Hej!

Kollade detaljplanen och tydligen är en gata detaljplanerad på min och grannens tomt men i praktiken skulle det aldrig gå då tidigare ägare till våran fastighets fått bygglov och gjort en tillbyggnad mot den tänkta gatan så tror inte gatan skulle få plats längre men ändå skulle detta sätta stopp för t.ex bygge av en attefallare på den biten av tomt.

Om kommunen ej löst in den tomtbiten sedan detaljplanen 1967 och även nu asfalterat 2023 så borde väl chanserna vara små? Behöver man ändra detaljplanen om man skulle vilja bygga nåt där?
Våran tomt är precis under”Plaggen”
Detaljerad äldre karta, stadsdelar, vägar, tomtmarkeringar, text på svenska, navigeringsverktygsfält och batteriindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Inte din fastighet också...

Det ser ut som en äldre plan som inte har genomförts. Ska man vara strikt uttolkare av planbestämmelserna så skulle kommunen ha nekat bygglov. Man kan inte bygga bostadshus på allmän plats med gatuändamål.

Före PBL infördes på 80-talet fanns dock omfattande dispensmöjligheter för byggnadsnämnden gällande bygglov. Kort och gott, byggnadsnämnden gjorde lite som den ville och struntade ofta i planen. Detta pågick ute i många kommuner även efter att PBL infördes. Numera följer de flesta byggnadsnämnder lagen tror jag. Men det är inte alltid strikt, hos mig har kommunen flyttat på en gata i en alldeles ny plan av den enda anledningen att markägaren inte förstod vad en detaljplan var och schaktade hej vilt. Dessutom har man anlagt väg på allmän plats för enskilt ändamål. Så även idag bryter kommunerna mot PBL och ser mellan fingrarna av privatisering av allmän plats.

Sannolikheten att kommunen idag skulle lösa in marken och bygga gatan enligt denna gamla plan låter ju minimal.

Men vad säger @Daniel 109 och kanske @Noell om detta?

Det som ställer till dig för dig är attefallsåtgärder, friggebodar och bygglovsbefriad uteplats. De kan du inte bygga inom 4,5 m från gränsen till den allmänna platsen. Du kan inte få ett grannemedgivande för allmän plats. Bygger du i alla fall så har du svartbyggt.
 
Redigerat:
Jag tycker att det står pliggen.

Jag tolkar den vägen som något som fanns innan planen infördes. Den finns således med för att man ska kunna passa in kartan mot den verklighet som fanns när den ritades. Det står väg till ånäs mf. Den nya större vägen som leder åt samma håll heter Ånäsvägen.

Edit: An nyfikenhet, hur benäms den vågade ytan och vad finns på den.
 
Claes Sörmland
Jag har uppfattat att det är den södra sträckningen av gatan med namnet Kopparbrinken ("brinken" på kartan) som ligger i din och grannens nuvarande trädgård. Missförstår jag? Här:

Utdrag av gammal karta, fastighetsgränser, vägar, tomtmarkeringar, text "Plågen", symboler för byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken väg är det du menar, den som är markerad som "utfartsväg till Ånäs", eller den delen av Kopparbrinken som går i nord-sydlig riktning?

Om det är den första så gör jag samma tolkning som Daniel. Om det är den andra (vilket det låter som) så blir det kämpigare. Då gör jag samma tolkning som Claes. Det kommer krävas planändring för att kunna bygga något där (eller inom 4,5 m).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Utfartsväg Ånäs är byggd om än utan dragning genom fastigheten på hörnet, det måste röra sig om vägen till höger om "Pliggen", den är inte byggd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har uppfattat att det är den södra sträckningen av gatan med namnet Kopparbrinken ("brinken" på kartan) som ligger i din och grannens nuvarande trädgård. Missförstår jag? Här:

[bild]
Hej!

Tank till er alla 3 för svaren! Svarat lite snabbt ikväll och återkommer lite mer detaljerat imorgon! Det är denna sträckning inom de svarta markeringarna som idag inte är väg så det går inte att åka runt som planritningen vill. Historisk karta, tomtgränser och vägar, handritad, detaljerad, gamla fastighetsbeteckningar, ingen modernteknologi i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.