D djungelkatt skrev:
Förutsättningarna är som jag skrev från början.

Vi talar om att elda ved i kamin ger mycket mer utsläpp än att elda sopor i kraftverk för att få samma energi.
Allra minst utsläpp blir det om man inte eldar alls, varken i kraftverk eller kamin.

För övrigt skulle våra andra utsläpp också minska om vi alla slutade andas. Inga människor, inga utsläpp.

Vi kanske ska börja elda människor i kamin och kraftverk med andra ord? Undra vilka utsläpp det skulle ge?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Allra minst utsläpp blir det om man inte eldar alls, varken i kraftverk eller kamin.
Ja exakt, och moderna energikällor baseras ej på eld.
 
  • Gilla
Pelleplutt78 och 2 till
  • Laddar…
I
E Einh skrev:
Allra minst utsläpp blir det om man inte eldar alls, varken i kraftverk eller kamin.

För övrigt skulle våra andra utsläpp också minska om vi alla slutade andas. Inga människor, inga utsläpp.

Vi kanske ska börja elda människor i kamin och kraftverk med andra ord? Undra vilka utsläpp det skulle ge?
Givetvis handlar det om vad som är nödvändigt, det borde vara underförstått? I kvarteret där vi bor är det säkert 50% som eldar med ved, 0% av det är nödvändigt då de har berg\mark eller luftvärmepumpar. Men kan man möjligen spara par 1000 lappar om året på det så är det tydligen värt att förpesta luften.
 
  • Gilla
Pelleplutt78 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Givetvis handlar det om vad som är nödvändigt, det borde vara underförstått? I kvarteret där vi bor är det säkert 50% som eldar med ved, 0% av det är nödvändigt då de har berg\mark eller luftvärmepumpar. Men kan man möjligen spara par 1000 lappar om året på det så är det tydligen värt att förpesta luften.
Ja fan vad det luktar där ute. As we speak.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
U
Gött!
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Gött!
Sorgligt låg nivå.

Det finns något primitivt kvar hos vissa människor att de ska märkas. Luktas å höras.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
U
D djungelkatt skrev:
Sorgligt låg nivå.

Det finns något primitivt kvar hos vissa människor att de ska märkas. Luktas å höras.
Det är ömsesidigt skulle jag säga. Men vissa ska få det att låta som vi lever i en primitiv tid och bortser från evulotionen som sker.
Vi har eldstäder med katalysatorer och pannor med lambdamätare och får mindre föroreningar från bostäder varje år ju mer gammalt som fasas ut. Kommunerna skickar ut informationsblad om hur man eldar på rätt sätt mm. Ändock vill en del skara personer skapa absoluta förbud.
På 50-talet hade brandkåren en soteldspike och cykelverkstädena kokade kjedjorna i olja i ett kärl som låg på en kolbädd. Samhället förändras ständigt till det bättre och evolutionen får ha sin tid. Min uppmaning till dig är att ge den den tiden det tar istället för att gå runt och vara upprörd.
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djungelkatt skrev:
Det finns något primitivt kvar hos vissa människor att de ska märkas. Luktas å höras.
Vi kan inte känna din lukt men du hörs väl i denna tråd! 😉
 
  • Älska
  • Gilla
Carpetos och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
På 50-talet hade brandkåren en soteldspike och cykelverkstädena kokade kjedjorna i olja i ett kärl som låg på en kolbädd. Samhället förändras ständigt till det bättre och evolutionen får ha sin tid. Min uppmaning till dig är att ge den den tiden det tar istället för att gå runt och vara upprörd.
Anledningen till soteldspeaken var kriget. Gamla kokspannor började eldas med ved och veden var dessutom fuktig eftersom man inte hann torka den. Detta gav tjärpåbyggnad som visade sig under 40-talets slut och 50-talets början som skorstensbränder. I sin tur triggade det införandet av ursprunget till dagens strikta sotnings- och brandskyddsregler. Egentligen är de därmed onödigt strikta men så blir det när saker regleras med politik, det blir yxigt och löser gårdagens problem.

Soteld i lokaleldstäder som t ex kakelugnar eller köksspisar har under alla år varit enormt sällsynt.
 
  • Gilla
  • Älska
Carpetos och 1 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Anledningen till soteldspeaken var kriget. Gamla kokspannor började eldas med ved och veden var dessutom fuktig eftersom man inte hann torka den. Detta gav tjärpåbyggnad som visade sig under 40-talets slut och 50-talets början som skorstensbränder. I sin tur triggade det införandet av ursprunget till dagens strikta sotnings- och brandskyddsregler. Egentligen är de därmed onödigt strikta men så blir det när saker regleras med politik, det blir yxigt och löser gårdagens problem.

