Var kan jag hitta konstruktionförslag på hur en tillbyggnad möter befintlig yttervägg?
 
I huvudet på en byggare
 
  • Haha
surris
  • Laddar…
O Ordförande skrev:
Svenskt Trä är en bra start. Till exempel:
[länk]
Kan inte se hur man gör mötet mellan tak och befintligt fasad.

Taket ska väl in under ytterpanelen och jag undrar hur
 
surris
Talvan Talvan skrev:
Kan inte se hur man gör mötet mellan tak och befintligt fasad.

Taket ska väl in under ytterpanelen och jag undrar hur
Sågar upp panelen.
 
surris surris skrev:
Sågar upp panelen.
Ja men det kan ju knappast vara det enda?
 
T
Det är väl lite beroende på hur befintlig väggkonstruktion ser ut, hur tillbyggnaden ska göras och vilka fasad- och takbeklädnader som ska användas...
Allt det här brukar en konstruktör eller byggmästare kunna och beroende på krav på utseende, hållfasthet, brandklassning och en massa andra saker så gör man på olika sätt.

Om du inte kan hitta det på nätet så kanske det är något du kan få tips om här om du beskriver mer detaljer om hur det ser ut idag och vad du tänker dig när det är klart.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är två olika problem man behöver lösa. Dels hållfasthet. Skall taket "hänga" mot väggen, eller har tillbyggnaden egen bärande konstruktion vid väggen. Det andra är hur du får det tätt. Och den biten varierar oerhört beroende på vad som skall anslutas, vad är det för vägg att ansluta mot osv.

Men grundprincipen är att du har plåt som ligger på taket, och som bockas upp rätt långt på väggen. Väggens fasad skall sedan överlappa plåten, men det skall vara öppet en bit så att inte snö som lägger sig på taket nåt upp till fasadbrädan.

Men beroende på takkonstruktion så kan det vara att man skall ha mer än ett lager plåt. Underlagspapp upp över plåten, ny plåt som ligger över ev. takpannor osv.
 
Om det är så att du går i tankar att verkligen göra en tillbyggnad, och behöver hjälp. Så måste du göra någon form av ritning, alternativt göra en väldigt långt ingående beskrivning i ord, och visa oss. Det finns liksom ingen allmän lösning på ditt problem. Det finns tusen saker som påverkar. Exempelvis höjd, takbeklädnad, takvinkel, väggbeklädnad, typ av stomme, grundkonstruktion etc, etc av den befintliga byggnaden. Samt samma saker på tillbygnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.