• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Har kvar att se avsnittet men det är ju alltid lita att tänka på just med skolbussar

De stora fönstrena gör det oftast helt olämpligt för vårt klimat. Även i soligare länder blir det sjukt varmt
Även de stora metallytorna är utmanignar och det är enormt stort projekt att isolera och förhindra köldbryggor

Oftast har de försvånansvärt dåliga motrer och drivlinor. De har inte inköps för att vara komfortabla bussar direkt.
I princip alla "jötöbbers" i USA som byggde om skolbussar fick ändra sina planer när bränslepriserna gick upp. Var nått par som i princip sa "Det är billigare åka runt med bil och ta in på hotell".

Skolbussar körs ofta även till de "dör". Vilket innebär att det ska till väldigt omfattande reparationer och underhåll. Jag skulle helt klart rekommendera att man i princip drar ut hela motorn och drivlinan och bygger om desamma. Annars är risken stor man blir stående på vägen. Hela chassit och kaross bör färgstrippas med och målas om så man kan ta hand om eventuell rost

Nåja. Nog om det. Det är ett projekt jag aldrig skulle åta mig Det finns enklare och billigare sätt leva vanlife :D

Hoppas på ett avsnitt som handlar mer om bygget än att "det är speciella snöflingor som är med i programmet, här är varför de är som de är"
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
En jättebra sak tänka på kring vanlife.

De flesta vans/husbiolar är inte välkomna på så många platser längre.

Före pandemin var det väldigt mycket vänligare och mer öppet. Men under pandemin exploderade intresset för det mobila livet och många var inte direkt hänsynsfulla i var de ställde sig.

Såg senast i spanien hela städer med parkeringsförbud för vans utom för "lastbilsplatser". Så friheten blir ju allt lite beskuren om man då itne kan ta sig från campingplatserna....
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Jepp redan för flera år sen så blev det tjurigare i Spanien/Portugal att ställa sig utanför ställplatser/camping. Så kallad frikamping i dag vet jag inget om, men då började Gardia Civil att patrullera allt som kunde används för att ställa sig. var på ett stort ställe med plats för kanske 100 bilar och tomt. Härligt här kan vi va ett par dagar. Tjosan inte som vi ville, efter ca 2 timmar kom Gardia och vi fick 2 tim på oss att lämna, annars en Ticket on the scren. böter på 150 Euro. bara packa ihop åk åka vidare. Nu kan jag inte säga något om parkeringar i Spanien, men för så var det lagligt att parkring 2 dygn på allmän parkering men inte att sova, ( som ingen brydde sig om riktigt ) i bland gick det bra, i bland inte. Att ställa sig på en parkering räknas som parkering, men ställer man ut en stol eller bord så är det camping och är förbjudet. Kontentan blev parkera nära vatten på P-plats och ta bord stolar över vägen 10 meter och ställa dom på stranden, fullt legalt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag gillar vanlife trenden, drömmer själv ibland om ett enklare liv på fyra hjul. Men varför bemöda sig med att bygga om en gammal transportbil eller skolbuss.. hade det inte varit betydligt enklare och billigare att köpa sig en 20 år gammal husbil istället? Finns ju hur mycket som helst för runt 100-200 tusen på blocket, även plåtisar
 
  • Gilla
Ockupanten och 2 till
  • Laddar…
Been there, done that, didn't bought the t-shirt.
Men det var innan Youtube och käcka epitet och trender. På den tiden var man bara missanpassad och oduglig.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Ockupanten och 15 till
  • Laddar…
Ändå helt ok serie. Men märks att det mer handlar om serier som SVT köper in billigt av folks om filmat själva.
I detta fall blev det ju rätt bra. Med lite mer fokus på vanlife. Och man visade ärligt alla problem. Kudos.
Förra serien kändes ju mest som 3 avsnitt självförhärligande.

Gillade Lisa och Christoffer. De har ju även fördelen att de kan återvända till "samhället" när de ska betala räkningar och spara till pension och allt sånt tråkigt.

För vanlifelivet med tanken att allt ska vara billigt och "fritt" är nog en illusion. Iaf i västeuropa. Shit is expensive. Du måste i princip ha ett jobb som ger en inkoms. Som en sån där "förskolelärare" som de nämnde.... Har för många exempel där man sett folk som levt det fria livet. Och nu sitter med en pisspension och misär. Trevligt liv i 20 år. Sen kommer verkligheten ikapp.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp redan för flera år sen så blev det tjurigare i Spanien/Portugal att ställa sig utanför ställplatser/camping. Så kallad frikamping i dag vet jag inget om, men då började Gardia Civil att patrullera allt som kunde används för att ställa sig. var på ett stort ställe med plats för kanske 100 bilar och tomt. Härligt här kan vi va ett par dagar. Tjosan inte som vi ville, efter ca 2 timmar kom Gardia och vi fick 2 tim på oss att lämna, annars en Ticket on the scren. böter på 150 Euro. bara packa ihop åk åka vidare. Nu kan jag inte säga något om parkeringar i Spanien, men för så var det lagligt att parkring 2 dygn på allmän parkering men inte att sova, ( som ingen brydde sig om riktigt ) i bland gick det bra, i bland inte. Att ställa sig på en parkering räknas som parkering, men ställer man ut en stol eller bord så är det camping och är förbjudet. Kontentan blev parkera nära vatten på P-plats och ta bord stolar över vägen 10 meter och ställa dom på stranden, fullt legalt
Finns ju alltid kryphål. Men det beror mycket på folks goda minne. Förr eller senare utnyttjas det och då är Guardia eller local där. Och svenskar blir alltid lika förvånade över att det finns poliser som kan följa upp "skitsaker"

