Hallåhallå! Ny på detta forum ska då börja projekt övrrvåning i mitt nya hus.

Har dock lite små problem, det är små takstolar med 45x90 som kommer behöver byggas på för all isolering. Det är mellan 130-140 bredd mellan takstolar vikket krånglar för luftningar och annat. Såg en person här som bygg på sina takstolar med reglar (också ett älvsbyhus) sedan satt plywood istället för masonit för luftspalt mellan tak.

Jag funderar på att göra något liknande fast med masonit. Men fick då även en ide jag vill höra lite åsikter om.

Kan jag inte använda vindpapp att göra luft spalten med istället för masonit eller annan hård skiva ? Kollat lite trådar och alla säger samma sak. Vindpapp uppfyller alla krav utom att den inte är hård och stoppar isolering och finns då risk att den trycker mot tak därmet täpper till och luftning uteblir.
Min lösning blir då.

Reglar för att bygga på så avstånd mellan takstolar blir mindre ( kan visa bild om nån undrar hur jag menar)
Vindpapp på denna och sedan läkt som sitter på undersidan av vindpapp för att stabilisera mer så inte isolering trycker upp mot taket. Tankar på detta ?
 
Ingen med lite erfarenhet kring detta eller tanka funderingar ? Läst lite mer och det borde gå att göra så som jag tänkt.

Tanken är sedan att det blir en jäkla massa lös isolering av ett företag som kör tak/sned tak och på golvet där "kattvindarna" blir. Jag kommer isolera väggar då jag redan har flertal balar isolering till det.
 
T
Är det inte krångligare att hålla på med att göra extra takstolar och grejjer än att använda oljehärdad board(masonite, som är ett produktnamn) ? Det är klart att det kommer att bli en del spill men board är rätt billig och det andra materialet kommer också att kosta en del pengar.

Sen undrar jag över takstolar som är byggda av 45x90...? Det är extremt klent virke för en takstol...
 
T Testarn skrev:
Är det inte krångligare att hålla på med att göra extra takstolar och grejjer än att använda oljehärdad board(masonite, som är ett produktnamn) ? Det är klart att det kommer att bli en del spill men board är rätt billig och det andra materialet kommer också att kosta en del pengar.

Sen undrar jag över takstolar som är byggda av 45x90...? Det är extremt klent virke för en takstol...
Alltså jo men det är mest för att spara på kostnader då jag har en jäkla massa byggmaterial över från husbygget. Är ju att måtten mellan takstolarna inte är standard hos Älvsbyhus så bygga på dem lär jag ändå behöva göra..
Brukar vara 120 mellan takstolar vad jag läst mig fram till men ligger ju snarare på 130-140 hos dem då de går efter måtten där modulerna hamnar så blir det där det blir. Och ja det är extremt klent min bror som är snickare bara skakade på huvudet när han var uppe och tittade. Inte så mycket att göra åt nu än att försöka förbättra för min del, jag tog upp det med besiktningsman som sa att det var godkännt..

Hittade den här tråden där JOkalle haft samma problem, han körde dock med plywood till slut som luftning.

https://www.byggahus.se/forum/threads/acryl-plexiskivor-till-luftspalt-i-tak.414719/

Jag tänker väl oljehärdad board troligtvis. Men skulle gärna höra lite åsikter gällande att använda vindpappa istället.

Det skulle bli väldigt billigt och enkelt att sätta upp då en rulle räcker till flera fack. Enklare att få upp material för mig med då jag har en axel som krånglar så inte så lätt för mig att bära utan att dra in hjälp hela tiden.
 
B
En masonit på lite distans funkar bra. Masonit är billigt och lätt att bära och bearbeta.

Vattenskador är dyra. Jag skulle inte spara här på udda lösningar.

45x90 lär ju ingen konstruktör föreslagit.

Som köpare av ett hus där utbyggnad utförts av säljaren hade jag nagelfarit konstruktionen. Hittar man massa konstigheter, så utgår man mer eller mindre att diverse dolda problem finns och anpassar budet.
 
Som sagt inte så att jag nödvändigtvis lär göra det jag skriver med vindpapp undrar mer bara det verkar uppfylla kraven som masonit har, masoniten är ju dock hårdare och lite tåligare än pappen det verkar ungefär vara det jag hittar som är den stora skillnaden.

Ja det verkar dock vara den typen av takstolar Älvsbyhus använt sig av sen länge tillbaka. Hittade nån tråd från 2004 där en lagt upp bilder på hans vind och det var samma typ av takstolar där..
 
R
M mw ww skrev:
Alltså jo men det är mest för att spara på kostnader då jag har en jäkla massa byggmaterial över från husbygget. Är ju att måtten mellan takstolarna inte är standard hos Älvsbyhus så bygga på dem lär jag ändå behöva göra..
Brukar vara 120 mellan takstolar vad jag läst mig fram till men ligger ju snarare på 130-140 hos dem då de går efter måtten där modulerna hamnar så blir det där det blir. Och ja det är extremt klent min bror som är snickare bara skakade på huvudet när han var uppe och tittade. Inte så mycket att göra åt nu än att försöka förbättra för min del, jag tog upp det med besiktningsman som sa att det var godkännt..

Hittade den här tråden där JOkalle haft samma problem, han körde dock med plywood till slut som luftning.

[länk]

Jag tänker väl oljehärdad board troligtvis. Men skulle gärna höra lite åsikter gällande att använda vindpappa istället.

Det skulle bli väldigt billigt och enkelt att sätta upp då en rulle räcker till flera fack. Enklare att få upp material för mig med då jag har en axel som krånglar så inte så lätt för mig att bära utan att dra in hjälp hela tiden.
Hej,

Vindduk eller Vindpapp är för klent för när lösullsisolraren blåser in isoleringen så kommer duken/pappen inte att orka hålla emot.
Det finns ett lättare sätt och det är vindavledare av wellpapp bifogar en bild på dessa finns en massa olika fabrikat givetvis.
Det som blir krångligt för dig är att allt är anpassat efter 1200c/c men du skrev att du hade 13-1400c/c på takstolarna…

Mvh Janne
 
  • E-handelssida visar vindavledare och luftspaltsskivor för takventilation, fuktskydd, samt navigeringsfält och varumärkeslogga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Körde till slut på en variant av wellpapp luftning nedtill och oljehärdad board uppe i taket!
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.