Jag har dragit ut en kategori 6 nätverkskabel till garaget, då husets Wi-Fi inte når dit.

En 4-portars mini switch sitter ute i garaget, och ansluter en växelriktare för solel och en laddbox.

Nu behöver jag även ansluta ett batterilager, och det går endast att göra med Wi-Fi.

Jag har en urgammal Zyxel P-320W router, vet inte om det är någon idé att försöka med den.

http://www.zyxel.se/upload/doc/support/Prestige 320W/dokument/p-320w_manual svenska.pdf

Kan jag ha en router till efter min befintliga router i huset? (Den är kopplad direkt mot inkommande Bredband)

Batteriets BMS ska kopplas upp till en portal, där leverantören sedan ska gå in och uppdatera min mjukvara i batteriets BMS.

Finns det någon enklare lösning?
 
wildeside
Installera en router i ap läge i garaget.
Tror det heter apläge😂 men är inte helt hundra på det. Jag har 1 huvud router o som sagt apläge har jag 3 st så att jag har WIFI överallt och Kan koppla trådbundet vid alla routrarna.
 
Borde inte vara något problem, det enda är att du måste se till att båda routrarna inte har samma ip range, om den första har 192.168.0.x som är vanligt kan du sätta 192.168.100.x t.ex. på den andra
 
S Superrobban skrev:
Isåfall borde väl en sådan här passa bra i garaget?

Lägger jag in Wi-Fi namnet och lösenordet även i denna AP, eller hämtar den allt från Routern i huset?

[länk]

[bild]
Den skall fungera som accesspunkt, du kan använda ett annat wifi där eller använda samma wifi namn (ssid) och lösen. Detta måste du ställa in själv
Tänk på att den stödjer enbart 100mbs på nätverksuttaget så lite begränsande för framtiden men fungerar utmärkt för maskiner och surf.
 
Med ”mbs” menade du Mb/s då? Jag hittar ingen rimlig betydelse för mbs.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Det kan ju vara värt att tänka på, om jag skulle behöva mer fart i garagets Wi-Fi nät.

Kanske bättre med en modernare AP, som klarar lite högre hastigheter?

Just nu är det en växleriktare och en laddbox ansluta med nätverkskabel, jag har satt en liten mini switch med fyra portar i garaget.

Vad kan komma i framtiden?

Nu behöver jag Wi-Fi till batterilagrets BMS, det behöver ju inte vara så kraftfullt.

Elmätaren sitter i en fasadmätarskåp på garaget, kanske en HAN-ports ansluten mätare kan behöva kopplas upp framöver?

Framtida elbilar, kan de behöva en snabb Wi-Fi uppkoppling?

Kom även på att jag har en liten uteplats med morgonsol intill garaget, husets Wi-Fi når inte dit.

Då kanske en snabb AP i garaget vore bra för att läsa morogontidningen på läsplattan?

En AP som även har 4 nätverksportar, då kan jag skrota mini switchen som för övrigt endast klarar
100 Mbit/s
 
Det brukar gå utmärkt att använda en "wifi-router" som accesspunkt. Ibland behöver man ansluta "upplänken" på LAN-sidan istället för WAN för att slippa adressöversättning (NAT) och brandvägg osv. Ibland går det bra att bara stänga av de funktioner man inte vill ha.
 
T
S Superrobban skrev:
Det kan ju vara värt att tänka på, om jag skulle behöva mer fart i garagets Wi-Fi nät.

Kanske bättre med en modernare AP, som klarar lite högre hastigheter?

Just nu är det en växleriktare och en laddbox ansluta med nätverkskabel, jag har satt en liten mini switch med fyra portar i garaget.

Vad kan komma i framtiden?

Nu behöver jag Wi-Fi till batterilagrets BMS, det behöver ju inte vara så kraftfullt.

Elmätaren sitter i en fasadmätarskåp på garaget, kanske en HAN-ports ansluten mätare kan behöva kopplas upp framöver?

Framtida elbilar, kan de behöva en snabb Wi-Fi uppkoppling?

Kom även på att jag har en liten uteplats med morgonsol intill garaget, husets Wi-Fi når inte dit.

Då kanske en snabb AP i garaget vore bra för att läsa morogontidningen på läsplattan?

En AP som även har 4 nätverksportar, då kan jag skrota mini switchen som för övrigt endast klarar
100 Mbit/s
Jag är helt säker på att om du installerar en AP som har nätverksportar så kommer switchen inte behövas innan du använt alla portar till fasta installationer och behöver utöka.

Vad jag förstår så har vissa bilar (oavsett om de är eldrivna, laddhybrider eller har annat bränsle) egna uppkopplingar via mobilnätet och andra har det inte. Det är för att kunna uppdatera programvara, kommunicera fel till verkstad/tillverkare eller köra appar som kräver kontakt med någon server.
För andra gäller att de får programvara uppdaterat vid service eller när man åker in till verkstad.
Att de skulle kunna göra det via wifi i framtiden är inte orimligt men att det skulle krävas extrema hastigheter för det har jag svårt att tro... bilen står ju still ett antal timmar under natten och kan hantera det då.

Över huvud taget så är det lite hysteri kring hur många Mb/s man behöver... att streama film är väl något av det mest krävande som görs och då behövs, för hög kvalitet på Netflix, upp till 5 Mb/s så om du har 100 Mb/s till garaget så kan upp till 20 enheter strömma olika filmer högupplöst.

Att läsa morgontidningen på läsplattan skulle gissa klarar dig med en bråkdel av det. Det kan ta lite längre tid att byta sida och ska du titta på filmklipp så kanske det behövs upp till 1 Mb/s för att det inte ska hacka.

Andra saker som avläsning av mätare, styrning av batterilager osv lär inte behöva några Mb/s i uppkoppling. (f.ö. om energibolaget ska ha avläsning på distans så löser de det med en liten sändare som är kopplad till mobilnätet, de vill inte vara beroende av konsumentens utrustning/abonnemang)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.