Hej på er! Sedan första oktober gick jag över till rörligt elpris och har under oktober månad nu haft koll på hur mycket el vi förbrukar per dygn,mest för skojs skull, i snitt har vi hittills landat på 21,29kwh/dygn (detta inkluderar allt som drar ström). Värmekällan är vedeldning. Jag förstår att det är svårt att egentligen svara bu eller bä på denna fråga, men låter det som att det är mycket, lagom, eller lite. Några extrasaker att nämna är att vi har 2st frysboxar i källaren förutom kylen/frysen i köket samt en avfuktare som går ibland men dock ganska sällan nu. Vore intressant med lite svar. Som sagt huset värms med ved så det enda som förbrukar ström vad gäller uppvärmningen är fläkten till pannan,cirkulationspump och laddomat.
 
Ja, svårt att jämföra kanske men jag kan ju ändå dela med mig av våra siffror för årets oktober.

120 m2 enplans villa. 2 vuxna och en fyraåring. I princip bara lågenergi- och LED-belysning. En fullstor kyl och enn fullstor frys. Elektrisk varmvattenberedare, elektrisk golvväme i badrum och luft/luftvärmepump (ingen övrig värme förutom braskamin).

Medelförbrukning/dygn:
- Varmvattenberedare: 8,5 kWh
- Golvvärme: 3,2 kWh
- Luftvärmepump: 3,0 kWh
- Övrigt: 7,4 kWh
------------------------------------------------
Totalt 22,1 kWh

Så visst ligger ni högre än oss i förbrukning om man tar bort uppvärmning.
 
Lite högt men då har ni två extra frysboxar så det kanske kan ses som normalt då!

Vi förbrukade ca 33,6kwh/D förra månaden men då kör vi elpatron än och värmer 140+60, annars normalt hem med lite blandat av led och lågenergi med inga extra frysar eller liknande.
 
Hur stort är huset, antal rum osv ? Jag tycker att drygt 21 kw är rätt mycket när det "bara" är hushållsel. Hur gamla är frysboxarna och vilken effekt har avfuktaren ?
 
harry73
Det känns som en väldig rimlig förbrukning.
Sen är skillnaden stor om man har mycket elektronik igång som datorer mm. eller inte
 
Frysboxarnas ålder är okänd men minst 15-20 år. Dessa vet jag är strömtjuvar och de kommer att bytas men de har funkat så bra hittills att de har fått gå. Jag styckar mkt sedan många år och köper på mig kött när tillfälle ges, då det blir billigt när jag kan köpa hela och/eller halva kroppar, jag är även jägare så därav är det ett måste, den ena boxen fick jag då jag snabbt var i behov av en då jag kom över en Highland Cattletjur på 500kg i slaktvikt (blir mkt kött av en sådan) jag gav 10kr/kg för denna. Avfuktaren drar en del den också men just nu denna månaden är det ytterst lite den vart igång, såpass lite att jag faktiskt inte räknar med den men visst den drar väl sitt strå till stacken. Huset är 4rum o kök på 125kvm med hel källare om 75kvm. Jag har egentligen inte reflekterat så mkt över förbrukningen tidigare, har legat på 800-1000kwh/månad och tyckt det vart ok men nu när man börjat följa det lite och hört bekanta som gör av med 6000-7000kwh/år så var det kul att kolla lite och när man nu tänker till lite extra så ser man ju att det gör lite nytta, jag menar kan jag hålla det på denna nivå så minskar jag ju årsförbrukningen med några tusen kwh. Mest som en kul grej nu när jag bytte avtal. Sen så lagar jag mycket mat då det är ett stort intresse så spis och ugn är igång en del, ofta många timmar per dag. Igår kväll flyttade jag om i frysarna så allt fick plats i den ena och en är numer avstängd, ska bli intressant att se om skillnaden märks, det tror jag att det kommer att göra. Kul med svar i tråden, tack för dessa och kom gärna med fler😃
 
Vi snittar på 9,5kWh per dag nu när pelletsbrännaren är startad. Det är då spis, kyl, frys, cirkpump, pelletsbrännaren, tvättmaskin diskmaskin elvärme innanför entrén, element på frostvakt, router, tv osv

Dock är vi bara två vuxna i hushållet. Svårt att säga vad som är rimligt utan att veta hur mycket elektronik som används
 
Vi har en tv (inkl blueray och digitalbox)en dator, en router. Det är det "största" som finns i teknikväg, finns inte intresserad av sånt så det är bara det "nödvändigaste". 9,5kwh/dag låter ju så bra det bara kan bli! Vet inte riktigt hur mycket en dator ska dra i ström likaså en router men det känns ju som det inte kan vara så mycket, men det är ju två apparater som verkligen är igång mycket då det även finns två tonårstjejer i huset.
 
Gissar att "tonårstjejerna drar en del ström". En sak jag gjort, men egentligen mest för att minska brandrisken, är att montera strömbrytare till fördelardosorna som tv, dator, radio osv är kopplad till. Sparar nog en del ström att ingenting sånt står i standby. När vi åker hemifrån är det bara vitvaror+värmesystem och oftast en router som är igång. :)
 
Ja dator och tv går ju för jämnan de veckor de befinner sig hemma hos oss, samt detta med att "glömma" lampor och så samt icke att förglömma den extratvätt som blir, konstigt det där att dom aldrig skitar ner sig men det blir alltid en satans massa tvätt efter dom😃
 
Min kyl/frys + liten frys drar ca 5kWh/dygn, Tv, dator belysning och spis 2-3 kWh/dygn. Bergvärmepumpen 6-7 kWh/dygn vid 0 grader ute. Har timpris och vedkamin som eldas en gång/dag. Har dagsänkning av värmepumpen så den går i stort sett bara nattetid då elen är billigare. Har kollat juli-september vad jag tjänat på timpriset jmf rörligt. Förtjänst 0 kr- 60 kr!!! Kör tvätt och disk vid lågpris.
Timpriset är inte alls så bra som jag trodde. Blir bättre förtjänst vintertid då uthuset drivs med luftvärmepump nattetid(underhållsvärme).
Total förbrukning ca 4500 kWh/ år för ensamstående med 85 m2 torp med 15 m2 gäststuga(kräver underhållsvärme för att inte vattengrejerna ska frysa).
Nu 15 nov har jag förbrukat 386 kWh sista 30 dagarna, alltså 13kWh/dygn. Mälardalen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.