Long-time lurker här.

Nu är vårt fritidshusprojekt såpass långt gånget att vi har fått bygglov och ska snart boka in möte med köksplanerare genom husleverantören.

I vårt bygglov så ser köksritningen ut som nedan. Måttsättningarna är lite ungefärliga baserat på mätande i min egen skiss.

Planritning av ett vardagsrum med kök, möbler inkluderar soffa, bord, och spis. Kaminen indikerar öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är baserad delvis på ursprungsmodellen från hustillverkaren men också med vårt eget skissande då vi gjort en del ändringar från originalet. Då vi gjort storstugan en hel del större tänkte vi att vi ville ha mer bänkyta och drog därför ut en lågdel "nedåt" i ritningen.
Vi är dock väldigt osäkra på spisplaceringen eftersom vi kommer ha ryggåstak i storstugan (iofs bara 15 grader) så det kanske blir fult och konstigt med en spisfläkt hängande där "mitt i rummet" liksom.

Vi har också grubblat över hur man i bästa fall skulle kunna få plats med fullstor kyl och frys, eller någon side-by-side variant och då skissade jag på denna idén som ett alternativ:

Översiktsplan av ett kök med spis, diskho, kyl, frys och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror och hoppas ju förstås att köksplanerarna ska ha en massa bra idéer men vet ju också att det finns väldigt mycket erfarenhet och kunskap här så tänkte kolla om någon har kommentarer, idéer, sågningar eller alternativ :)
 
R
T TummenMittIFoten skrev:
Long-time lurker här.

Nu är vårt fritidshusprojekt såpass långt gånget att vi har fått bygglov och ska snart boka in möte med köksplanerare genom husleverantören.

I vårt bygglov så ser köksritningen ut som nedan. Måttsättningarna är lite ungefärliga baserat på mätande i min egen skiss.

[bild]

Den är baserad delvis på ursprungsmodellen från hustillverkaren men också med vårt eget skissande då vi gjort en del ändringar från originalet. Då vi gjort storstugan en hel del större tänkte vi att vi ville ha mer bänkyta och drog därför ut en lågdel "nedåt" i ritningen.
Vi är dock väldigt osäkra på spisplaceringen eftersom vi kommer ha ryggåstak i storstugan (iofs bara 15 grader) så det kanske blir fult och konstigt med en spisfläkt hängande där "mitt i rummet" liksom.

Vi har också grubblat över hur man i bästa fall skulle kunna få plats med fullstor kyl och frys, eller någon side-by-side variant och då skissade jag på denna idén som ett alternativ:

[bild]
Jag tror och hoppas ju förstås att köksplanerarna ska ha en massa bra idéer men vet ju också att det finns väldigt mycket erfarenhet och kunskap här så tänkte kolla om någon har kommentarer, idéer, sågningar eller alternativ :)
Jag gillar den övre bilden mer.
Vad gäller spisen så finns det spisar som har en fläkt inbyggt alltså ett hål i mitten av spisen, dessa finns med kolfilter samt med utblås. Med detta så slipper ni en hängande fläkt. Kolfilter räcker gott o väl i ett fritidshus.
Den andra skissen ser inte planerad ut väldigt trångt emellan köksö och kyl o frys.

Mvh Janne
 
  • Gilla
TummenMittIFoten
  • Laddar…
Tack,

Ja det blev lite väl trångt i skissen där, ska man ha en köksö får den nog vara mindre isåfall. Tanken med den var mest en idé kring hur man potentiellt skulle kunna få plats med kyl och frys på något sätt.
 
R
T TummenMittIFoten skrev:
Tack,

Ja det blev lite väl trångt i skissen där, ska man ha en köksö får den nog vara mindre isåfall. Tanken med den var mest en idé kring hur man potentiellt skulle kunna få plats med kyl och frys på något sätt.
Ok, ha ni behov av fullstora kyl och frys?
 
