B BSOD skrev:
Nej, Hög framledning på sekundärsidan, så nyper termostatventilerna igen flödet och sänker returen på sekundärsidan påtagligt.

Med en låg retur på sekundärsidan så blir returen på primärsidan lägre, och även flödet.

Bra för fjärrvärmen. Verkar som att Adven inte har någon flödesavgift för villor, utan i huvudsak fakturerar efter energiförbrukningen .
Ja jag fattar inte riktigt heller vad han skriver egentligen.

Primärsidan (huvudledningen från i mitt fall Tekniskaverket) har inget påverkansbart flöde, det är ett konstattryckssystem (varierar över året iofs) där flödet är "konstant" och delta-T vid min avgrening påverkas av mitt effektuttag, oaktat förhållandet mellan min sekundärsidas flöde eller delta-T.
 
M mrmlz skrev:
Primärsidan (huvudledningen från i mitt fall Tekniskaverket) har inget påverkansbart flöde, det är ett konstattryckssystem (varierar över året iofs) där flödet är "konstant" och delta-T vid min avgrening påverkas av mitt effektuttag, oaktat förhållandet mellan min sekundärsidas flöde eller delta-T.
Är det inget värmeuttag alls (varken tappvarmvatten eller värme) så är det inget flöde alls på fjv-vattnet genom någon av växlarna.
Ju större värmeuttag man tar ju högre flöde blir det på fjv-vattnet genom fjv-centralen.


Värmeväxlare, rör, mätare och ventiler i ett tekniskt installationsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I ovan bild så styr AVTQn fjv-vattenflödet genom tappvarmvattenväxlaren, samt AMVn styr fjv-vattenflödet genom värmesystemets växlare.
AMVn styrs av reglercentralen, i vårt fall en Danfoss ECL110, den har i vårt fall fyra tempgivare, framledningsgivare, utegivare, rumsgivare och returgivare.
Ju mer värme som åtgår till bostaden ju mer öppnar AMVn å ju högre flöde blir det på fjv-vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.