Hej,

Målat fönster en gång tidigare, blev inte perfekt, och behöver era tips. Senast maskerade jag närmast fönsterkittet och tätningslisten, målade med pensel och rollade. När jag tog bort tejpen så blev det ju knappast en knivskarp färglinje utan det hade trängt sig under tejpen på vissa ställen och färgat tätningslister och fönsterkitt.

1) Vad har ni för tips för att undvika att få färg på tätningslister och fönsterkitt? Finns det annat smart än att helt enkelt maskera bättre och "rätt".

2) Jag har äldre fönsterhandtag, se bild, vill få en modernare look. Någon som vet om handtaget från Byggmax passar dessa fönster? Om inte, nåt annat liknande?
 
  • Fönsterdetalj med låshandtag; textballong frågar om att måla utan att få färg på kitt och tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Silverfärgat fönsterhandtag i rostfritt stål, tillgängligt endast online för 145 svenska kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Tätlisten som sitter mellan karm och bågen kan med fördel (ska) tas bort när fönstret målas och sen sätter man nya. Då kan du ju även välja att sätta vita lister så slipper du den svarta randen där.

Listen som fönsterkassetten sitter med kan du inte ta bort (om du inte demonterar hela fönstret, vilket inte alltid går) så där får du tejpa och vara noga med att trycka till tejpen innan målning och sen sparmåla försiktigt med en mindre pensel. Här lönar det sig att köpa rätt tejp och en bra pensel och inte ta det billigaste man hittar.

när det gäller handtaget så går det troligen att montera, det är nog samma hålmönster för skruvarna - det brukar vara standardmått - men handtaget som sådant är ju rakt ut från täckbrickan så det blir svårt att få in handen/fingrarna för att greppa handtaget så kolla om inte den modellen finns med förskjutning. Annars får du hitta ett annat märke som har det med ett utseende som du gillar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.