Hej!

Vi har lagt ett nytt golv furugolv och köpte en 3 liters dunk med Herdins golvolja på den lokala bygghandeln. Dunken var hade tappat formen och det var som ett undertryck hade sugit in sidorna. Vi blev lovade att de blev så och att det var normalt. Oljan var väldigt seg liksom sirap men vi hann tyvärr få den på golvet innan vi insåg att något borde vara fel. Den var helt omöjlig att torka bort direkt efter applicering och trasan liksom fastnade i golvet.

Obehandlat trägolv med kvistar, obeboad rumshörna, vägg utan tapet, byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser golvet ut efter natten. Antar att alternativet är att slipa hela golvet igen.

När jag kollade närmare på dunken verkar den vara från 2010 enligt stämpeln i plasten. Den verkar ha varit en hyllvärmare i 13 år. Är det lagringen som gjort att den är seg eller ska den vara seg och vi som gjort fel på något sätt?

Undrar även lite hur länge det är rimligt att den står på en hylla utan att den tappar kvalitet. Vad kan man ha för krav som kund mot butiken eller är det vi som borde insett att något var fel på vår nyköpta olja innan vi hade ut den på golvet?

Jag ber om ursäkt om inlägget är ostrukturerat. Jag är trött och väldigt less på det här efter att ha kämpat med att få bort så mycket som möjligt igår för att rädda golvet.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M muntlin skrev:
Hej!

Vi har lagt ett nytt golv furugolv och köpte en 3 liters dunk med Herdins golvolja på den lokala bygghandeln. Dunken var hade tappat formen och det var som ett undertryck hade sugit in sidorna. Vi blev lovade att de blev så och att det var normalt. Oljan var väldigt seg liksom sirap men vi hann tyvärr få den på golvet innan vi insåg att något borde vara fel. Den var helt omöjlig att torka bort direkt efter applicering och trasan liksom fastnade i golvet.

[bild]
Såhär ser golvet ut efter natten. Antar att alternativet är att slipa hela golvet igen.

När jag kollade närmare på dunken verkar den vara från 2010 enligt stämpeln i plasten. Den verkar ha varit en hyllvärmare i 13 år. Är det lagringen som gjort att den är seg eller ska den vara seg och vi som gjort fel på något sätt?

Undrar även lite hur länge det är rimligt att den står på en hylla utan att den tappar kvalitet. Vad kan man ha för krav som kund mot butiken eller är det vi som borde insett att något var fel på vår nyköpta olja innan vi hade ut den på golvet?
Jag kan faktiskt inte se vad som är fel med det golvet..?

Om ni har gjort något fel så är det snarare det att ni försökte torka bort oljan omedelbart. Den ska arbetas in i träet i fiberriktningen och ligga och gotta sig där 15-20 minuter innan eventuellt överskott torkas bort.

Men ge inte upp! Om det var ett helt nytt och obehandlat golv så kan det suga rejält med olja. Det krävs iaf 2 behandlingar med oljan och sedan efterpolering efter något dygn.

Om dunken (och innehållet) var från 2010 så hade jag blivit störtgrinig. Men jag tror ärligt talat inte att den försämras särskilt mkt under den tiden. Bättre blir den knappast, men nog inte mkt sämre heller. Men jag hade inte velat chansa på mitt eget golv..

Mitt råd blir nog att upprepa behandlingen med samma olja och om det inte blir bra så får ni åka tillbaka till butiken och slå näven i bordet. Ni frågade ändå specifikt om det var något galet med dunken..

Att byta till en dunk med ny olja tror jag inte på, då den ni redan använt är så pass mkt äldre och det kan även skett ändringar i receptet på 13 år.

Se till att röra om oljan riktigt ordentligt, men det antar jag att ni gjorde sist också?
 
Som sagt var det nog ett lite dåligt inlägg men vi har gjort enligt instruktion med vila ca en kvart. Men det som var kvar att torka var en seg hinna som man gjorde att man knappt kunde stura trasan framåt. Jag har använt många olika oljor men den här var som sirap. Nu dagen efter är det en glansig lite kletig hinna över hela golvet som kanske inte riktigt kommer fram i bilden.
 
Hur löste det sig?
Jag kom hem med en likadan hink igår och tänkte också på att dunken är lite konkav.
Men min ser ut att vara från 2022 så hoppas inte det blir samma för mig. Skakar jag dunken låter den inte särskilt seg
 
H HAJST skrev:
Hur löste det sig?
Jag kom hem med en likadan hink igår och tänkte också på att dunken är lite konkav.
Men min ser ut att vara från 2022 så hoppas inte det blir samma för mig. Skakar jag dunken låter den inte särskilt seg
Hej!
Det slutade med att bygghandeln som vi hade handlat hos såg till att golvet blev omslipat (av en snickare). Ytan på golvet var fortsatt kladdig några månader senare, och vi utgick ifrån att det inte skulle bli bättre med tiden. Så, nu är golvet omslipat och omoljat. Hoppas det inte blev samma resultat för dig!
 
  • Gilla
HAJST och 1 till
  • Laddar…
M muntlin skrev:
Hej!
Det slutade med att bygghandeln som vi hade handlat hos såg till att golvet blev omslipat (av en snickare). Ytan på golvet var fortsatt kladdig några månader senare, och vi utgick ifrån att det inte skulle bli bättre med tiden. Så, nu är golvet omslipat och omoljat. Hoppas det inte blev samma resultat för dig!
inte oljat än men ska testa i ett hörn först och ha koll så den inte är sirapslik. Alla dunkar var konkava men datumet var inte så gammalt så tror inte det borde vara några konstigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.