igen detta i dag. Nu bör det bli bra och jag satte för ner i pannrummet då jag inte har planerat för någon ny panna i nuläget iaf. Tusen tack för er tid, återkommer med hur det fortskrider.

Patrik.
 
  • Rör genombrott i vägg, dammigt, byggarbetsplats eller renovering, synligt murbruk och ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt, har du gjutit en botten i kanalen så du inte får en sotficka nere i källaren?
 
V vinylskiva skrev:
snyggt, har du gjutit en botten i kanalen så du inte får en sotficka nere i källaren?
Hej
Tack så mycket. Jag drog i fyra stumpar armering i botten en 15cm ner sen grundade jag med att knäcka till passande tegelstenar där och sen c bruk över detta och avslutningsvis vattnade jag lite och snyggade till det för hand med latexhandskar givetvis. Är inte hälsosamt med bruk tydligen. Förresten så har jag bytt rökrör som är i rätt dimension så att det passar in i anslutningen. Jag hittade resten av de jag använde sist när jag trodde jag hade hittat rätt och gjort allt klart helt i onödan. Men nu är vi på gång igen. Färsk bild tagen nu vid midnatt, behöver värme nu, har bara en gasolkamin eftersom även luftvärmepumpen givit upp efter pannan som den också sa sitt och fyllde pannrummet med radiatorvatten 🤣🥳
 
  • Renovering eller reparation, hål i väggen, ventilationstrumma, arbetslampor, skyddsplast, målarverktyg, handduk, trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller i ett ventilationsrör nära en skadad innertaköppning. Takarbeten eller reparation förefaller pågående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.