Düsseldorff
F Fagelbla skrev:
det är som upplagt för irritation vilket jag antar att ni vill undvika?
Passive aggressive much? I sak håller jag dock med dig.
 
L Lomin skrev:
Vi verkar inte komma någonstans i dialogen då de känner sig 100% säkra i att de har levererat de de skulle. Jag försöker få ihop ett bra mail där jag förklarar att jag borde informerats om att färg kommer sitta kvar och att jag tycker de borde gett förslag på hur man kan bli av med denna färg.

I mina öron låter hela den här grejen ungefär likadant som att behöva förklara för målare att HELA väggen ska målas... Det är väll givet, tänker man, och inget man måste förtydliga.
Detta är ett klassiskt missförstånd där ni som köpare trott en sak och sliparna en annan. För att inte göra en höna av en fjäder, är priset ni betalat rimligt för den tiden det tog? Bortsett från att det inte blev som ni ville så kanske det inte är helt orimligt tänker jag och att ni då får betala lite mer? Oavsett tycket jag personligen det är grymt vackert, dessutom är gamla furugolv mycket hårdare och bättre än nya. Så betala ett par tusen till och få det som ni vill ha det och njut av era fina golv. Nästa gång var övertydliga med vad ni beställer för hantverkare generellt är sjukt dåliga på att berätta om ev kommande problem i förväg (min erfarenhet).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
C cbrolin skrev:
Jag tolkar finslipning som att man slipar med ett finkornigt sandpapper i maskinen. Inte att man kratsar i skarvarna. Det jobbet hade jag istället kallat för kratsning.
Kratsning hade jag åtminstone inte kunnat misstolka för jag har ingen aning vad det betyder :D
 
  • Haha
Hans G2
  • Laddar…
namnbyte
J jannebmw skrev:
helt värdelöst
bara massa skit i springorna
om man eftersöker gammalt furugolv går det ordna på andra sätt
Springorna är ju till för att golvet ska kunna röra på sig mellan årstiderna, och skiten ska vara där då det tätar. Rekommendationen från förr var kvast, inte dammsugare, på sådana golv av just den anledningen
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
nja dylika golv rör sig inte särskilt mycket när de väl acklimatiserat sig i rummet. Att det blir springor över tid beror på att virket krymper över åren. En del golv så mycket att de till och med åker isär.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R
C cbrolin skrev:
S Stefan1972 skrev:
nja dylika golv rör sig inte särskilt mycket när de väl acklimatiserat sig i rummet. Att det blir springor över tid beror på att virket krymper över åren. En del golv så mycket att de till och med åker isär.
nja dylika golv rör sig inte särskilt mycket när de väl acklimatiserat sig i rummet. Att det blir springor över tid beror på att virket krymper över åren. En del golv så mycket att de till och med åker isär.
S Stefan1972 skrev:
nja dylika golv rör sig inte särskilt mycket när de väl acklimatiserat sig i rummet. Att det blir springor över tid beror på att virket krymper över åren. En del golv så mycket att de till och med åker isär.
Nja.. vet inte om jag håller med fuktigheten i husen varierar över årstiderna så vist rör sig ett massivt trägolv i form av krympning och svällning, sedan hur mycket det kan variera sig ifrån fall till fall.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
L Lomin skrev:
Det är en gammal sekelskiftslägenhet. Är inte alla furugolv/plankgolv i de lägenheterna sk. "undergolv"? Eller har jag fått det om bakfoten?
Undergolv
L Lomin skrev:
Hej!

Jag har precis fått golvet slipat av ett företag. Golvet var tidigare vitmålat i alla rum.

Jag har bifogat bilder på "resultatet".

Jag är missnöjd.

Det är vit färg kvar på många ställen och ser inte alls färdigt ut enligt mig.

Enligt företaget var det detta som var avtalat och jobbet är klart. "En golvslipning har utförts" säger de.

Ifall de ska ta bort all vit färg i springorna så kommer de debitera extra för detta (1-2 dagar) för sk. "spårning". Detta var inget som hade nämnts innan.

I vårt avtal stod det såhär "Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande. Det som ingår är planslipning, finslipning och behandling."

Enligt mig så betyder "golvslipning "att allt slipas; dvs all gammal färg/lack tas bort, inte att färg ska sitta kvar på flera ställen.

Har jag rätt eller har jag fel? Gjorde jag fel som antog att golvslipning innebär att all färg tas bort...?

Ska jag anmäla detta vidare?

