Jag och sambon skall göra en helrenovering av vårt kök nu efter nyår. Vi är ganska så på det klara med hur vi vill ha det, förutom en sak...:rolleyes:

Idag är huset på 80m2, med tanken att det skall byggas ut inom de närmsta åren. Köket ligger bra idag och även vid en utbyggnad. Problemet är att det inte är "öppet" mot den delen som kommer byggas ut. Vi känner att det då finns risk att man känner sig avstängd från resten av huset.
Därför har vi en tanke om att ha en öppning mot vardagsrummet (den delen som det kommer byggas ut åt), se bild 2. Dels för att få en känsla av att det är öppnare, men också för att få in mer ljus( fönstret är åt öst, tilltänkta öppningen mot väst). Man skulle då se ut över trädgård mm när man är vid spisen.
Alternativet är att skippa öppningen och ha överskåp. Det ge köket ett mer sammansatt intryck, och medför ganska mycket mindre jobb...

Så, vi tar mer än gärna emot förslag, åsikter och tips på vad som kan bli bäst.
Köket är förövrigt Ikea med ädelluckor. Köket är på ca 18m2.
//EDIT
Vi skissade på en till lösning, som kan vara ett alternativ. Jg tycker det verkar bra att kunna komma till köket från två håll, sambon är inte lika förtjust. Plus att vi kan ha en häll som är 70bred! Nackdelen är att det blir lite mindre skåp och förvaring, men det gårju inte att få allt..
Sen så skulle det innebära att köket blir mycket ljusare, det är bra.
Finns det några direkta "fel" med att ha ett kök som detta? Alltså med två ingångar (tänker på barn/djur som kutar runt, kanske blir ett jäkla spring...??) Kommer det kanske att kännas som att man står och lagar mat i vardagsrummet?
 
  • kök_skåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök_öppning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök_öppning_stor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag måste erkänna att jag inte fattar riktigt! Är ritning nr 2 ett fönster ut till vardagsrummet? Ska det va en öppning skulle jag öppna upp mer i sånt fall. Hur blir rummet bakom (med möblering) Lättare med en hel planlösning
 
Jag får erkänna att det inte är lätt att förstå min text...:rolleyes:
Men jo, bild två är en "glugg"/bardisk/etc in til vardagsrummet. Bild tre är en hel öppning som man kan passera genom. Bild ett är inget allts, skåp och vägg som idag.
Jag har knåpat ihop en proffsig planlösning i proffsiga Paint, det ger förhoppningsvis lite mer förståelse. ;)

Jag skall se om det går att få in några biler också.
 
  • plalösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
för att få mer kontakt till vrummet kan du öppna upp väggen till vänster om ingången till köket. jag tror det skulle bli ett j*kla spring med barnen om det är en öppning till i köket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.