Ett bra exempel på att vem som helst kan kalla sig hantverkare 😳 man lämnar inte ett jobb som ser ut sådär. När man betalar någon för att få något utfört så är det oftast för att man själv inte sitter på kunskap själv för att utföra momentet och då ska den som gör det se till att göra det så pass bra så det inte går att överträffa det annars kan man lika gärna låta bli. Om nån säger något annat så är det bara för att dom inte vet bättre. Bestrid fakturan och stå på dig
 
  • Haha
Eisen13 och 3 till
  • Laddar…
Dom har levererat enligt din beställning enligt min uppfattning. Driver företag i byggsvängen och slipningen på golvet ser ut precis som det ska.
Att det är färg i springorna är såklart tråkigt att det är kvar , men det är inte det som är beställt
 
  • Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Uppenbarligen kan det tolkas så.
Jag vet hur man slipar ett golv, jag hade inte nödvändigtvis tolkat det så utan jag hade frågat hur de skulle göra med springorna.
Det betyder inte att alla vet hur man gör. Så, har man ingen aning om detta tycker jag inte det är märkligt att tolka finslipning på det viset.


Har inte funderat på detta. Men det borde inte vara en omöjlighet att hitta någon fräs eller slipmaskin som skulle gå att använda till detta.
Om det inte är för tight så kanske något sånt cylindriskt sliphuvud till en Dremel funkar?
 
Hantverkaren har gjort det han offererat men inte det du ville ha. Knäckfrågan är därför hur dialogen gick inför offerten och om hantverkaren borde ha förstått att du även ville få bort färgen i springorna.

Konsumenttjänstlagen är en skyddslagstiftning som lägger rätt mycket ansvar på företagen. Men det här är inget solklart fall, och det är en sak att ha rätt och en annan att få rätt, framför allt om dokumentation saknas och ord står mot ord.

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Näringsidkarens skyldighet att avråda

6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.

Fel hos tjänsten

Vad som avses med fel


9 § Tjänsten ska anses felaktig, om resultatet avviker från
1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
...
3. vad som därutöver får anses avtalat.

10 § Tjänsten skall vidare anses felaktig, om resultatet avviker från sådana uppgifter av betydelse för bedömningen av tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som kan antas ha inverkat på avtalet och som i samband med avtalets ingående eller annars vid marknadföring har lämnats
1. av näringsidkaren,

11 § Tjänsten skall slutligen anses felaktig, om näringsidkaren i annat fall än som avses i 6 § första stycket före avtalets ingående har underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för konsumenten. En förutsättning för att tjänsten skall anses felaktig är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på avtalet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Davidbagare
L Lomin skrev:
Vi verkar inte komma någonstans i dialogen då de känner sig 100% säkra i att de har levererat de de skulle. Jag försöker få ihop ett bra mail där jag förklarar att jag borde informerats om att färg kommer sitta kvar och att jag tycker de borde gett förslag på hur man kan bli av med denna färg.

I mina öron låter hela den här grejen ungefär likadant som att behöva förklara för målare att HELA väggen ska målas... Det är väll givet, tänker man, och inget man måste förtydliga.
Men om man beställer en målning av en vägg och den väggen är full av sprickor då. Ska man ta för givet att de sprickorna spacklas med då? Om man bara bett en målare att måla väggen.

Allt kommer ner till kommunikation. Och den har kanske brustit från båda håll mellan dig och golvsliparen? Ingen kan ju läsa tankar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
L Lomin skrev:
Det är en gammal sekelskiftslägenhet. Är inte alla furugolv/plankgolv i de lägenheterna sk. "undergolv"? Eller har jag fått det om bakfoten?
Nja, i en lägenhet kanske. I hus finns det definitivt plankgolv från tiden kring sekelskiftet som är "övergolv", exempelvis så kallade skurgolv.

Har inte så bra koll på lägenheter.
 
E
Nåta golvet och slipa om, problemet ur världen.
 
  • Gilla
Johan236 och 1 till
  • Laddar…
L Lomin skrev:
Hej!

Jag har precis fått golvet slipat av ett företag. Golvet var tidigare vitmålat i alla rum.

Jag har bifogat bilder på "resultatet".

Jag är missnöjd.

Det är vit färg kvar på många ställen och ser inte alls färdigt ut enligt mig.

Enligt företaget var det detta som var avtalat och jobbet är klart. "En golvslipning har utförts" säger de.

Ifall de ska ta bort all vit färg i springorna så kommer de debitera extra för detta (1-2 dagar) för sk. "spårning". Detta var inget som hade nämnts innan.

I vårt avtal stod det såhär "Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande. Det som ingår är planslipning, finslipning och behandling."

Enligt mig så betyder "golvslipning "att allt slipas; dvs all gammal färg/lack tas bort, inte att färg ska sitta kvar på flera ställen.

Har jag rätt eller har jag fel? Gjorde jag fel som antog att golvslipning innebär att all färg tas bort...?

Ska jag anmäla detta vidare?

Uppskattar alla åsikter och hjälp.
Dra en q2dm3 istället 🤗
 
TRJBerg
Sådant här är delvis subjektivt. Själv skulle jag inte ha blivit särskilt överraskad om jag beställt golvslipning och det visar sig vara färg kvar i botten på springorna. Så att det skulle vara en särskild beställning för rensning/fräsning ner i botten av springorna känns inte orimligt. Däremot skulle jag nog ha förväntat mig att golvsliparen (förutsätter här att det är en van golvslipare etc) upplyst mig om saken innan jobbet.
 
  • Gilla
Newgolds och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Nikodemuz Nikodemuz skrev:
Dra en q2dm3 istället 🤗
The Frag Pipe från Q2? Episk bana.
 
  • Gilla
duetten och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
The Frag Pipe från Q2? Episk
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
The Frag Pipe från Q2? Episk bana.
Haha japp. Trådskaparen har ju samma nick som en legendarisk q2spelare 😃
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Det var ett kvistigt undergolv.
Lägg nytt eller måla.
Eller tyck att det är vackert som det är.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag har ju vunnit SM i team DM i Q1 flera gånger. Men det var ju inte det denna tråden handlade om...
 
  • Gilla
Nikodemuz och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om jag hade beställt en golvslipning och det står att planslipning, finslipning och behandling ingår så hade jag nog trott att finslipning innebar att man finslipar och får till springorna. Jag har aldrig beställt golvslipning eller sett hur det går till så termerna är inte glasklara för mig iaf.
Jag tolkar finslipning som att man slipar med ett finkornigt sandpapper i maskinen. Inte att man kratsar i skarvarna. Det jobbet hade jag istället kallat för kratsning.
 
  • Gilla
Eisen13 och 5 till
  • Laddar…
Du har fått vad du beställt. Sur lärdom men likväl en lärdom.

Som flera skriver och du håller med om, det är ett undergolv och därmed är den inte avsedd att ha som övergolv. Så arbetet kan jag tycka är gjort helt i onödan. Är det inte så att ni bor på bottenvåningen utan har någon boendes under er så skulle jag lägga ett golv ovanpå den där oavsett om det var färg i springorna eller ej. Dels för att skärma av ljud från dom som bor under dels för att ljuddämpa ner till dom. Gör ni inte det så kommer de höra vartenda steg ni tar och vartenda liten pryl ni tappar i golvet och ni kommer höra en massa ljud i onödan från do. och det är som upplagt för irritation vilket jag antar att ni vill undvika?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.