Hur många grader måste ett plåttak luta ?
 
Om jag inte minns fel är det 14 grader. Men det är möjligt att det skiljer lite mellan de olika tillverkarna.
Kolla med resp. tillverkare för säkerhets skull.
 
Började leta lite själv och samtidigt tänka ?!? lite ::)

Hittade en tillverkare som angav min 8° lutning.

När jag börjar fundera på detta inser jag att det antagligen spelar roll om plåten är skarvad eller inte..
 
Om man har ett enkelfalsat tak behöver det luta minst 14 grader annars måste det dubbelfalsas,rostfritt tak kräver ingen lutning alls eftersom det svetsas
 
3,6 grader (1:16)
Bandtäckning utan hinder. D.v.s. inga tvärfalser, skorstenar eller fotränna. Band från nock till språng.

5,7 grader (1:10)
som vanligt. Ok med hinder.

Båda fallen band och dubbelfalsat.

Enkelfals; minst 14 grader (1:4)
 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
3,6 grader (1:16)
Bandtäckning utan hinder. D.v.s. inga tvärfalser, skorstenar eller fotränna. Band från nock till språng.
1:16 - på 160 cm så ska det mao sjunka 10 cm?

hmm.... Det blir till att bygga om balkongen, där plåten är lagd med skivor på tvären (nerslagna dubbelfalsar) och fallet är typ 1 cm på 160 cm....Behöver jag nämna att vi har problem med otät balkong?

Roger (eller nån annan): Lägger man "vanlig" papp under plåten på exvis en låglutande balkong eller?
 
Jag tänkte närmast på vanlig "trapetstakplåt" eller liknande.
 
Fasting65:
Jag har för mig att man alltid ska ha papp under plåttak (planplåt)

Ubbe. Trapetsplåt vet jag inte vad det ska vara för lutning på. Borde gå att kolla upp med tillverkaren.
 
  • Gilla
Rogerni
  • Laddar…
RogerPl: Jo, jag tänkte mej mer om du visste vilken kvalitet takpapp man ska lägga....
 
yapp 2200
Är det under 14 grader så ska det vara med klisterkant och klistrade tvärskarvar
 
  • Gilla
Henrikd75
  • Laddar…
Plåt-Roger ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.