Jag funderar på att skaffa solceller med batteri men batteriet får inte plats i bostaden så lämpligaste plats blir ett isolerat men ej uppvärmt uteförråd i carporten på 10 kvm. Vad borde jag använda för uppvärmning som är mest ekonomisk och som håller en lägsta temperatur för vad som är tillräckligt bra för att låta batteri och växelriktare stå i ?

Avger dessutom dessa någon form av värme under vintertid ?

Just nu har jag bara haft en frostvakt på 400 watt för att säkerställa att det ligger över 0 grader när det är som kallast.
Jag vill ju slippa ha ett 2000 watts element påslaget under november till mars då det kommer dra enormt mycket el.

Tacksam för råd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pelleoberg
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Jag funderar på att skaffa solceller med batteri men batteriet får inte plats i bostaden så lämpligaste plats blir ett isolerat men ej uppvärmt uteförråd i carporten. Vad borde jag använda för uppvärmning som är mest ekonomisk och som håller en lägsta temperatur för vad som är tillräckligt bra för att låta batteri och växelriktare stå i ?

Avger dessutom dessa någon form av värme under vintertid ?

Just nu har jag bara haft en frostvakt på 400 watt för att säkerställa att det ligger över 0 grader när det är som kallast.
Jag vill ju slippa ha ett 2000 watts element påslaget under november till mars då det kommer dra enormt mycket el.

Tacksam för råd.
Kan du inte bygga in det lite enkelt med några reglar, lämpliga skivor runt, något som isolerar markkylan och sedan värma det lilla utrymmet i carporten med lite frostvakt(som du hade)? Gärna öppningsbart sen till sommaren när det troligen blir varmare i carporten. Är ju billigare att värma 2m3 än 100m3.
Frostvakt sätter du på golvet i det lilla utrymmet
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Det är ju hur varmt du väljer att ha det som avgör energiförbrukningen, inte effekten på frostvakt/element. Lite spillvärme får du säkert gratis från växelriktarna också.
 
M mortimer skrev:
Kan du inte bygga in det lite enkelt med några reglar, lämpliga skivor runt, något som isolerar markkylan och sedan värma det lilla utrymmet i carporten med lite frostvakt(som du hade)? Gärna öppningsbart sen till sommaren när det troligen blir varmare i carporten. Är ju billigare att värma 2m3 än 100m3.
Frostvakt sätter du på golvet i det lilla utrymmet
M Mellanbarn skrev:
Det är ju hur varmt du väljer att ha det som avgör energiförbrukningen, inte effekten på frostvakt/element. Lite spillvärme får du säkert gratis från växelriktarna också.
M Mellanbarn skrev:
Det är ju hur varmt du väljer att ha det som avgör energiförbrukningen, inte effekten på frostvakt/element. Lite spillvärme får du säkert gratis från växelriktarna också.
Absolut. Jag vet dock inte var jag ska sätta gränsen för att batteriet fortfarande ska prestera åtminstone 90% av sin förmåga. Är det 5,10 eller 15 grader ?. Finns det någon kurva att titta på ?
 
Jag skulle bygga en isolerad låda kring batteriet med 10 cm frigolit. Ett par instickstermometrar och en vanlig glödlampa i botten. Ta en 100-W lampa med en dimmer på utsidan så kan du lätt kolla och reglera..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Absolut. Jag vet dock inte var jag ska sätta gränsen för att batteriet fortfarande ska prestera åtminstone 90% av sin förmåga. Är det 5,10 eller 15 grader ?. Finns det någon kurva att titta på ?
15 grader är optimal batteritemperatur, allt över 0 grader är ok.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle bygga en isolerad låda kring batteriet med 10 cm frigolit. Ett par instickstermometrar och en vanlig glödlampa i botten. Ta en 100-W lampa med en dimmer på utsidan så kan du lätt kolla och reglera..
Isolerar inte vanliga 45mm isolerskivor bättre än frigolit ? Kanske billigare med frigolit och enklare att hantera.
 
M mortimer skrev:
Isolerar inte vanliga 45mm isolerskivor bättre än frigolit ?
I princip lika bra, bara svårare att få tätt med frigolit om man tänker sig att isolera mellan reglar.
 
Batteriet värmer sig själv om det behövs.
Har ett delvis isolerad uterum, med ett huawei batteri.
 
K kasper1 skrev:
Batteriet värmer sig själv om det behövs.
Har ett delvis isolerad uterum, med ett huawei batteri.
Går det bekräfta att det gäller alla batterier, går det ställa in eller finns det att läsa i någon manual ?
 
M mortimer skrev:
Går det bekräfta att det gäller alla batterier, går det ställa in eller finns det att läsa i någon manual ?
Jag har hört att Huawei batterierna har inbyggd värmekälla men inte hört något om GoodWe Lynx eller Sungrow som jag har offert på.
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Growatts APX-batteri tar minimalt med golvyta. Byggs på höjden upp till 30 kWh.
Golvytan är 69 cm bred och 18.5 cm djup. Allt blir enklare om du får plats med batteriet inomhus.
 
Growatts APX-batterier har inbyggd värmare så att de funkar ner till -10C, men det är förstås bättre att de står inomhus.
 
Lite halvt of-topic kanske. Min kollega som har en Tesla årsmodell 2022 säger att när man är ute o kör och bilen beräknar vart den ska ladda så börjar bilen förvärma batteriet en stund före beräknad ankomst till laddning. Går fortare att ladda, batteriet mår bättre och får troligen längre livslängd m.m..
 
S Saintus skrev:
Absolut. Jag vet dock inte var jag ska sätta gränsen för att batteriet fortfarande ska prestera åtminstone 90% av sin förmåga. Är det 5,10 eller 15 grader ?. Finns det någon kurva att titta på ?
Är i samma sits, skall ha batteriet i ett isolerat garage som jag inte brukar ha uppvärmt. Men tänker bygga in batteriet och bara värma upp vid batteriet. Säljaren har sagt se till att ha plusgrader för att det skall funka bra, men garantin gäller till -20. Fick inbyggnadsmått 35 cm sidor och 60 över läste jag mig till. En annan som offererade sa att +5 minst är var som är bra. Säkert olika för olika fabrikat
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.