andersmc skrev:
Det finns ju väldigt bra orsaker till att INTE betala i förskott också. Man får inte varorna i tid, man får fel varor, man får rätt varor men de är defekta, man får inga varor alls.

Visst är det trist för ett företag som inte får betalt, men de har resurser att jaga kunderna. Skulle de i extrema fall bli blåsta på pengarna så är det illa, men det är ingen katastrof.

En privatperson, däremot, har mycket lite att sätta emot vid en konflikt med ett stort företag. (Det finns åtskilliga trådar på forumet som behandlar detta.) Blir man blåst på sina varor och pengar kan det bli väldigt kännbart.
Jag håller med dig till fullo....
Och argumentet ovan där det betalats i förtid och allt gick bra känns inte som argument tillräckligt för att en annan skall våga sig på att betala in hela köpesumman på samma sätt.... kanske är just min leverans som kommer att strula/utebli...
Undrar vad som händer om man drar ut på betalningen helt enkelt....... undrar om dom skickar mitt garage till någon annan då ? ;)

/V
 
Fick detta svar från min leverantör:

firman är grundad 1972- av min far , under 70- talet hade vi nästan inga problem med att få in våra pengar , men sen kom 80- talet och folk verkade mer eller mindre strunta i att betala i tid man fick ringa och jaga och dom hade än den ena än den andra ursäkten varför dom ej betalat . Så därför beslöt vi oss 1982-83 att från och med nu så är det bara kontant eller förskott ,det har fungerat utmärkt ( vi har även jobbat 5 år i tyskland och haft samma betalningsprincip där som här , vi har sen 1982 inte förlorat en enda krona eller D-Mark , därför kan vi oxå hålla en hög kvalitet utan att den behöver kosta skjortan.

/ P
 
När jag beställde min stuga från CA boden hade dom 25% i förskott och resten EFTER leverans.

Rimliga villkor tyckte jag: Dom får en handpenning + täckning för iaf en del av deras materialkostnad, och jag får en säkerhet att jag har fått rätt saker levererat innan jag betalar fullt.

Betalar man fullt innan leverans så kanske det kommer grejjer förvisso (tror inte lövångers är ute efter att luras - det är ju ett etablerat företag) men om det är något fel eller strul så har du förlorat din hävstång.

Nu verkar iof företaget vara seriöst, men det finns många husleverantörer som har svårt att få tummen ur och fixa till felleveranser eller skadade grejjer när man väl har betalat verkar det som, så ur den bemärkelsen brukar lite innehållna pengar vara bra tills man har fått en fullgod leverans...

/K
 
Jag köpte mitt garage från lövånger. När schenker hade fått garaget så skulle de ha betalningen av mig innan de körde ut garaget. Jag fick fixa en traktor med pallgafflar för avlyftning från långtradaren. Mitt intryck av lövånger bygg är att det är ett seriöstbolag. Det tog mig en helg att montera dubbelgaraget och passform var utmärkt. Jag kan förstå att man kan ha dubier kring betalningssättet men jag kan oxå förstå företagen som vill ha betalning på detta sätt.
 
Nu måste det ju inte vara så att de är ute efter att lura dig. Det kan ju börja brinna i Lövånger mellan det att du betalat och du fått ditt garage. Då går även dina pengar upp i rök, fast mer bildligt.
 
Jag tror att om du ringer till lövånger och pratar med dem så kan de nog ordna så att du kan få betalningssättet mot schenker i stället för att betala 14 dagar innan. Schenker är ett stort bolag och jag tror att de har ett försäkringsystem som skyddar dig mot oförutsedda grejer mellan betalning och leverans.
 
Garaget skrev:
Jag tror att om du ringer till lövånger och pratar med dem så kan de nog ordna så att du kan få betalningssättet mot schenker i stället för att betala 14 dagar innan. Schenker är ett stort bolag och jag tror att de har ett försäkringsystem som skyddar dig mot oförutsedda grejer mellan betalning och leverans.
hehe, gjorde precis detta för 30min sedan. Nu vet får jag visserligen betala i förskott, men inte mer än någon dag. Vad jag förstod så får jag betala till schenker när dom väl fått grejorna..... å då vet man ju iallfall att garaget är färdigbyggt och kommit ut från fabrik.
Så nu känner jag mig aningen säkrare....

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.