Hej alla!

Jag står inför ett problem med mina radiatorer just nu – de är iskalla. Efter att ha undersökt saken närmare upptäckte jag att manometern för expansionskärlet pekar på 0. Om jag har förstått det rätt behöver jag fylla på vatten i mitt värmesystem, men jag har svårt att hitta påfyllnadsventilen. Jag har en Ronwex 25 från 1989. Kan någon vänlig själ vara så snäll och hjälpa mig? Här är några bilder och manualen för att ge er en bättre överblick.



Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få. Tack på förhand!
 
  • Expansionskärl för värme, mätare, rörledningar, ventiler och säkerhetskomponenter i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med pump, rör, manometrar och ventiler i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar, ventiler och kopplingar i ett tekniskt system eller installation, möjligen för vatten eller uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med cirkulationspump, rör, kablar och manometer. Inget levande på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör, ventiler och en röd expansionskärl under en vit yta. Påsar med kopplingsdelar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och ventiler, troligen någon form av VVS-system, inne i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ventilen.
VVS-installationer, rör, ventiler och kopplingar inuti skåp, inomhus belysning, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel 109 skrev:
Här är ventilen.
[bild]
D Daniel 109 skrev:
Här är ventilen.
[bild]
Tack för svar, jag provade att vrida på den men inget tycks hända, expansionskärlet pekar fortfarande på 0. Jag tog ytterligare en bild på den ventilen också
 
  • Gamla och nya rörledningar med ventiler och isolering i en teknisk anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att hitta rätt så följer du ett rör i taget som går till värmen, börja vid VP. På något av rören är det ett påstick med en kran/vred, kan stå påfykkning på den. Och är kopplat till ett smalt rör som i sin tur går till ett vattenrör för kallvatten eller varmvatten, den som visas har en markering och är inte fyllning. Påfyllningsventilen ser ut ungefär lika som den
 
D Daniel 109 skrev:
Här är ventilen.
[bild]
Helt rätt! Grejorna är gamla och plasten tog inte i metallen så det hände inget när jag vred på den. Efter lite arbete med en skiftnyckel och med ca 5 minuters väntetid så började vattnet att flöda och trycket i expansionskärlet ökade stadigt. Nu har jag värme i huset igen.

Tack igen för hjälpen och hoppas att du får en riktigt fin helg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.