Vill bolla min ide med er innan det är dags för gjutning.

Renoverar ett hus där vi ska gjuta platta inne i huset och där toa/bad är i ett tillbygge där vi endast tänkt lägga golvvärme och flytspackla. Av olika anledningar kan vi inte lägga golvvärmeslangen i både gjutningen och badrummet samtidigt utan vi gör färdigt gjut-delen först. Tänkte därför sänka ner ett 50mm avloppsrör i översta lagret frigolit och svänga upp ena änden vid fördelarskåpet och andra i badrummet för att sedan mata igenom golvvärmeslangen där när det är dags att lägga golvvärme i badrummet.

Vad tror ni om det?
 
  • Schematisk illustration av golvvärmeinstallation med gjuten platta, golvspån och fördelarskåp; sträckan markerad som 6 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lagt i tomslang/skyddsrör till rör i rör där jag har tänkt mäta igenom slang när det är dax.
Om det kommer funka det vet jag tyvärr inte än men jag hoppas 🙂
Har möjlighet att öppna en vägg för att komma åt i värsta fall.

Men som svar på din fråga så borde det väl funka, går ju att lägga dubbla 50 rör så du kan köra igen en i varje då måste det ju vara helt lugnt.
 
Och lägg i ett redigt dragsnöre/rep i resp rör så är du säkrad för framtiden.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Sätt bara en så mjuk sväng som möjligt när ni ska vinkla upp röret från golvet till skåpet. Helst 2st 45-gradersböjar eller kanske gå hela vägen till 3 st 30-graders bom ni är oroliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.