Hej

Framför min vedspis vill jag lägga klinker men det inte hur jag ska göra närmast vedspisen. Dess tegelfundament är nämligen ca 1 cm högre än det färdiga klinkergolvet beräknas bli.

Vågar jag ta bort det helt, ända in till spisen? Eller finns det risk att jag skadar fundamentet då? Eller går det att "karva ner" teglet i rätt höjd, så jag kan lägga gips och klinker på det, utan att skada fundamentet?

Jag har också funderat på att lägga en smal klinker där som sluttar. Eller putsa det och måla svart längst in. Men så oortodoxa idéer är väl helgalna! 😜

Hur har ni gjort?

Tack på förhand.
 
  • Närbild av list och smutsig, skadad golvbeläggning inuti ett rum. Nedslitet, behöver rengöring eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag hade låtit teglet vara och använt en nivålist i metall för att överbrygga skarven mellan klinkern och teglet. Huset blir intressantare om man kan se lite av dess historia.

Smala klinkerbitar utan stöd under hela ytan riskerar att brytas sönder.
Vedspis och gips känns inte som en bra kombination.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hade låtit teglet vara och använt en nivålist i metall för att överbrygga skarven mellan klinkern och teglet. Huset blir intressantare om man kan se lite av dess historia.

Smala klinkerbitar utan stöd under hela ytan riskerar att brytas sönder.
Vedspis och gips känns inte som en bra kombination.
Tack, Birgit. Det var en klok idé! 🥰
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.