Hej,

I våras tog vi ner en stor ek, till sommaren ungefär var allt kluvet och stapplat inne i vår carport:
Stapelad ved säkrad med nät, i skjul med träväggar och biltillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu i veckan när jag var inne och skulle göra en annan grej så upptäckte jag att det har börjat växa mögel. Jag har kollat på veden kanske en gång i månaden så har inte jättebra koll på när det började, men det känns som att detta är något jag borde sett, så tror inte det har pågått särskilt länge:
Stapel av vedträn säkrade med nät under ett tak i vedbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på staplade vedträn med synliga årsringar och bark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Veden ligger som sagt i en carport, så det kommer bara in luft från en sida. Hade det räckt att öppna upp några luftspalter eller något i motsvarande kortända för att få tvärdrag, eller har jag stapplat allt för tätt?
 
Mats-S
E Erik_91 skrev:
I våras tog vi ner en stor ek
På våren är lövträden som blötast, supermycket sav i dom på våren. Jag brukar försöka fälla lövträd som ska bli ved när dom är avlövade på senhösten, vintern är också bra men lite jobbigt om det är massa snö.

Så det där kan ju bero på att dom innehåller mycket fukt fortfarande, under oktober var det ju typ regn varenda dag, november har ju varit blöt också. Och ek är ju grymt massiva, så dom håller fukten bra länge innan dom torkar.
Men inte mycket att göra tror jag, om du inte vill lägga massa pengar på el för att torka upp dom. Jag har ibland haft enstaka klabbar med mögel och dom har brunnit bra ändå :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Senare delen av sommaren var det väldigt dåligt torkväder i år. Dessutom är inte allt klyvt. Ett bra mål är att klyva till påsk. Sedan bör det stå luftigt fram till midsommar.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som de okluvna bitarna är värst drabbade av mögel, något att tänka på för andra som avstår klyvning eller randbarkning av klena bitar.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Visst hade man kunnat torka det längre men i hörnan där med ganska så täta väggar så rör sig nog inte luften särskilt mycket. I en dedikerad vedbod så är det alltid bra med glipor i brädfodringen så det verkligen kan blåsa igenom. Men som sagt, har det bara torkat så det brinner okej så spelar ju inte möglet nån roll.
 
Spelar ingen roll när det väl blivit torrt. Ek bör torka två säsonger. Det ska även blandeldas med träslag som har lägre energiinnehåll.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Varför ska det det?
 
Sådär såg en sälg jag tog ned ut efter 2-3 veckor nu i oktober och inte klövs förrän förra veckan.
Vinter 24/25 går bra att elda med den veden, nu ser den för sur ut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Eken har sin garvsyra. Både kamin och pipa, särskilt murfogarna mår inte bra utav att enbart elda med ek, som för övrigt är ett utmärkt bränsle.
 
Har man bra förbränning är det inte ett problem. Att det automatiskt skulle bli bra av att man blandar vet förstår jag inte.
 
Den optimala förbränning som krävs sker sällan i praktiken; olika eldstäder, eldningssystem, eldare. Därför är den allmänna rekommendationen att man ska elda ek med förstånd och viss försiktighet.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Mats-S
Ett annat argument för att man ska blandelda ek är att det kan ge en så enorm värme så att man riskerar att elda sönder braskaminen.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ger den mer värme än annan ved? Samma massa ved brukar man räkna med att den ger lika mycket energi oavsett träslag.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Ett annat argument för att man ska blandelda ek är att det kan ge en så enorm värme så att man riskerar att elda sönder braskaminen.
Fast brinner inte ek lugnt? En stor vedbit brinner väl oftast lugnare än flera mindre vedbitar dessutom? I min erfarenhet brinner kådrik gran och tall häftigast. Oftast finns de kådrikaste delarna där det är mycket kvist.
 
Jag kan känna på en ekbit sen lika stor bit av gran, då väger ekbiten betydligt mera. Så samma storlek på bit ger olika mängd värme, lite förenklat. Så skulle jag säga.

Den delen av tall jag har gör jag oftast mest tändved av. Jag har fortfarande mest gran att elda, det kan brinna rätt så vilt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.