R
A AndersS skrev:
Ok, jag kapade med cirkelsåg och en brädbit som styrskena, samt vass/fintandad klinga. Ev. tejpa båda sidor där man kapar.
I nödfall en "bra" sticksåg med styrbit.
Har du ingen släkting eller vän/bekant som kan hjälpa dig med kunskap.
Utifrån hur du beskriver din kunskap skulle jag inte börja att bända på gångjärnen, det kan bli värre och svårare att årgärda.
Sticksåg… det blir aldrig bra!
En elhyvel skulle funka med men dessa verktyg har inte gemene man. så att köpa en gångjärnsriktare för någon hundralapp eller så kan vara värdefullt och en enkel start.
 
C Chipspåse skrev:
Hur kapade du av några mm? Slipmaskin? Hyvel? Ursäkta för min okunskap, har tyvärr tummen mitt i handen och ingen erfarenhet av bygg alls.
slipmaskin borde funka
 
R Rejäl skrev:
Sticksåg… det blir aldrig bra!
En elhyvel skulle funka med men dessa verktyg har inte gemene man. så att köpa en gångjärnsriktare för någon hundralapp eller så kan vara värdefullt och en enkel start.
Fungerar, en bra sticksåg (har GST135) och nytt blad så går det, inga problem att få det snyggt. Nackdel är att det kräver lite erfarenhet😉 men man får ta minst 2 mm.
Men som jag noterade skulle det vara en nödlösning för mig.
 
Redigerat:
Detta gångjärn är inte i botten enligt mig, det andra vet jag ej!
Så återigen skruva ut de nedre skruvarna två varv , häng dig i dörren på gångjärnssidan samtidigt som du vrider på dörrbladet.
Där har du dina två mm om det är vad som krävs
 
  • Vit dörr med säkerhetsspärr och silverfärgad gångjärn öppen en aning. Logotyp "Swedoor" nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
A AndersS skrev:
Fungerar, en bra sticksåg (har GST135) och nytt blad så går det, inga problem att få det snyggt. Nackdel är att det kräver lite erfarenhet😉 men man får ta minst 2 mm.
Men som jag noterade skulle det vara en nödlösning för mig.
Eller hur🤣
 
E egge80 skrev:
Detta gångjärn är inte i botten enligt mig, det andra vet jag ej!
Så återigen skruva ut de nedre skruvarna två varv , häng dig i dörren på gångjärnssidan samtidigt som du vrider på dörrbladet.
Där har du dina två mm om det är vad som krävs
Nu får du förklara hur du kan se det på bilden?
 
När det är i botten så är det metall mot metall , den rörliga delen mot det fasta
 
E egge80 skrev:
När det är i botten så är det metall mot metall , den rörliga delen mot det fasta
Förstår fortfarande inte vad du avser, kanske är lite trög.😉
Du har gångjärnsdelen i metall, fästbrickan i dörren ser ut att vara i plast (de vi har är i plast) bild på en av våra dörrar.
Gångjärn på en vit dörr, brun karm, metallskruvar, slitage, försluter öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
första bilden är inte helt i botten men nästan , gå att sänka en mm till
Andra bilden går säkert sänka 3,4 mm
Det är inga mängder men ibland kan det absolut räcka , har räddat mig flertalet gånger utan att behöva göra större ingrepp
 
  • Vit dörrstängare monterad på en ljus dörr, närbild, minimalistisk, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrstängare upptagen närbild, modern design, grå färg, dämpad belysning, inomhus, detalj av dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.