Svårt att veta förstås. Men vi brukar ha en tendens att få rätt fullt i kylen även i den spartanska stuga vi haft där hittills och med ett mer bekvämt hus kommer vi spendera betydligt mer tid där så behovet borde ju öka. Fullstor frys är nog egentligen overkill dock och det finns ju diverse varianter med smalare frys etc har jag sett.

Om sisådär 15 år när vi kommer vara där mycket mer än bara sommar och diverse helger behöver vi säkert mer men det kan man ju ta då 😀
 
BirgitS
Med en spis i en köksö/halvö behöver man nog ha 30 cm bänkyta bakom spisen om man inte ska riskera att det stänks stekfett, överkok etc. ner på golvet bakom spisen.

I det första förslaget tror jag att det blir bättre om man flyttar diskhon åt vänster för då får man en ordentlig arbetsyta mellan hon och spisen.

I det andra finns det ingen ordentlig arbetsyta mer än den på köksön men den är ju för långt bort från spisen för att fungera bra som arbetsyta. Jag tycker också att det är för trångt mellan diskhon och kylen. Om någon står och skär till vänster om diskhon så blockeras spisen.
 
  • Gilla
TummenMittIFoten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med en spis i en köksö/halvö behöver man nog ha 30 cm bänkyta bakom spisen om man inte ska riskera att det stänks stekfett, överkok etc. ner på golvet bakom spisen.

I det första förslaget tror jag att det blir bättre om man flyttar diskhon åt vänster för då får man en ordentlig arbetsyta mellan hon och spisen.

I det andra finns det ingen ordentlig arbetsyta mer än den på köksön men den är ju för långt bort från spisen för att fungera bra som arbetsyta. Jag tycker också att det är för trångt mellan diskhon och kylen. Om någon står och skär till vänster om diskhon så blockeras spisen.
Tack för bra input!

Ja nog inte optimalt med så smalt för spisen, både för stänk men också säkerhetsmässigt har jag tänkt på. Där vi bor till vardags har vi en liten uppbyggnad på kanske 20cm i höjd bakom spisen i en sån halvö-lösning. Skyddar ju både mot stänk och mot barnhänder "bakifrån". Nog egentligen ännu säkrare än att göra den djupare men kanske upplevs som högt och trist från andra hållet.
 
BirgitS
Ja, en liten "vägg" bakom spisen gör ju samma sak extra djup bänkskiva :)
Kan ju vara trevligt att lite av köket är dolt också om det är så att man har matplats/soffa åt det hållet.

Med hyllplan ovanpå kan det ser mer naturligt ut.
 
  • Gilla
TummenMittIFoten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med en spis i en köksö/halvö behöver man nog ha 30 cm bänkyta bakom spisen om man inte ska riskera att det stänks stekfett, överkok etc. ner på golvet bakom spisen.
Är det värre med stänk bakom än framför? Man har ju inte 30cm framför spisen?
Iof större chans till förkläde på matlagaren än på sociala gäster men dom backar nog självmant när haloumin ska stekas.
(rättstavning fick haloumin till hallucinationer 🙃)
 
BirgitS
M Mellanbarn skrev:
Är det värre med stänk bakom än framför?
Jag tycker det, dels när man har skydd bakåt kan man välja att steka på de bakre zonerna och dels så står man själv oftast framför stekpannan när det skvätter och då skyddar ens kropp golvet. Många har lösa plastmattor i köket för att skydda golvet och många tycker det gör mindre med fläckar på golvet i köket än i vardagsrummet.
 
  • Gilla
TummenMittIFoten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det, dels när man har skydd bakåt kan man välja att steka på de bakre zonerna och dels så står man själv oftast framför stekpannan när det skvätter och då skyddar ens kropp golvet. Många har lösa plastmattor i köket för att skydda golvet och många tycker det gör mindre med fläckar på golvet i köket än i vardagsrummet.
Misstänkte att du hade kloka argument som vanligt, och jag blev några klokheter rikare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.