Hej!

Har en trappa med nålfiltsmatta som jag börjat tagit bort för att sedan måla hela trappen. Mitt problem är att våra trappnosar verkar vara limmade och sitter som berget. Funderar nu på om man ska såga eller hyvla bort dom.

Provade såga med ett multiverktyg men kom ingen större vart samt att träet började lukta bränt. Skulle en hyvel fungera bättre? Eller en japansåg? Funderar hur man bäst kommer åt att få bort det överskjutande på trappnosen från vagnstycke till vagnstycke.

Delvis avlägsnad nålfiltsmatta på en trappa med en fastlimmad trappnos i förgrunden som behöver tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa delvis täckt med nålfiltsmatta, synlig trappnos och träytor i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
myrgången25
  • Laddar…
Det går nog att lösa på flera sätt. Beror förstås på verktygsparken men jag hade också valt att såga med multimaskin följt av slipning med densamma och en sådan äger du uppenbarligen. Bränner det så har du nog ett för slitet blad. Det gäller också att jobba med maskinen så att spånen evakueras och att försöka ha bladets sidor utanför snittet så mycket det går.
 
har fått samma problem. Trappnosen ska ner typ 4mm har enbart slip, stämjärn och hyvel.
Har en multislip
hur gör man nu. Tänkte testa med slipen direkt på "kanten"???

Mina trappsteg ser mer eller mindre ut som på bilden
 
  • Hörnet av ett rum med slitet trägolv och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
M myrgången25 skrev:
har fått samma problem. Trappnosen ska ner typ 4mm har enbart slip, stämjärn och hyvel.
Har en multislip
hur gör man nu. Tänkte testa med slipen direkt på "kanten"???

Mina trappsteg ser mer eller mindre ut som på bilden
Att slipa ner 4 mm och få det rakt och snyggt är såklart inte omöjligt men ganska tidsödande... jag skulle säga att skaffa rätt verktyg om man ska göra en hel trapp är lämpligare och större chans till lyckat resultat..
 
M myrgången25 skrev:
har fått samma problem. Trappnosen ska ner typ 4mm har enbart slip, stämjärn och hyvel.
Har en multislip
hur gör man nu. Tänkte testa med slipen direkt på "kanten"???

Mina trappsteg ser mer eller mindre ut som på bilden
Har du en handöverfräs (eller kan låna en)?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Har du en handöverfräs (eller kan låna en)?
Hej
nej har ingen fräs. Grejen är att den kanten ska slipas ner sedan ska den som tänkt målas vit.
Har testat med min slip och det funkar samt att jobba manuellt. Så den ska inte bort. Själva listen är förmodligen limmad och sedan sitter allt inne i vagnstycket. Så byggdes trappan 1973.

Detta är ju naturligtvis inte optimalt o kommer nog efter några steg att tycka detta var ju inte så lätt
 
Jag tänkte på att du kunde köra med ett kantfrässtål med kullager för att få ned trappnosen till samma höjd som plansteget. Men man skulle inte nå ända bort till vangstycket.
 
T
M myrgången25 skrev:
Hej
nej har ingen fräs. Grejen är att den kanten ska slipas ner sedan ska den som tänkt målas vit.
Har testat med min slip och det funkar samt att jobba manuellt. Så den ska inte bort. Själva listen är förmodligen limmad och sedan sitter allt inne i vagnstycket. Så byggdes trappan 1973.

Detta är ju naturligtvis inte optimalt o kommer nog efter några steg att tycka detta var ju inte så lätt
Köp eller hyr en fräs (gärna en liten kantfräs som är lätt att hantera) och kör så långt du kan åt sidorna och sen använder du stämjärn för sista biten.
Om du har 15 trappsteg att göra och ska slipa ner båda sidorna i ek så kommer du svära ve och förbannelse innan du är klar och slippapperet kommer kosta en del...
Ett annat alternativ är om du kan låna en handhyvel och hyvla ner så långt du kommer åt och sen ta stämjärnet på motsvarande sätt.
 
T Testarn skrev:
Köp eller hyr en fräs (gärna en liten kantfräs som är lätt att hantera) och kör så långt du kan åt sidorna och sen använder du stämjärn för sista biten.
Om du har 15 trappsteg att göra och ska slipa ner båda sidorna i ek så kommer du svära ve och förbannelse innan du är klar och slippapperet kommer kosta en del...
Ett annat alternativ är om du kan låna en handhyvel och hyvla ner så långt du kommer åt och sen ta stämjärnet på motsvarande sätt.
Jag tar slip o försiktigt med hyvel men det funkar. Den ska bara slipas ner. Trodde det var enormt bökigt men inte bråttom
 
  • Trappa under renovering, omålad, trästeg, tejp, verktyg, arbetsmaterial på stegen. Inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa inuti, pågående renovering, färgrester, verktyg, kläder, ingen räcke, oavslutat projekt, rörigt, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träväggar, bastuskopa, bastutermometer, och en hängande röd elektrisk borr inne i en bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.