Fick hämta ut radonmätaren på posten idag. Blev förvånad när jag fick betala, 407:- för att hämta ut paketet. 100:- Postens avgifter, 43:- i tull, samt 264:- i tull för industriprodukter. ? Har det blivit något fel tro?

När jag summerar det hela så blir det 1210:- för radonmätarn och frakten från usa. Plus 407:- = 1617:- Det är ju ändå under halva priset mot vad den kostar i sverige så jag känner mig nöjd ändå. Men det är ändå 900:- i bara "frakt". Billigare om man ändå hade ärenden dit och kunde plocka med sig en.

Mailade tullverket och får se vad de säger om den där industriprodukt avgiften. Nu är mätaren inkopplad och väntar på de första resultaten, borde väl ta en 40 timmar till.
 
Ja, det ska vara lite äldre skrivare, typ 5-7 år...Dom hade både rätt kontakt och rätt spänning.
Dom nya har vare sig rätt kontakt (tre pinnar istf två och fel spänning).

vandenHoogen skrev:
Letade hemma hos föräldrarna och hittade 2st gamla hp adaptrar till bläckstråleskrivare, den ena var på 24v och den andra på 32v. Har också en HP skrivare och den är på 16v/24v. Så hp har nog haft en rad olika modeller genom åren (dehär adaptrarna är bara något år gamla) Får leta vidare:)
 
Det där är edtt elände...Det gäller att köpa från "rätt" firma i USA...Finns dom som är bättre på att deklarera produkterna och då brukar man slippa både tull, moms och klareringsavgift.


vandenHoogen skrev:
Fick hämta ut radonmätaren på posten idag. Blev förvånad när jag fick betala, 407:- för att hämta ut paketet. 100:- Postens avgifter, 43:- i tull, samt 264:- i tull för industriprodukter. ? Har det blivit något fel tro?

När jag summerar det hela så blir det 1210:- för radonmätarn och frakten från usa. Plus 407:- = 1617:- Det är ju ändå under halva priset mot vad den kostar i sverige så jag känner mig nöjd ändå. Men det är ändå 900:- i bara "frakt". Billigare om man ändå hade ärenden dit och kunde plocka med sig en.

Mailade tullverket och får se vad de säger om den där industriprodukt avgiften. Nu är mätaren inkopplad och väntar på de första resultaten, borde väl ta en 40 timmar till.
 
Har haft möjlighet att testa mätarn någon vecka nu och tycker den verkar seriös. Kan tyvärr inte lämna något resultat för mitt övervåningsprojekt, då jag inte fått upp takhuven för ventilationen än. 5 containrar fyllda med blåbetong som bytts ut mot "riktig" isolering och träväggar(innerväggar och kross i bjälklag).

Men har mätt en del i källarn, har ca 1000bq/m3 i gillestugan, men låga halter (runt 100) i de andra rummen. Har kört uteslutningsmetoden och mätt rum efter rum. Misstänker att det måste vara markradon då det inte finns någon blåbetong i källarn. Ska söka ev sprickor och håligheter mot ytterväggarna (rena betongväggar då hela källarn är utriven för renovering).

Humulus: Du verkar ha koll på det här med radonsanering, själv har jag läst timme efter timme på nätet, forum, avhandlingar, ventilationsbroschyrer m.m. och fått en hel del kunskap pga det men det är alltid givande att få tips från någon som har mer praktisk erfarenhet.

Några tips eller andra förslag på vad jag kan göra för att hitta källan till markradon och hur bli av med den.

Tack MVH Andreas
 
Nej, radonbrunn är INTE en lämplig åtgärd. Radonbrunnar anläggs rel sällan och då i fall då man har problem i flera bostäder eller möjligen i flerbostadshus, dessutom ställer det krav på markförhållanden (mest välfungerande vid grusåsar och liknande).
Det som gäller för sanering av enstaka småhus (förutom tätning och eventuell ventilationsförbättring) är RadonSugar. Förr gjorde man skillnad mellan smalrör och "tjockrör", idag tillämpar man oftast något mittemmelan, avvägt för den specifika bostaden och dess grundkonstruktion etc.

Vad gäller att hitta var markradonen sipprar in, så är det inte helt lätt faktiskt. Proffsmetoden är okulär besiktning och genom erfarenhet finna sprickor och genomföringar och sedan mäta förhållandena vid dessa möjliga inströmningspunkter med en sk. sniffer (en slags radonmätare som mäter punktvis och ger resultat på 10-15 min, per punkt.
Som "amatör" så letar man enligt sama schema efter sprickor och liknande och tätar dom. Sen kan man mäta igen och se om man träffat rätt. Teoretiskt så kan du ju göra punktvisa mätningar genom att placera mätaren vid ett visst ställe och tejpa en uppochnedvänd godisburk eller liknande över - vänta tre dagar och jämföra med andra punkter, men det blir lite långsamt och oprecisivt...men det borde fungera.


Snailman skrev:
Hmm... Källan till markradon är väl marken... och en åtgärd är väl radonbrunnen, om du nu har lämplig marksammansättning för en sådan:confused:

[länk]
 
vandenHoogen skrev:
Fick hämta ut radonmätaren på posten idag. Blev förvånad när jag fick betala, 407:- för att hämta ut paketet. 100:- Postens avgifter, 43:- i tull, samt 264:- i tull för industriprodukter. ? Har det blivit något fel tro?

När jag summerar det hela så blir det 1210:- för radonmätarn och frakten från usa. Plus 407:- = 1617:- Det är ju ändå under halva priset mot vad den kostar i sverige så jag känner mig nöjd ändå. Men det är ändå 900:- i bara "frakt". Billigare om man ändå hade ärenden dit och kunde plocka med sig en.

Mailade tullverket och får se vad de säger om den där industriprodukt avgiften. Nu är mätaren inkopplad och väntar på de första resultaten, borde väl ta en 40 timmar till.

Lite OT men..........
Posten tar ut 80 + moms(de är det jag är mest fundersam över) sen har du betalat 43kr i "tull för industriprodukter" samt 264kr i skatt/mervärdesskatt.
Jag brukar utgå från att man får tulla sen att paketet slinker igenom är ju en glad överrasking ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.