Nyfiken, blir det jätteskillnad på finish när man spacklar och målar istället för att bara typ slipa och måla?
Någon som har en bild att bjuda på? Skulle behöva snygga till några fönsterbrädor där ungar husererar...
 
D david576 skrev:
Ja, snickerispackel utvändigt, på brädan. Om jag inte blir förvirrar nu av frågan.
Invändigt men utvändigt på brädan? Menar du uppsidan på den invändiga brädan istället för utvändigt?
 
T
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nyfiken, blir det jätteskillnad på finish när man spacklar och målar istället för att bara typ slipa och måla?
Någon som har en bild att bjuda på? Skulle behöva snygga till några fönsterbrädor där ungar husererar...
Jag har ingen bild att bjuda på men om det finns repor och slagmärken i färg och trä så försvinner inte de om man slipar av ytan och sen målar (om man inte slipar ner så djupt att man tar bort kringliggande trä) men om man spacklar med snickerispackel och slipar innan målning så blir ju ytan helt slät.

Sen beror det på vad du menar med "finish"...? Är det glansen på färgen eller hur mycket penseldrag som syns så blir det inte skillnad. Menar du om man kommer att se repor och slagmärken efter målning så kommer du det om du inte spacklar i skador.
Ju högre glans på färgen desto tydligare syns dessa märken/repor.


För att vara med OT: Sprickorna som uppstått efter att tjocka spackellager torkat kan spacklas igen, man behöver inte slipa ner hela spackellagret.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Invändigt men utvändigt på brädan? Menar du uppsidan på den invändiga brädan istället för utvändigt?
Jag förstår nog inte vad som menas med invändigt/utvändigt i kontexten. Jag ser det bara som en uppsida. Alltså den sidan man ser som pekar mot taket.
 
Invändigt inomhus målning utvändigt utomhus målning
 
T
D david576 skrev:
Jag förstår nog inte vad som menas med invändigt/utvändigt i kontexten. Jag ser det bara som en uppsida. Alltså den sidan man ser som pekar mot taket.
Jag tror att viss förvirring kommer av att du i rubriken skrivit "fönsterbläck" och att någonstans så nämndes "utvändigt".

Ett fönsterbleck (ja, med 'e') sitter på utsidan av fönstret för att leda bort vatten. På insidan är det en fönsterbräda/fönsterbänk (olika namn på samma sak).

Utvändigt brukar betyda utomhus eller på utsidan av något lådformat.

Du ska spackla och måla ovansidan på en fönsterbräda. Om man börjar prata om "utsida" (inte utvändigt) så är det kanten på fönsterbrädan som vetter mot rummet i den här kontexten.

Jag tror att den som läst hela tråden förstår det här om man inte är ute efter att vara "tyken" men om man bara läser rubriken och sen kastar sig in i tråden så kan man möjligen missförstå vad som ska målas.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
På en sån där yta hade ett 2komponent spackel passat bättre. Dylikt spackel är mest för bredspackling av väggar och sånt där det bara handlar om minimala tjocklekar relativt sett. Visst kan man spackla "snickerier" med det också men man får lägga många ggr om det handlar om utfyllnad. Det sjunker och spricker oftast när det blir för tjockt.
 
T
S Stefan1972 skrev:
På en sån där yta hade ett 2komponent spackel passat bättre. Dylikt spackel är mest för bredspackling av väggar och sånt där det bara handlar om minimala tjocklekar relativt sett. Visst kan man spackla "snickerier" med det också men man får lägga många ggr om det handlar om utfyllnad. Det sjunker och spricker oftast när det blir för tjockt.
Bara för att förpackningen är en hink så är det inte ett sandspackel... Det är snickerispackel i större förpackning än de mer vanliga 0,2 eller 0,4 l tuberna....
Det är INTE till för att bredspackla väggar utan är gjort för att spackla snickerier men rekommendationen är 1mm tjocklek.
Jag har använt det för att spackla upp diverse hål i snickerier och över skruvskallar (även försänkta) och det brukar räcka med två gånger även där det är större hål osv.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Bara för att förpackningen är en hink så är det inte ett sandspackel... Det är snickerispackel i större förpackning än de mer vanliga 0,2 eller 0,4 l tuberna....
Det är INTE till för att bredspackla väggar utan är gjort för att spackla snickerier men rekommendationen är 1mm tjocklek.
Jag har använt det för att spackla upp diverse hål i snickerier och över skruvskallar (även försänkta) och det brukar räcka med två gånger även där det är större hål osv.
Här handlar det om att spackla utvändiga salning/trälister! Man brukar inte spackla utvändigt!
 
T Testarn skrev:
Bara för att förpackningen är en hink så är det inte ett sandspackel... Det är snickerispackel i större förpackning än de mer vanliga 0,2 eller 0,4 l tuberna....
Det är INTE till för att bredspackla väggar utan är gjort för att spackla snickerier men rekommendationen är 1mm tjocklek.
Jag har använt det för att spackla upp diverse hål i snickerier och över skruvskallar (även försänkta) och det brukar räcka med två gånger även där det är större hål osv.
förvisso men det förringar inte det faktum att det nästan alltid är bättre med ett 2k spackel på dylika områden. Det sjunker inte och man slipper lägga flera gånger.
 
T
S Stefan1972 skrev:
förvisso men det förringar inte det faktum att det nästan alltid är bättre med ett 2k spackel på dylika områden. Det sjunker inte och man slipper lägga flera gånger.
Är det så svårt att säga:
Jag hade fel.

Hade du bara slutat skriva efter första meningen, som bara uttrycker din åsikt, hade det inte varit något problem.
Nu fortsatte du med direkt felaktiga påståenden och när du blir rättad av någon som bemödat sig med att titta ordentligt och läsa hela tråden då kommer ryggmärgsreflexen att släta över och sen fortsätta hävda din åsikt. För det är din åsikt att "det är bättre" och inte ett obestridligt faktum.

Det är lite som tonåringars, "ah, men du rå"...
 
nu känns det som du överdriver lite.............tanken var ju inte att få rätt. Undermeningen var ju att jag tycker både sandspackel för väggbruk och vanligt snickerispackel många ggr är felaktiga produkter för dylika arbeten.
 
Oavsett hur lämplig produkten är så är det väl bara att låta det torka ordentligt så det krymper klart och sen lägga på ett tunnare lager på toppen?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
visst kan man göra det men man kan ju få göra det många ggr..........en klassiker är ju hål för handtag och sånt i luckor och lådor i kök. Spackla sånt med snickerispackel kan ju göra en tokig och många ggr syns det ändå var hålet varit. Med ett 2K spackel så får man inte alls de fenomenen.
 
Jo, men det jag menar är att nu när spacklet redan sitter där är det kanske inte enklare eller snabbare att riva bort allt och börja från början med rätt produkter/metoder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.