Termostaten på ett av elementen i kökek är trasigt, (varit sen vi köpte huset för ca 1 år sen) Och det är uppvriddet på högsta värme. Vilket är extremt varmt, det går knappt att ta på elemetet. (vattenburen värme) NU till min fråga. Hur ska jag få ner värmen? Har tagit bort det lilla platsbiten som fanns kvar av termostaten. Är det bara att vrida på den lilla "piggen" som sticker ut, ska man trycka in den å vrida eller hur ska jag göra tills jag hittat en ny termostat som passar???
 
Den lilla piggen ska tryckas in, ju längre in den är ju längre blir tempraturen.

vridningen du gör på termostaten är bara en mekanisk gerj i själva termostaten, det som händer i andra änden är att den bara trycker
 
Oki. Får sätta nån tejp eller dylikt tillsvidare. Tack för hjälpen..
När jag ändå är här så.. Passar det med vilken termostat som helst eller är "alla" olika? Huset är från -64 så antar ett termostatera och elementerna är därifrån med. Hur gör man om man vill ha nya fina termostater?
 
D
Tror inte tejp kommer fungera, det är ganska bra mottryck i den där pinnen för det mesta. Det finns olika termostater som passar olika ventiler, så det är inte bara att gå att köpa vilken som helst. Om du lägger upp ett detaljerat kort på ventilen med pinnen och mäter ev. skruvgänga med skjutmått så kan man nog bestämma vilken termostat som skulle passa. Annars vet du kanske vilken termostat som satt där tidigare?
 
putte80 skrev:
Oki. Får sätta nån tejp eller dylikt tillsvidare. Tack för hjälpen..
När jag ändå är här så.. Passar det med vilken termostat som helst eller är "alla" olika? Huset är från -64 så antar ett termostatera och elementerna är därifrån med. Hur gör man om man vill ha nya fina termostater?
Tejp brukar inte hålla. Prova med ett buntband (elstrips, kattstrypare). Det finns olika modeller på ventiler, så det gäller att få rätt termostat som passar.
Vill du att det ska funka bra med nya fina termostater, så ska du byta både ventiler och termostater (dvs om de är så gamla som från -64) Troligtvis sitter det inga termostater alls, om det är från 64
 
Annars vet du kanske vilken termostat som satt där tidigare?
Eller för den delen på de andra elementen i huset, kanske är det samma eller olika överallt. Krångligast, dyrast men kanske bäst om du vill ha likadana termostater i hela huset är att byta alla ventiler och köpa nya termostater. Gjorde det faktiskt nyligen själv då en del ventiler och många termostater/vred var dåliga. För mig gick det på ca 6000kr för 21 radiatorer, men hualigen vilken skillnad det blev, alla element fungerar som de ska och jag får bara halvgradssvängning i temperaturen trots att jag har rejäla svängningar i framledningen pga manuell sopig pannshunt som ska bytas till sommaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.