Jag har ett tag funderat på om det är problematiskt att bygga till hus som har en befintlig källare men däe tillbyggnaden blir utan källare?
Mina tankar om tillbyggnad har grott ibett par år och egentligen har jag bara väntat på att området jag bor i skall klassas upp så det är möjligt för oss att få större.

Men så på senare tid aå har jag börjar känna mig orolig över om det är fel att bygga platta på mark mot befintlig källare eftersom det gör det omöjligt att i efterhans byta husets dränering och tätskickt på den delen där man har platta..

Är min oro befogad? Vad tror ni?

Mvh M.
 
  • Gilla
Alltgarommanvill
  • Laddar…
surris
A Axiotrade skrev:
Jag har ett tag funderat på om det är problematiskt att bygga till hus som har en befintlig källare men däe tillbyggnaden blir utan källare?
Mina tankar om tillbyggnad har grott ibett par år och egentligen har jag bara väntat på att området jag bor i skall klassas upp så det är möjligt för oss att få större.

Men så på senare tid aå har jag börjar känna mig orolig över om det är fel att bygga platta på mark mot befintlig källare eftersom det gör det omöjligt att i efterhans byta husets dränering och tätskickt på den delen där man har platta..

Är min oro befogad? Vad tror ni?

Mvh M.
Det beror på hur du nyttjar källaren? Och markförhållandena.
 
Jag har gjort precis så, en stor utbyggnad (garage) längst efter hela det befintliga husets långsida, det befintliga huset har källare.
I mitt fall var källaren torr och fin trots att den aldrig har dränerats eller isolerats sedan den byggdes på förtiotalet. Så jag tog en kalkylerad risk att om det inte funnits fuktproblem tidigare så lär det inte bli några problem nu när all form av nederbörd effektivt förhindras att rinna ner i det aktuella området.

Men som sagt bör en bedömning göras om hur markförhållandena är. Om det finns risk för tillskjutande vatten så bör ju dränering göras innan utbygget.
 
surris surris skrev:
Det beror på hur du nyttjar källaren? Och markförhållandena.
Idag är det sovrum, tvättstuga dusch etc i källaren. Så vi använder det flitigt.
Tanken är att iom utbyggnaden låta källaren bli mer källare med hobbyrum, kontor m.m
 
G Gabbe1 skrev:
Jag har gjort precis så, en stor utbyggnad (garage) längst efter hela det befintliga husets långsida, det befintliga huset har källare.
I mitt fall var källaren torr och fin trots att den aldrig har dränerats eller isolerats sedan den byggdes på förtiotalet. Så jag tog en kalkylerad risk att om det inte funnits fuktproblem tidigare så lär det inte bli några problem nu när all form av nederbörd effektivt förhindras att rinna ner i det aktuella området.

Men som sagt bör en bedömning göras om hur markförhållandena är. Om det finns risk för tillskjutande vatten så bör ju dränering göras innan utbygget.
Huset är nydränerat i våras. Och det såg fint ut (jag e glad amatör inom markförhållanden ;) )

Jag har mycket foton ifrån dräneringsjobbet. Kanske skulle höra mig för hos ngn expert och ta med mig foton ifall de kan se.om det känna säkert?!
 
A Axiotrade skrev:
Jag har ett tag funderat på om det är problematiskt att bygga till hus som har en befintlig källare men däe tillbyggnaden blir utan källare?
Mina tankar om tillbyggnad har grott ibett par år och egentligen har jag bara väntat på att området jag bor i skall klassas upp så det är möjligt för oss att få större.

Men så på senare tid aå har jag börjar känna mig orolig över om det är fel att bygga platta på mark mot befintlig källare eftersom det gör det omöjligt att i efterhans byta husets dränering och tätskickt på den delen där man har platta..

Är min oro befogad? Vad tror ni?

Mvh M.
Hejsan!
Sitter lite i samma sits, kanske steget längre.
De jag har kollat med har alla sagt samma sak.
Allt handlar om markförhållanden, själv har jag bara sand här. Vilket är väldigt bra dränering, så kommer bli ett tillbygge för min del framöver.
Under min dränering såg väggar och allt super bra ut. Men ville isolera med porodrän.
 
T
Det här är "samma" fråga som ställs i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...foer-framtida-draenering.504608/#post-5493971

Svaret är detsamma till dig, om det är dränerat nyligen och det inte sker någon dramatisk förändring i markförhållanden så att att det blir mycket tillskjutande fukt (från utsidan alltså) som inte hanteras av dagens dränering så kommer du aldrig att behöva göra något där.

Den större frågan är kring grundläggning och marktryck på den nuvarande källarväggen. Om du har grävt och det är mjukt där du gör plattan så behöver det schaktas ur jord och fyllas upp med makadam samt paddas ordentligt så att inte källarmuren trycks inåt.
Där är det bra att ta in en geotekniker som kan kolla på det.
 
S
Har du tänkt grusa upp och gjuta betongplattan i nivå med det befintliga golvet eller ska du ha lägre golv i tillbyggnaden?

Vi byggde till huset nyligen och valde bort källare av kostnadsskäl. Det blev en murad krypgrund med träbjälklag till rätt golvhöjd. Finessen med träbjälklag kontra en gjuten platta var att på utsidan så stämmer fasadhöjden.
Byggnad under konstruktion med isolermaterial, tegelvägg, och träplankor på takavsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack så mycket för alla svar. Har varit på resande fot och hemma på söndag då skall jag studera det ni skrivit på djupet.
 
S sinuslinus skrev:
Har du tänkt grusa upp och gjuta betongplattan i nivå med det befintliga golvet eller ska du ha lägre golv i tillbyggnaden?

Vi byggde till huset nyligen och valde bort källare av kostnadsskäl. Det blev en murad krypgrund med träbjälklag till rätt golvhöjd. Finessen med träbjälklag kontra en gjuten platta var att på utsidan så stämmer fasadhöjden.
[bild]
Hej en fråga till dig, vad var den ökade kostnaden för källare ? Hur stort byggde du ut ? Jag står i samma fråga bygga ut i två plan 2x30m2 alt även källare? Varför inte tänker jag om det är rätt pris. Sthlms trakten värt att notera. (För ökat värde) vänligen
 
S
S Smackelibang skrev:
Hej en fråga till dig, vad var den ökade kostnaden för källare ? Hur stort byggde du ut ? Jag står i samma fråga bygga ut i två plan 2x30m2 alt även källare? Varför inte tänker jag om det är rätt pris. Sthlms trakten värt att notera. (För ökat värde) vänligen
Cirka 55 kvm i ett plan byggde vi ut.
Vi gjorde ingen kalkyl på källare men det är ju betydligt mer schaktningsjobb och sen mycket murning. Ovärt för att få mer biyta tyckte vi.
 
  • Gilla
Smackelibang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.