S surfarn skrev:
Jag gillar vanlife trenden, drömmer själv ibland om ett enklare liv på fyra hjul. Men varför bemöda sig med att bygga om en gammal transportbil eller skolbuss.. hade det inte varit betydligt enklare och billigare att köpa sig en 20 år gammal husbil istället? Finns ju hur mycket som helst för runt 100-200 tusen på blocket, även plåtisar
Så är det. Sen är väl kvaliteten på dessa varierande med. Har sett husvagnar som efter 20 år är i nyskick fortfarande. Och de som varit skrotfärdiga med mögel och rostproblem. Av samma tillverkare.

Ska man ha nått att leva i är det ju att plocka ner och bygga upp igen som gäller.

Som i serien. De la all energi på bodelen. Och sen straffades de rejält när de fick teknikstrul.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
För övrigt är jag sjukt imponerad av färjan som gick från Trelleborg till Italien.
Nån som har länk till den? 🙃🤪
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Skall titta på detta.
Minns mitten på åttiotalet då en kompis köpte en gammal buss som jag då och då hjälpte till med att bygga om.
Tanken var att den skulle få åtta sovplatser och kök samt toa för kompisresor till norska skidorter.
Då och nu är jag medveten om att jag inte fattar hur folk vet hur de skall göra när de bygger om bussar.
Jag fattar inget av sådant. Var fäster man vad. Hur gör man med det elektriska.
Kul var det dock.
 
Herregud
 
Fario Fario skrev:
Skall titta på detta.
Minns mitten på åttiotalet då en kompis köpte en gammal buss som jag då och då hjälpte till med att bygga om.
Tanken var att den skulle få åtta sovplatser och kök samt toa för kompisresor till norska skidorter.
Då och nu är jag medveten om att jag inte fattar hur folk vet hur de skall göra när de bygger om bussar.
Jag fattar inget av sådant. Var fäster man vad. Hur gör man med det elektriska.
Kul var det dock.
Läste nån som skrev att det är tredje försöket det brukar bli en bra campervan på :D

Så då kan man tänka hur alla hemmabyggen till salu är.

Största problemet verkar vara vinterförvaring (av vanen). Ofta som det bildas kondens, fukt och mögel inne i väggarna. I princip så fort du har organiskt material som kommer i kontakt med metall
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp redan för flera år sen så blev det tjurigare i Spanien/Portugal att ställa sig utanför ställplatser/camping. Så kallad frikamping i dag vet jag inget om, men då började Gardia Civil att patrullera allt som kunde används för att ställa sig. var på ett stort ställe med plats för kanske 100 bilar och tomt. Härligt här kan vi va ett par dagar. Tjosan inte som vi ville, efter ca 2 timmar kom Gardia och vi fick 2 tim på oss att lämna, annars en Ticket on the scren. böter på 150 Euro. bara packa ihop åk åka vidare. Nu kan jag inte säga något om parkeringar i Spanien, men för så var det lagligt att parkring 2 dygn på allmän parkering men inte att sova, ( som ingen brydde sig om riktigt ) i bland gick det bra, i bland inte. Att ställa sig på en parkering räknas som parkering, men ställer man ut en stol eller bord så är det camping och är förbjudet. Kontentan blev parkera nära vatten på P-plats och ta bord stolar över vägen 10 meter och ställa dom på stranden, fullt legalt
så dåligt är det inte idag var själv nere för en månad sen
 
Var väl en medveten taktik att satsa på yta och strunta i tekniken, då går det att skapa mer content till youtubekanalen när saker strular.
Prislista för sponsrade inlägg:
En skärmbild av en influencers profil, erbjuder olika paket för Instagram och YouTube-innehåll, med priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://collabstr.com/lisaandchris
 
  • Gilla
  • Haha
YuGi och 6 till
  • Laddar…
Tycker det är lite spännande men skulle aldrig våga själv.
En av de vanligaste frågorna de fick var ju hur de skulle klara det ekonomiskt. Tyvärr fick vi nog inget svar på det?!

Låter ju oerhört enkelt och fritt, men till sist måste det ju vara ohållbart.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.