Soteld i lokaleldstäder som t ex kakelugnar eller köksspisar har under alla år varit enormt sällsynt.
Gissar att du menar andra världskriget? Kungsholmen hade soteldspike redan på 20-talet.

Men det var mer en anekdot att samhället förändrats. Om 70 år till så kommer sotare säkert jobba mer med att rensa fett i imkanaler än sot. Precis som att piketen (iaf brandkåren) inte längre existerar idag.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Aha, jag ser att du har stor kunskap inom skogsbruk, kanske har du arbetat inom branschen länge. Dina punkter är insiktsfulla, men jag vill lyfta fram ett par ytterligare aspekter:

  • När det gäller koldioxidutsläpp så är det sant att både rötningsprocessen och förbränning av trä släpper ut koldioxid. Men det är en viktig skillnad i hastigheten av utsläppen. Rötning sker över en längre tidsperiod, medan vedeldning frigör koldioxiden betydligt snabbare. Dessutom är det väsentligt att beakta att vedeldning inte bara släpper ut koldioxid utan även partiklar och andra föroreningar som direkt påverkar luftkvaliteten.

  • Angående ekonomin i småskaligt skogsbruk, är det förståeligt att försäljning av ved lokalt kan vara nödvändig för ekonomisk hållbarhet. Men detta behöver inte automatiskt innebära att det är hållbart ur ett miljö- och hälsoperspektiv. Det finns en fin balans mellan ekonomiska behov och miljöansvar.
Jag är småskogsägare med intresse för hur man kan driva skogsbruk och få avkastning med minsta möjliga miljöskada. Samt timmerman och snickare till yrket. Kan en hel del om sågning och träförädling. Och vedeldare.

Rötning sker under en längre tidsperiod det är sant men skillnaden är inte så stor som du tror. Nu eldar vi med ved som blåste omkull i höststormen för tre år sedan. Vindfällena som blev kvar i mindre aktiva ägares skogsskiften börjar till stor det vara ganska ruttna vid det här laget.
En seriös vedeldare har alltid flera års ved hemma på tork.

Att lämna vindfällen med mera kvar i skogen leder till svåra epidemier av granbarkborre och andra skadeinsekter som frodas i vindfällena tills de har blivit för gamla och sedan i brist på bättre flyttar till levande träd och tar livet av dem på löpande band. Döda träd släpper ut koldioxid medan levande träd tar upp koldioxid.
Vill man ha en frisk levande skog med gott sågvirkesutbyte och mycket levande trämassa det vill säga effektiv kolsänka måste man hugga bort en betydande del av det döda träet och köra bort det. En del lämnar man kvar som boplatser för insekter för det är hälsosamt för skogen och ekosystemet och därmed kolsänkan att ha insekter i rimliga mängder men det får inte bli för mycket. Gamla tiders oskötta skogar hade ganska lågt sågvirkesinnehåll eftersom så mycket var dött.
Att hugga och köra bort men inte få elda utan i stället tvingas betala för att få dumpa veden någonstans skulle vara en förlustaffär utan dess like och då blir det ekonomiskt omöjligt att driva ett varsamt skogsbruk med god kolsänka och fungerande ekosystem och hygglig sågvirkesproduktion.
Den största vinsten i veden är när man själv eldar den.
I stället skulle man tvingas kalhugga och odla massaved och det är ingen kolsänka vad än skogsbolagen påstår i sin propaganda.
 
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är ömsesidigt skulle jag säga. Men vissa ska få det att låta som vi lever i en primitiv tid och bortser från evulotionen som sker.
Vi har eldstäder med katalysatorer och pannor med lambdamätare och får mindre föroreningar från bostäder varje år ju mer gammalt som fasas ut. Kommunerna skickar ut informationsblad om hur man eldar på rätt sätt mm. Ändock vill en del skara personer skapa absoluta förbud.
På 50-talet hade brandkåren en soteldspike och cykelverkstädena kokade kjedjorna i olja i ett kärl som låg på en kolbädd. Samhället förändras ständigt till det bättre och evolutionen får ha sin tid. Min uppmaning till dig är att ge den den tiden det tar istället för att gå runt och vara upprörd.
Nej nej nej en skara vill inte skapa absolut förbud. Jag tillhör skaran. Jag önskar förbud för de som eldar och har fått klagomål och ändå inte tar hänsyn.

Jag vill inte dagligen ha rök över mitt hus. Vi pratar inte två timmar utan sex-tolv timmar per dygn och under sep-april. Maj-aug är det vedeldning på min gata oregelbundet, dock samma granne. Finns några andra stackare också som eldar men inte så ofta som denna. Så himla jobbigt med rök in i huset när jag vill öppna fönstret på kvällen för att kyla ner efter en het sommardag. Min granne har sitt hus ca 40 meter från mitt. Trädgårdsarbete, snöskottning, solning, fika ute och att barnen lekt ute har för oss varit villkorat. Vi vet inte om vi ska vara i rök eller inte.

