Det har liksom släppt i mellanrummen vid några ställen.. golvet slipades och behandlades med hårdvaxolja i somras. Detta måste hänt under de senaste dagarna.

Någon som vet vad det kan bero på och hur man kan fixa så det ser bra ut igen?
 
  • Ljust trägolv, plankor med ådring, inomhusmiljö, skugga längst ner på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv, ljusa plankor, fogar, naturligt mönster, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
M Mahalini skrev:
Det har liksom släppt i mellanrummen vid några ställen.. golvet slipades och behandlades med hårdvaxolja i somras. Detta måste hänt under de senaste dagarna.

Någon som vet vad det kan bero på och hur man kan fixa så det ser bra ut igen?
Vad är det för golv? Limparkett, klickparkett?
Det ser ut som ett limmat golv som har gått isär.
 
I någon reel på instagram såg jag att de tejpade fast en kloss som de sen slog på. Sen om det funkar i verkligheten vet jag inte.
 
R
M Mortsken skrev:
I någon reel på instagram såg jag att de tejpade fast en kloss som de sen slog på. Sen om det funkar i verkligheten vet jag inte.
Först behöver man veta vad det är för golv, är det ett limmat så hjälper det ju inte med att bara banka tillbaka det!
 
R Rejäl skrev:
Vad är det för golv? Limparkett, klickparkett?
Det ser ut som ett limmat golv som har gått isär.
Jag vet tyvärr inte, vi är nyinflyttade så inte vi som lagt det från början. Men kommer ihåg när de hade behandlat golvet med hårdvaxolja så kom det upp lite vitt där emellan efter ett tag. Typ som det var själva hårdvaxoljan som trycktes upp.
 
  • Gilla
Gullbritt florell
  • Laddar…
R
M Mahalini skrev:
Jag vet tyvärr inte, vi är nyinflyttade så inte vi som lagt det från början. Men kommer ihåg när de hade behandlat golvet med hårdvaxolja så kom det upp lite vitt där emellan efter ett tag. Typ som det var själva hårdvaxoljan som trycktes upp.
Oj dom kanske har lagt på för mycket olja?
Det ser ut o vara ett limparketts golv.
I så fall behöver ni limma i sponten innan ni slår ihop parketten för annars åker den ut igen!
Viktigt att göra detta relativt snabbt då det åker in smuts i springan som blir svårt att få bort.
 
  • Gilla
Mahalini
  • Laddar…
Det kan bli så om det är ett limmat flytande golv som inte tillåts flyta tillräckligt väl. Exempelvis om det står tung möblering i två ändar. Istället för att hela golvet krymper in mot mitten slits det isär när tyngderna håller fast det. Kan det vara så i detta fall? Ser ut som att det står någon inredning till höger på första bilden.
 
  • Gilla
Mahalini
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det kan bli så om det är ett limmat flytande golv som inte tillåts flyta tillräckligt väl. Exempelvis om det står tung möblering i två ändar. Istället för att hela golvet krymper in mot mitten slits det isär när tyngderna håller fast det. Kan det vara så i detta fall? Ser ut som att det står någon inredning till höger på första bilden.
Okej. Det är en köksö som syns till höger, sen står en soffa i andra änden, men lite högre upp så inte direkt mittemot. De som bodde tidigare hade också köksö (och soffa på samma ställe), men vår kanske är tyngre..
 
S
En gissning är väl att efter inoljningen så var golvet nära sin maxgräns för hur mycket det kan svälla. Då ställde ni på möbler o köksö osv vilket hindrat golvet att krympa ihop igen?

Annars vettefan :)
 
  • Gilla
boihus123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mahalini skrev:
Okej. Det är en köksö som syns till höger, sen står en soffa i andra änden, men lite högre upp så inte direkt mittemot. De som bodde tidigare hade också köksö (och soffa på samma ställe), men vår kanske är tyngre..
Golvtillverkare avråder normalt från att ställa t.ex. köksöar på flytande golv eftersom de ofta hindrar golvet från att röra sig, ju sannolikare ju tyngre ön är.
 
  • Gilla
Mahalini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.