Uppskattar alla åsikter och hjälp.
Det här är ett sk undergolv, som redan är påtalat och gissningsvis har det varit en linoleummatta ovanpå. Olyckligtvis har tidigare ägare målat det. Jag vet inte hur mycket jobb ni själva vill lägga ner eller hur stor yta det sammanlagt handlar om, men testa ES-metoden, det kanske funkar Man penslar på ett (miljögodkänt) medel i skarvarna och låter det verka enl beskrivning och sedan peta eller skura bort det. Går att rådgöra med tillverkaren. Sök på ES-metoden.
 
I enklare rum lades den typen av golv som det enda golvet. Så att reflexmässigt säga att det är undergolv blir fel. Men i det härfallet med spikhål mm så är det nog tänkt som undergolv från början.

Hur man kan förvänta sig att en slipning ska få bort färg i springor begriper jag dock inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B
L Lomin skrev:
Hej!

Jag har precis fått golvet slipat av ett företag. Golvet var tidigare vitmålat i alla rum.

Jag har bifogat bilder på "resultatet".

Jag är missnöjd.

Det är vit färg kvar på många ställen och ser inte alls färdigt ut enligt mig.

Enligt företaget var det detta som var avtalat och jobbet är klart. "En golvslipning har utförts" säger de.

Ifall de ska ta bort all vit färg i springorna så kommer de debitera extra för detta (1-2 dagar) för sk. "spårning". Detta var inget som hade nämnts innan.

I vårt avtal stod det såhär "Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande. Det som ingår är planslipning, finslipning och behandling."

Enligt mig så betyder "golvslipning "att allt slipas; dvs all gammal färg/lack tas bort, inte att färg ska sitta kvar på flera ställen.

Har jag rätt eller har jag fel? Gjorde jag fel som antog att golvslipning innebär att all färg tas bort...?

Ska jag anmäla detta vidare?

Uppskattar alla åsikter och hjälp.
▪️Jag skulle ta mig an uppgiften genom att med tunn pensel och lämplig färgnyans måla i springorna. Är ni ett gäng så bjuder du på lite mat, lite gott att dricka, så tar ni er an golvet.
▪️Tror också att det finns permanenta tuschpennor som man kan använda sig av. Om det vita kommer fram på ställen där ni går mycket, så fyller ni bara i där.
▪️Denna metod fungerar alldeles utmärkt och kostar nästa bara arbete och några skratt när ni ligger där på golvet.
❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
  • Trägolv med olika nyanser av brunt, blank yta, plankor med synliga ådror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre barn i ett rum med blottat trägolv, renovering pågår, lek och arbete blandas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett barn sitter på golvet med verktyg. Renovering, trägolv möter vinylmatta. Busigt leende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulfben och 6 till
  • Laddar…
R
J Jehu skrev:
Nåtning
[länk]
Kan välja olika färger.

Jag använde mig av barnarbetare när vi gjorde vårt undergolv, och slipade själv med hyrmaskin. Blev rätt bra. 😎
Du kan ju pensionera dig snart och leva på barnaslavarbetet 😂
 
  • Gilla
  • Haha
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Jag använde mig av barnarbetare när vi gjorde vårt undergolv, och slipade själv med hyrmaskin. Blev rätt bra. 😎
De gjorde ett riktigt bra jobb!
Vad behandlade du golvet med?
Blev riktigt snyggt.
 
  • Gilla
ulfben och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nja.. vet inte om jag håller med fuktigheten i husen varierar över årstiderna så vist rör sig ett massivt trägolv i form av krympning och svällning, sedan hur mycket det kan variera sig ifrån fall till fall.
Visst gör dom det i teorin men jag har då inte sett nå dylika äldre golv där springorna varierar i bredd. Den naturliga krympningen av trät är betydligt större än variationerna vid årstiderna. Det är ju därför det blir springor för de var tätslagna vid läggningen.
 
R Rejäl skrev:
Det är jättefint golvet fler o fler eftersöker att gammalt slitet furugolv.
Det man måste få med till golvsliparen i avtalet om man inte vill ha någon färg alls kvar är ordet TRÄRENT. Då kommer inga missförstånd att ske.
Nej, i det här fallet hade inte ordet trärent hjälpt, den färg som är kvar är ju i spikhål och springor, och för det står det ju tydligt i avtalet "Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande".

Dvs TS kan få hjälp med resten också, men det debiteras löpande.
Glasklart avtal.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lomin skrev:
Vi har inget emot springorna! Vi gillar också den gamla känslan, annars hade vi bytt ut mot nytt golv. Men vi gillar inte att vita färgen sitter kvar i springorna.
Det framgår ju tydligt i avtalet att det ksotar extra att få det fixat:
"Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande"
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.