Jag har råkat köpa en väldig massa björkvirke och behöver lära mig hantera den. En del är att en del plankor har skiftningar som ”flambjörk light” som jag gillar. Frågan är hur jag borde ytbehandla för att behålla och helst förstärka den pärlemoreffekten.
Träplanka med naturligt mönster, hyvlad yta, ljus färgton, och rå kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min andra fråga är vad som gör flambjörken i den här 150 år gamla sänggaveln orange. Blir den så med tiden eller gör man något aktivt för att få den så? Jag har ett projekt som ska passa ihop med gammal bärnstensfärgad björk, så där vill jag få till den färgen utan att vänta 150 år. Fast de flesta saker jag bygger vill jag hellre ska behålla sin riktigt ljusa nyans. Så då kommer fråga två (och tre):

Hur får jag björk mörkt orange?

Hur får jag björk att inte bli mörkt orange?
Träsänggavel med dekorativ vågig övre kant och kulformade toppar, del av en säng, inkluderar en kudde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Om jag fattat rätt så betsades väl de flesta möbler även för 150 år sedan. Problemet är väl att betsen bestod av helt andra saker (där kunskapen säkerligen gått förlorad), garn färgades med hjälp av ex. taggsvamp och andra svampar...
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
T
Jag har svårt att tro att flambjörk har betsats. Det är nog bara träet och ytbehandlingen som har gulnat över tid och beroende på vad det är för ytbehandling och hur mycket solljus (UV-strålning) den utsatts för så skiljer det åt.

Beroende på hur gammal sänggaveln är så kan det vara någon form av linoljebaserad fernissa, shellack eller cellulosalack. (Det är mina spontana alternativ)
Tittar man på stilen så kan det vara svårt att datera den för en amatör som mig men vore den från sent 1800-tal så skulle jag tro att den hade varit täckmålad (och inte varit av flambjörk) så min gissning är senare. Kan vara från mellankrigstiden eller senare och då är det inte osannolikt att det är en sprutmålad cellulousalack. Den hade en tendens att gulna men mindre ojämnt än t ex linoljefernissa.

För att måla möbler som inte ska gulna så gäller det nog att hitta en lack som skyddar träet från UV-strålning och som själv inte gulnar med tiden.

Vill man återskapa gammal look på nya saker så får man nog börja läsa på hur konservatorer gör med möbler och konst - om man inte lackar med samma typ som förr och väntar lite... , typ 50 år :)
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar. Sängens ålder vet jag inte riktigt, då det inte är i min släkt den gått i arv. Den första som vi säkert vet sov i den som barn (det är en äldre variant av växasäng) är född på 1890-talet men enligt hans son var han inte först. Skit samma - min son älskar sin "kungasäng".

Jag har ett par spår att gå på för att få fram den orangea färgen. Det ena är min lärare jag träffar ikväll, som är nästan lika gammal som sängen. Den andra är en konservator. Jag kan återkomma med vad jag får reda på, då det kanske kan intressera andra.

Den andra frågan är hur man hindrar björken från att mörkna för mycket, men det kanske den inte gör.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Tack för bra svar. Sängens ålder vet jag inte riktigt, då det inte är i min släkt den gått i arv. Den första som vi säkert vet sov i den som barn (det är en äldre variant av växasäng) är född på 1890-talet men enligt hans son var han inte först. Skit samma - min son älskar sin "kungasäng".

Jag har ett par spår att gå på för att få fram den orangea färgen. Det ena är min lärare jag träffar ikväll, som är nästan lika gammal som sängen. Den andra är en konservator. Jag kan återkomma med vad jag får reda på, då det kanske kan intressera andra.

Den andra frågan är hur man hindrar björken från att mörkna för mycket, men det kanske den inte gör.
Ja, återkom gärna - det är alltid intressant att höra hur en konservator hanterar gamla möbler och en snickare som är 130 år måste kunna en massa saker ;)

Klart att sonen gillar en kungssäng :D

Ang björkens mörknande så vill jag minnas att det är UV-strålning som gör att den gulnar/mörknar och att en UV-skuddande lack kan bromsa det förloppet. Sen vet jag inte om det finns andra, kemiska, processer som påverkar det med.
Det är väl lite av det som man vill bromsa/stoppa när man använder lut på grangolv för att uppnå "skurgolvsutseende" utan att skura golven med såpa under många år. Såpan är ju basisk men inte lika mycket som lut så det sker inte omedelbart men över tid så bleks gran/furu av den. Sen händer även något annat med träet som gör det lite hårdare men det är jag inte säker på vad det är för process.
 
