Jag har ett par kaminer av märket deville installerade i mitt hus. Funderar på om det finns något enkelt och smart sätt att bättra på effektiviteten på den så mer värme tillförs huset. Nu ställer jag ibland en fläkt framför när det eldas för att det ska flöda mer luft kring den. Kan det påverka värmeavgivningen på något märkbart plan eller är det bara onödigt?

Har också funderat över möjligheten att sätta en fläkt uppe bakom värmeutloppet (gallret med två gäss) för att då öka luftgenomströmningen och få ut mer värme i rummet. Min fråga är helt enkelt, är det värt att hitta på någon sådan lösning? Kan det göra nämnvärd skillnad? Eller är den befintliga kontruktionen hyggligt effektiv och inte lönt att försöka optimera? Känns lite tveksamt om det skulle hålla i längden att sätta en fläkt och dra el dit, blir rätt varmt när man brassar på.

Även andra tips på hur man kan maximera effektiviteten mottages tacksamt!

Den ger visserligen god värme kan tilläggas, men ju mindre som går till kråkorna desto bättre tänker jag!
 
  • Kakelugn med öppen spis och eld, fläkt framför, spegelbild av ljuskrona i spegeln ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns kaminfläktar som drivs av värmen från kaminen, du ställer den på kaminen.
Har dock ingen egen så kan inte uttala mig om dom är effektivhöjande. Finns mängder av filmer på youtube om dessa.
 
  • Gilla
Daniel1825
  • Laddar…
Jag tror du gjort vad du kan med fläkten.

Är förbränningsutrymmet invändigt klätt med eldfast tegel eller vermeculit?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Finns kaminfläktar som drivs av värmen från kaminen, du ställer den på kaminen.
Jag har provat ett par av dessa och i min mening är det en fin idé på papperet, tyvärr ger de ingen effekt att tala om.

Det är nog bättre att ställa upp en liten elektrisk fläkt vid kaminen, som frågeställaren gjort på sin bild.

Många med kamin har en ”gammaldags ” takfläkt för att trycka ner den varma luften från taket och på så sätt öka värmespridningen.

Mvh

Stefan
 
S Stefan.o skrev:
Jag har provat ett par av dessa och i min mening är det en fin idé på papperet, tyvärr ger de ingen effekt att tala om.

Det är nog bättre att ställa upp en liten elektrisk fläkt vid kaminen, som frågeställaren gjort på sin bild.

Många med kamin har en ”gammaldags ” takfläkt för att trycka ner den varma luften från taket och på så sätt öka värmespridningen.

Mvh

Stefan
Se bara till att takfläkten snurrar åt rätt håll. Annars kan du dra upp ännu mer varmluft i taket.
 
  • Haha
Norrtull
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror du gjort vad du kan med fläkten.

Är förbränningsutrymmet invändigt klätt med eldfast tegel eller vermeculit?
Det är tegel på insidan. Fick alla sju kaminer på gården brandskyddskontrollerade i förra veckan så kan elda på med gott samvete ;)


Jag tycker ändå det känns som att någon bättre lösning än fläkten framför borde gå att komma på, dels för att fläkten är ful och för att det känns som att det ändå inte strömmar så mycket mer luft tack vare den... En tryckfläkt med några slangar som går på golvet till sidorna/baksidan av kaminen? Eller till och med svetsa på några rör på sidorna av kaminen som en fläkt kopplas till?
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Du kanske kan få bättre förbränning om du provar att byta ut teglet i eldstaden mot vermeculit, en skiva kostar numera ca 900kr och bearbetas lätt med fogsvans och morakniv.

Räcker värmen kaminen producerar till rummets/husets behov med det bränsle du har?

Att göra omfattande ombyggnader av eldstaden, skaffa bättre fläkt eller ordna separat tilluft till kaminen med osäkert resultat skulle iaf jag vänta med tills jag provat ett bättre bränsle. Loggs,ekved eller nått annat energirikt träslag i väl avpassad längd för eldstaden kan kanske vara värt att prova om det är mer värme du vill ha.
 
Den kaminen är nog rätt het på alla sidor runt om och den värmen ska då själv förflytta sig upp i överkant på hålet och ut i rummet. Prova/exprementera lite lätt med en fläkt och ett rör från den, som sätts in på ena sidan av kaminen. Det med ev rör, s.k eldkråka, dom måste sitta i elden för att fungera och blir svårt med luckor som ska stängas. Fungerar bara i öppna spisar. eller i gamla öppna kaminer.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
galento
Vi har en kanalfläkt som suger varmluften under taket ovan spisen runt i huset
med hastighets och termostatreglering. Vet att en del säger att det är lättare att
flytta "kall" luft istället för varm men denna lösning har funkat bra i 20 år nu.

Vi lägger i ved i spisen på kvällen och fläkten cirkulerar luften hela natten beroende
på inställd termostat. Kanske går att göra nåt liknande.

Ps Tirolia köksspis är det här.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.