Man reglerar det ju vid inlägg av ved, utifrån träslag och storlek på vedklabben hur mycket som är lagom att lägga in. Är ju hur enkelt som helst att hantera, det är inte så krångligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Ger den mer värme än annan ved? Samma massa ved brukar man räkna med att den ger lika mycket energi oavsett träslag.
Nej, samma energiinnehåll per kilo torr ved kan man räkna med, men en korg ekved kan ju självklart innehålla dubbelt så mycket värme som en korg rötgran.
 
F fribygg skrev:
Nej, samma energiinnehåll per kilo torr ved kan man räkna med, men en korg ekved kan ju självklart innehålla dubbelt så mycket värme som en korg rötgran.
Massa och vikt är inte det samma sak i detta fall?
 
F fribygg skrev:
Nej, samma energiinnehåll per kilo torr ved kan man räkna med, men en korg ekved kan ju självklart innehålla dubbelt så mycket värme som en korg rötgran.
Och man behöver bara bära in hälften så många korgar.😉
 
A AndersS skrev:
Och man behöver bara in hälften så många korgar.
Men lika många kilo.
 
  • Haha
jonas_da
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men lika många kilo.
Japp,
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Som alltid när någon nämner "ek" så är det kanske oundvikligt att snöa in på en diskussion hur man ska gå tillväga med att elda med ek. Dock inte relevant för jag kommer inte kunna elda med detta de närmaste säsongerna ändå. 😅

Men, tillbaka till frågeställningen, är det något bekymmer eller ska jag bara låta det vara så kommer det lösa sig självt tills det är dags att börja elda om typ 2 år? Om inte, hade det räckt att sätta upp ett par mindre ventiler för bättre luftflöde?
 
E Erik_91 skrev:
Som alltid när någon nämner "ek" så är det kanske oundvikligt att snöa in på en diskussion hur man ska gå tillväga med att elda med ek. Dock inte relevant för jag kommer inte kunna elda med detta de närmaste säsongerna ändå. 😅

Men, tillbaka till frågeställningen, är det något bekymmer eller ska jag bara låta det vara så kommer det lösa sig självt tills det är dags att börja elda om typ 2 år? Om inte, hade det räckt att sätta upp ett par mindre ventiler för bättre luftflöde?
Det bör lösa sig själv.
Eftersom du själv säger at du ska låta det torka ett par år så skulle jag säga det bara är avvakta.

Fuktiga, varma vintrar kan jag ha mögelproblem i kallgaraget med då det inte torkar ut. Men det brukar lösa sig så fort det blir kallare/lägre luftfuktighet
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
C
E Erik_91 skrev:
Om inte, hade det räckt att sätta upp ett par mindre ventiler för bättre luftflöde?
Nä, det gör knappast någon skillnad i en öppen carport. Problemet är i första hand att den inte är kluven, då får man räkna med lite angrepp. Det gör astronomisk skillnad på torkningen.
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
För tätt travat nu, det ser ut som en enda stor träbit. trava om så det blir min 5 cm mellan raderna. Luften måste kunna cirkulera. Lätt att få 5 cm, en knubbe/pinne skjuts in med jämna mellanrum, mot förgående rad, lika mot väggen. Dom som inte är klyvna lägges i yttersta raden. Att borra hål i väggen, är att ta i. bäst om det går att ta bort några av panelen, då blir det mycket luft som susar genom veden.
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Som alltid när någon nämner "ek" så är det kanske oundvikligt att snöa in på en diskussion hur man ska gå tillväga med att elda med ek. Dock inte relevant för jag kommer inte kunna elda med detta de närmaste säsongerna ändå. 😅

Men, tillbaka till frågeställningen, är det något bekymmer eller ska jag bara låta det vara så kommer det lösa sig självt tills det är dags att börja elda om typ 2 år? Om inte, hade det räckt att sätta upp ett par mindre ventiler för bättre luftflöde?
Det lilla du har där kommer att torka, jag hade inte gjort något.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är väldigt tätt travat och inte torrt när det travades, då blir det gärna så.
En Carport kan skilja rejält hur den ser ut, noll väggar, en vägg, två väggar etc och hur täta är väggarna. I detta fall är det tre väggar som inte släpper igenom någon luftmängd att tala om. Ett par ventiler längst in kan väl öka luftgenomströmningen litegrann i carporten, men jag tror inte det påverkar veden särskilt mycket.

Antingen ser du till klyva veden och se till att den får mycket mer luft eller så får du leva med lite mögel. Den kommer brinna till sluta ändå.
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Jag hade nog inte gjort något, men som flera skriver, kolla att det luftar ordentligt där du har veden.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.