När det gäller att ytbehandla nya möbler för att bibehålla och framhäva den rena "trälooken" så rekommenderar jag Osmo hårdvaxolja. 3062 ofärgad matt eller 3032 silkesmatt, som är blankare än den helmatta och ger lite mer framträdande trä tycker jag.

Jag byggde ett sängbord i björk 2015 med inslag av flambjörk. Det var rätt lurigt att hyvla flambjörken och jag använde en sickel till slut för att undvika urslag.

Ett träbord med en låda, vit lampskärm, grå soffa, virkat överkast, blommigt tapet, trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbord med öppen låda, tapet, trägolv, gardin och laddare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till detta bord använde jag Osmo 3032 och det ser bra ut 8 år senare. Notera att bilderna togs med rumsbelysning typiskt 2700 Kelvin vilket kan upplevas som aningens gult.

Din gula sänggavel tror jag också beror på gulnad shellac eller fernissa. Hur man återskapar den kulören vet jag inte. En konservator kan nog ge vettiga svar.

OT, hur "råkar" man beställa en massa trä? 🙂 Jag har iofs lyckats fickbeställa en Uber-taxi men kunde avbeställa den rätt så omgående.
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
Mer bra info som fylls på. Tackar. Jag får återkomma när jag får tag i min lärare som är expert på ytbehandling och restaurering.

Hur man råkar köpa en massa björk? Jag har länge letat efter något bra ljust och ganska neutralt ”basvirke”. Både för att ha där det inte syns och för att lyfta fram mörkare och mer exklusiva träslag. Gärna billigt. Furu kan jag köpa för 14’ per kubik, men det är ingen favorit då det är för mjukt och kletar igen verktyg och maskiner. Lönn har jag blivit lovad att få för ungefär det priset, men den kanalen verkar stängd just nu. Björk var ett alternativ, men det har jag inte kunnat köpa för under 22’ per kubik. Min lärare på möbelsnickarlinjen vet om mitt letande och frågade för ett tag sedan om jag ville beställa genom dem. När jag fick veta att jag kunde få björk för 7500 per kubik ink moms och frakt, råkade jag visst säga: ”Det låter ju kanon - ta hem en till mig”. ”En planka?” ”Nej, en kubik. Det är väl bra att ha och så blir det enkelt att räkna.” En kubik är väldigt mycket. Det är ännu mer om leverantören är så snäll att de bara räknar det virke man får ut av brädorna. Alltså inte barken, de ojämna kanterna eller de delar som har ändsprickor. Min kubik var en och en halv i verkligheten. Nu är den till slut undanstuvad och fyller upp alla lediga skrymslen jag hade.

I går fick jag en annan fråga från ett annat håll. ”Vi har lite mahogny vi säljer billigt och vi ska på söndag till dina trakter. 2,3 meter långa, 35 cm breda och vi säljer dem sex i taget.” Det smarta hade kanske varit att säga nej till det.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
I går fick jag en annan fråga från ett annat håll. ”Vi har lite mahogny vi säljer billigt och vi ska på söndag till dina trakter. 2,3 meter långa, 35 cm breda och vi säljer dem sex i taget.” Det smarta hade kanske varit att säga nej till det.
Det logiska är väl att du köper tolv?
Att köpa sex är olagligt ;)
 
  • Haha
amatörsmurf och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Det logiska är väl att du köper tolv?
Att köpa sex är olagligt ;)
Får man köpa sex åt en kompis? Hoppas det. Det kommer tolv plankor i dag.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Får man köpa sex åt en kompis? Hoppas det. Det kommer tolv plankor i dag.
Sälja sex är iaf ok..sen kanske hen gör fel som köper det..men du är jag säker :)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
För sent att ångra sig nu och ännu mindre utrymme i garaget.
Träplankor staplade i en snickarverkstad med verktyg och arbetsbänk synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maria T
Önskar verkligen att min pappa, möbel- och tavelkonservator, hade levt då han hade kunnat ge ett svar baserat på ungefär ett halvt sekels yrkesstolthet, och å vad jag ångrar mig att jag inte gick som lärling hos honom och tog chansen att lära mig ett unikt yrke och kunskaper som inte många idag behärskar.
 
  • Älska
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.