Genom klagomål av mig har grannen sagt att den inte ska elda när vinden ligger på till mig. Det är sisådär med det. Detta tog lång tid innan detta muntliga ”avtal” kom till stånd. Det var genom klagomål av mig till miljöförvaltningen. Behöver miljöförvaltningen göra ett till besök hit får grannen betala det.

Vi har haft sandlåda på tomten när barnen var små. Vi fick alltid sitta i röken. Jag ångrar att jag inte kontaktat miljöförvaltningen tidigare. Det känns hemskt att tänka på detta. Ett av barnen har fått astma. Hon har haft sitt sovrum mot eldande granne. De andra barnen har inte fått astma.

Det har varit så himla ledsamt och tråkigt när jag pratat med grannen om att vi besväras av röken. Jag har blivit meddelad både det ena och andra av grannen. Efter prat med grannen har den eldat mera. Varför? För att den anser sig ha mer rätt att elda då? För att jävlas? Knäpp i huvudet? Till såna människor behövs lagstiftning och ja jag är för förbud av vedeldning av de som stör.

Allmänt att Sverige får mer rök i luften av vedeldning skiter jag i, det finns länder som eldar med kol och bidrar så mycket mer till luftföroreningar. Vill någon köra med en gammal V8, ja gör det då. En bil står inte en hel dag med motorn på på en uppfart. Banne mig det ska jag göra, köpa en skrotbil utan katalysator, när vinden ligger på till grannen, då startar jag den och så får den gå på tomgång 10 timmar. Det finns ju inget förbud för det. Fast den stackars saten till granne är ju aldrig ute så då kommer jag inte skapa olägenhet för den så jag skiter nog i det köpet. Den andra eller tredje skaran i denna tråd, ni som är emot den skaran som jag är med i, jag tycker ni har fel.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ironside och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag är småskogsägare med intresse för hur man kan driva skogsbruk och få avkastning med minsta möjliga miljöskada. Samt timmerman och snickare till yrket. Kan en hel del om sågning och träförädling. Och vedeldare.

Rötning sker under en längre tidsperiod det är sant men skillnaden är inte så stor som du tror. Nu eldar vi med ved som blåste omkull i höststormen för tre år sedan. Vindfällena som blev kvar i mindre aktiva ägares skogsskiften börjar till stor det vara ganska ruttna vid det här laget.
En seriös vedeldare har alltid flera års ved hemma på tork.

Att lämna vindfällen med mera kvar i skogen leder till svåra epidemier av granbarkborre och andra skadeinsekter som frodas i vindfällena tills de har blivit för gamla och sedan i brist på bättre flyttar till levande träd och tar livet av dem på löpande band. Döda träd släpper ut koldioxid medan levande träd tar upp koldioxid.
Vill man ha en frisk levande skog med gott sågvirkesutbyte och mycket levande trämassa det vill säga effektiv kolsänka måste man hugga bort en betydande del av det döda träet och köra bort det. En del lämnar man kvar som boplatser för insekter för det är hälsosamt för skogen och ekosystemet och därmed kolsänkan att ha insekter i rimliga mängder men det får inte bli för mycket. Gamla tiders oskötta skogar hade ganska lågt sågvirkesinnehåll eftersom så mycket var dött.
Att hugga och köra bort men inte få elda utan i stället tvingas betala för att få dumpa veden någonstans skulle vara en förlustaffär utan dess like och då blir det ekonomiskt omöjligt att driva ett varsamt skogsbruk med god kolsänka och fungerande ekosystem och hygglig sågvirkesproduktion.
Den största vinsten i veden är när man själv eldar den.
I stället skulle man tvingas kalhugga och odla massaved och det är ingen kolsänka vad än skogsbolagen påstår i sin propaganda.
Om det nu skulle vara så att en del av trämassan måste eldas upp för att driva skogsbruk med avkastning så är det ju i så fall i verk med rening det ska ske om du pratar om att minimera miljöskadan. Iaf om du räknar in människors livsmiljö i miljö.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kan inte känna din lukt men du hörs väl i denna tråd! 😉
Jag kan känna er lukt. I princip varje gång jag går ut, nio månader om året.
Helt i onödan. Därav tjatet.
 
  • Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
De som hela tiden påtalar alla problem med rök bor invid de som öht inte borde försöka elda. Det är ofta för att inte säga alltid något för båda parter dåligt om man har så dåliga förutsättningar, kunskaper i hur det bör, måste gå till.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.