Hej,
Jag och sambon tittar på en lägenhet, närmare bestämt en övervåning i ett funkishus med valmat tak från 1938. En eventuellt avgörande aspekt för oss är huruvida det går att slå ner en av väggarna i huset. Har försökt läsa på en del och min gissning är väl att väggen är bärande då takstolarna ligger vinkelrätt mot väggen. Är det någon mer kunnig som kan bekräfta detta baserat på denna orginal-ritning? Har ringat in väggen av intresse med rött.

Arkitektritningar av ett hus: fasader, planlösningar och sektion. Väderstreck och mått anges. Röd markering på en ritning.

Om det ändå är en bärande vägg, hur ser möjligheterna ut för att göra en avväxling med en limträbalk och vad skulle det kunna kosta?
 
Mats-S
Helt klart bärande, det finns ju motsvarande vägg på bägge planen under (botten + källare). Dessutom är spännvidden 9m, så då måste det finnas en bärning.

Krävs helt klart en kraftig konstruktion för att bära upp taket ovanför, och glöm inte att den ska vila på sidorna, så där klarar ni nog er inte utan några pelare som ansluter till sidoväggarna.

Kostnad, ingen aning. För en seriös kostnadsberäkning måste nog ett proffs kolla på plats.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Helt klart bärande, det finns ju motsvarande vägg på bägge planen under (botten + källare). Dessutom är spännvidden 9m, så då måste det finnas en bärning.

Krävs helt klart en kraftig konstruktion för att bära upp taket ovanför, och glöm inte att den ska vila på sidorna, så där klarar ni nog er inte utan några pelare som ansluter till sidoväggarna.

Kostnad, ingen aning. För en seriös kostnadsberäkning måste nog ett proffs kolla på plats.
Jag förstår, jag får göra så! Tackar för hjälpen 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.