Hej, har en vatten/luftvärmepump med oisolerade rör, vilken typ av isolering blir bäst att använda?

Rören går till element och varmvatten i kranar.

b179822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utmärkt! Då blir det en tripp till Biltema :)
 
Tänk på att rören fungerar lite som värmeelement så det lite kallare i källaren om du isolerar rören

Är det för varmt i källaren då finns det anledning att isolera.

Protte
 
Tack för input. Källaren är för övrigt ouppvärmd och välventilerad så jag har nog hellre lite kallare i källaren och spar några kronor.
 
Lånar denna tråden lite istället för att starta ny tråd.

Jag har bergvärme och rör i taket i källaren som går till entrévåningen till kranar i kök och badrum samt element.

Jag har min källare uppvärmd ( bland annat sovrum och gästrum) och inga fuktproblem. Tänkte montera ett par extra element i källaren där vi har sovrum. Men isoleringen på de gamla rören borde det va bättre att ta väck? Upplever idag att källaren är lite kallare än entrévåningen så lite spillvärme borde va bättre? Och lättare att måla kopparrören än isoleringen tänker jag (kanske dra om dem bättre i framtiden än i taket)

Borde ju knappast bli någon energiförlust att ta bort den gamla isoleringen (kanske 7 meter isolering på varmvattnet totalt i källaren), alternativet är att isolera de återstående 6 meter vv som är oisolerat. I Pannrummet tänkte jag låta isoleringen vara kvar, dels pga isoleringen är ditsatt i samband med bergvärmen, men också för det estetiskt inte spelar någon roll.

Vad tycker ni? Kan jag riva väck 7 m isolering och ha rören oisolerade i halltaket och sovrumstaket? Eller blir det energiförluster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.