namnbyte
Börjar göra sig alltmer tydligt att isoleringen på vinden är bristfällig, Där ligger idag ett tunt lager av kutterspån och det har funkat fint sedan huset byggdes 1950. Luktar och ser fräscht ut än idag.

Så har börjat kika på att göra en uppstädning där uppe (ligger en del bråte kvar sedan takbyte) samt fylla på med mer kutterspån.

Finns detta i olika typer och utföranden? Det jag hittar står det i regel till häst på, vi har ingen häst och absolut inte på vinden. Är det exakt samma typ av kutterspån som använda till både hästar och isolering?

Eller vad ska jag leta efter, mer precist?
 
Vi har också kutterspån i bjälklagen här hemma. När vi renoverar och fyller på isolering använder vi cellulosa istället för spån. Det är mer effektivt men har samma hygroskopiska egenskaper som spån så de fungerar bra att kombinera.

Vill du tvunget ha spån så skulle jag fylla på med sådant du nämner som annats säljs som strö.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Börjar göra sig alltmer tydligt att isoleringen på vinden är bristfällig, Där ligger idag ett tunt lager av kutterspån och det har funkat fint sedan huset byggdes 1950. Luktar och ser fräscht ut än idag.

Så har börjat kika på att göra en uppstädning där uppe (ligger en del bråte kvar sedan takbyte) samt fylla på med mer kutterspån.

Finns detta i olika typer och utföranden? Det jag hittar står det i regel till häst på, vi har ingen häst och absolut inte på vinden. Är det exakt samma typ av kutterspån som använda till både hästar och isolering?

Eller vad ska jag leta efter, mer precist?
Nej skall du fylla på med samma (tveksamt om det är så du bör göra iofs) så är det kutterspån, inte "strö"
Om inte annat är brandeegenskaperna olika.

Jag gjorde ett expriment för ett par år sen hemmavid (radhus byggda på 60 talet), där vi har kutterspån på vinden som isolering: Lade upp en handfull på en plåtbricka och tände på...eller försökte: Fick inte fyr på det. Efter lång exponering av tändaren kunde jag få det att pyra lite: Uppenbarligen är det behandlat med ngt. Hade jag gjort detsamma med strö hade det brunnit friskt...
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
namnbyte
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nej skall du fylla på med samma (tveksamt om det är så du bör göra iofs) så är det kutterspån, inte "strö"
Om inte annat är brandeegenskaperna olika.

Jag gjorde ett expriment för ett par år sen hemmavid (radhus byggda på 60 talet), där vi har kutterspån på vinden som isolering: Lade upp en handfull på en plåtbricka och tände på...eller försökte: Fick inte fyr på det. Efter lång exponering av tändaren kunde jag få det att pyra lite: Uppenbarligen är det behandlat med ngt. Hade jag gjort detsamma med strö hade det brunnit friskt...
Resonerar som så att har det funkat bra i dryga 75 år med kutterspån, så är det nog inte helt dåligt för detta huset.

Dock var det inte riktigt så lätt att hitta rätt typ, vad det verkar, då kutterspån som omnämns bra för häst eller kanin i samma mening nog inte är utav samma sort/eventuell behandling.. lite som ditt experiment pekar på.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Resonerar som så att har det funkat bra i dryga 75 år med kutterspån, så är det nog inte helt dåligt för detta huset.

Dock var det inte riktigt så lätt att hitta rätt typ, vad det verkar, då kutterspån som omnämns bra för häst eller kanin i samma mening nog inte är utav samma sort/eventuell behandling.. lite som ditt experiment pekar på.
Jo det funkar säkert, men du kan ju också lägga på mer modernt material, tex isolinaskivor, cellulosa (lössull eller skivor) eller liknande.
Som då också är hygroskopiskt (samma egenskaper) men bättre isolervärden och säckar inte ihop över tid på samma sätt.

Annars är det nog samma kutterspån som används i sig, men behandlas med tex borax eller borsyra, eller silikat mot brandrisken.
 
namnbyte
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jo det funkar säkert, men du kan ju också lägga på mer modernt material, tex isolinaskivor, cellulosa (lössull eller skivor) eller liknande.
Som då också är hygroskopiskt (samma egenskaper) men bättre isolervärden och säckar inte ihop över tid på samma sätt.

Annars är det nog samma kutterspån som används i sig, men behandlas med tex borax eller borsyra, eller silikat mot brandrisken.
Vi har varken ångspärr eller ens broms så är ytterst försiktig att göra större åtgärder eller förändringar där uppe innan budgeten täckt andra, större, problem (bara bott här ett år, huset har sett 0 underhåll senaste 15 åren).

Men visst tar det emot att välja ett suboptimalt media för att isolera, kan jag villigt erkänna ... men samtidigt har vi inte råd med nya problem där uppe också, inte just nu iallafall
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är en sund inställning att vara försiktig med att mixtra med isoleringen och fundera på konsekvenser. Men nu har du ju i alla fall tänkt öka isoleringen. Varför då inte välja ett modernare material som har spånets fördelar men även andra bra egenskaper? När du har valt hur mycket spån du tänkt lägga på kan du ju istället lägga dit hälften så tjockt med ex. cellulosa (eller vad nu skillnaden i isolervärden ger).

Det är inget fel att använda kutterspån, vill bara göra det tydligt att det inte är skillnaden mellan de diskuterade isoleringsmaterialen sim utgör risken utan den ökade isoleringen i sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har ett hus från 1919. Det var på de sämsta ställena 10 cm sågspån (ej kutterspån) på vinden, och upp till 30 cm på de tjockare ställena. Jag krattade ut sågspånen jämnt (munmask är ett måste!) och sen köpte jag hem kutterspån på bal just för hästbox. Och fyllde på 20 cm med detta kutterspån. Gav en god effekt på temperaturen på övervåningen vintertid. Även sommartid blev det svalare under värmeperioder.

(Ingen fukt på vinden men vi eldar i kakelugnarna så det håller huset torrt via skorstensstockens värme.)
 
Redigerat:
namnbyte namnbyte skrev:
Vi har varken ångspärr eller ens broms så är ytterst försiktig att göra större åtgärder eller förändringar där uppe innan budgeten täckt andra, större, problem (bara bott här ett år, huset har sett 0 underhåll senaste 15 åren).

Men visst tar det emot att välja ett suboptimalt media för att isolera, kan jag villigt erkänna ... men samtidigt har vi inte råd med nya problem där uppe också, inte just nu iallafall
Ja det är nog just därför du bör använda hygoskopiska material och inte någon mer modern ull....eftersom fuktbalansen kanske kan störas.
Men för all del funkar nog som sagt att fylla på med Kutterspån enligt Claes sörmlands modell, jag skulle fundera på om man skulle blanda i ngt brandskydd dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.