Düsseldorff
Bo arnold Bo arnold skrev:
Man skall alltid grunda bart trä när man spacklar med snickerispackel
Jag håller inte med.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
D david576 skrev:
Hej,

Vi håller på med renovering och fönsterbrädan (i trä) som vi tänkte spackla har krackelerat nu när det torkat.
Vi drog på ett lager och slipade. Sen yttligare ett till lager till. Precis som man gör när man bredspacklar. För brädan var riktigt ruffig.

Vad har vi gjort för fel? Varför spricker spacklet upp?

[bild]
[bild]
[bild]
Man spacklar inte utvändigt.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Man skall alltid grunda bart trä när man spacklar med snickerispackel
Det här fönsterbrädan var redan målad. Men färgen hade spruckit så vi rev ner en del och spacklade. Men om fönsterbrädan redan varit målad en gång och nu har vi spacklat och slipat. Bör jag då grundmåla mellan spackellager 2?
 
Jag är målare har alltid gjort så jag tror det är orsaken till att det krackelerat spacklet fäster inte så bra direkt på trä sandspackel däremot fäster på skivmaterial men är olämpligt på snickerirer
 
Detta är väl invändigt
 
Düsseldorff
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag är målare har alltid gjort så jag tror det är orsaken till att det krackelerat spacklet fäster inte så bra direkt på trä sandspackel däremot fäster på skivmaterial men är olämpligt på snickerirer
Ok, jag har inte erfarenhet nog att säga emot en målare. Personligen har jag inte upplevt problem att spackla trärent men jag ska testa grunda innan nästa gång. Jag kanske kommer häpna när jag ser hur enkelt det går.
 
D david576 skrev:
Det här fönsterbrädan var redan målad. Men färgen hade spruckit så vi rev ner en del och spacklade. Men om fönsterbrädan redan varit målad en gång och nu har vi spacklat och slipat. Bör jag då grundmåla mellan spackellager 2?
Snlckerispackel utvändigt?
 
Orsaken till att det krackelerat är krympsprickor som blir när spacklet torkar och har inget med eventuell grundfärg att göra.

Enligt boken ska man grundmåla först, men nu när ytan var målad tidigare så är det inget du behöver ligga sömnlös över. Fortsätt bara slipa och spackla tills du är nöjd.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
S seniorkonsult skrev:
Snlckerispackel utvändigt?
Utvändigt? Vad pratar du om?
 
S seniorkonsult skrev:
Snlckerispackel utvändigt?
Ja, snickerispackel utvändigt, på brädan. Om jag inte blir förvirrar nu av frågan.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Orsaken till att det krackelerat är krympsprickor som blir när spacklet torkar och har inget med eventuell grundfärg att göra.

Enligt boken ska man grundmåla först, men nu när ytan var målad tidigare så är det inget du behöver ligga sömnlös över. Fortsätt bara slipa och spackla tills du är nöjd.
Okej jag ska prova lägga på ett till lager imorgon så får vi se hur det blir 👍
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Räkna med att du antagligen kommer behöva lägga ett antal lager till innan det är bra.
 
  • Gilla
david576
  • Laddar…
Düsseldorff
D david576 skrev:
Okej jag ska prova lägga på ett till lager imorgon så får vi se hur det blir 👍
Men slipa bort skiten som du lagt på nu. No offense men det ser ut som du lekt med trolldeg. Börja om och gör det ordentligt. Tunna fina lager tills du är nöjd. Låt torka emellan.
 
tippz tippz skrev:
Ska man använda sådant spackel till trä? Är inte det för gips? Förmodligen drar väl trät åt sig fukten i spacklet som gör att det spricker.
Använder du snickerispackel till gips?
 
  • Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men slipa bort skiten som du lagt på nu. No offense men det ser ut som du lekt med trolldeg. Börja om och gör det ordentligt. Tunna fina lager tills du är nöjd. Låt torka emellan.
Haha jodå, snyggt blev det inte. Jag ska försöka göra om det. Är väl tålamodet som börjar ta slut på det här renoveringsprojektet😆
 
  • Älska
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.