Vi har två hål i vår tegelfasad cirka 22-23 cm över betongplattan. Hålen har en diameter på cirka 1,5 cm är på 4 cm mellanrum.
Jag stoppade in en 15cm lång skruvmejsel men den hittade ingen "botten" i något av hålen.
Bakom fasaden har vi sovrum och kök, men när jag mäter vad som är precis bakom så hamnar jag cirka 14 cm ovanför golvet i sovrummets hörn.

Detta är ett Myresjöhus från 1980.
Altanen som är utanför är byggd för bara 7 år sedan (innan vi flyttade in). Innan fanns ingen altan här utan endast en gräsyta.

Vad kan de två hålen haft för ändamål?
 
  • Bild på en tegelvägg ovanför en träkonstruktion som kan vara en del av ett däck eller terrass, med synliga stödjande beslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga förra ägaren’
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga förra ägaren’
Var min första tanke också, men vet tyvärr inte vart han tog vägen.
 
För att luft skall komma in bakom teglet
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Totte_S
Gissningsdax: Någonting har suttit fastskruvat med plugg och sedan lossnat (eftersom plugg i fog sitter dåligt)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är väl bara peta i lite bruk eller fog.
 
Tobeass Tobeass skrev:
Vi har två hål i vår tegelfasad cirka 22-23 cm över betongplattan. Hålen har en diameter på cirka 1,5 cm är på 4 cm mellanrum.
Jag stoppade in en 15cm lång skruvmejsel men den hittade ingen "botten" i något av hålen.
Bakom fasaden har vi sovrum och kök, men när jag mäter vad som är precis bakom så hamnar jag cirka 14 cm ovanför golvet i sovrummets hörn.

Detta är ett Myresjöhus från 1980.
Altanen som är utanför är byggd för bara 7 år sedan (innan vi flyttade in). Innan fanns ingen altan här utan endast en gräsyta.

Vad kan de två hålen haft för ändamål?
Det är ventilationshål. Murar du igen dem riskerar du fuktproblem. Det finns speciella små nät att köpa som ska pregas in i hålen, ca 4x4mm maskvidd för att förhindra gnagare och humlor att bygga bo .
 
  • Två metall rejsningsskenor för stomkonstruktioner med synliga justeringstrådar, visade i vit bakgrund på en mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
R
P PetterFetz skrev:
Det är ventilationshål. Murar du igen dem riskerar du fuktproblem. Det finns speciella små nät att köpa som ska pregas in i hålen, ca 4x4mm maskvidd för att förhindra gnagare och humlor att bygga bo .
Ja hålen i första tegelskiftet är ventilations hål men inte dom som TS frågar efter…
 
Eftersom många verkar ha missuppfattat frågan kommer här ett förtydligande:


Gult = Ventilationshål som ska vara där
Rött = Okända hål som TS fråga handlar om


Murad vägg med tre markerade punkter, träkonstruktion nedanför, antyder konstruktions- eller reparationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja hålen i första tegelskiftet är ventilations hål men inte dom som TS frågar efter…
Ok, tack. Då lägger jag bezzerwisser kepsen på hyllan......
 
R
P PetterFetz skrev:
Ok, tack. Då lägger jag bezzerwisser kepsen på hyllan......
Stort av dig😉mer än de flesta i dessa trådar som försvarar sig in i graven😂
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N
Nåt har suttit på väggen med plugg, men inte längre.
Peta i lite styft bruk i hålen bara.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.