Jag har problem med svajande varmvattentemperatur. Det är samma fel oavsett vilken kran i huset vi använder.
För det första tar det onormalt lång tid att få fram varmvatten. När väl varmvatten kommer är min känsla att det går förbi den valda temperaturen på kranen och blir varmare än tänkt för att sen svänga ner till önskad temp. Efter bara en kort stund på "rätt temp" svänger det ner igen och blir kallt innan det kommer tillbaka upp till en temperatur man vill ha.

Jag upplever också att 75% av lägena på kranen ger kallt vatten och endast de sista 25% ger något som kan kallas varmt.

Åtgärder för att försöka avhjälpa felet:
1. rensat filtret (röd ring på bilden). Filtret var ordentligt igensatt.
2. vridit till ändlägen på ventilen som reglerar vattentemp (blå ring). Detta gav väntat resultat (skållhett/iskallt)
3. monterat bort "svarta klumpen" (orange ring) och motionerat stiftet

Någon som vet vad felet beror på och vad nästa steg kan vara? Kan jag montera bort ventilen (blå) och rengöra? Vad är den grunkan i gula ringen? Kan man montera isär den och rengöra?

Bör jag lägga ner skiftnyckeln och ringa röris? :D

Tacksam för all hjälp =)
 
  • System med rör och mätare i skåp för värme eller vatten, inringat med olika färgade cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmmm... Fjärrvärmecentral. Du får nog identifiera vilka delar som användas för uppvärming respektive varmvatten. Då du ej har någon typ av varmvattenberedare så undrar jag vilka delar används för uppvärmningen av tappvatten. Jag gissar att värmeväxlaren i mitten är för uppvärmning och den röda är ex expansionsskärl. Får du varmvatten direkt ifrån fjärrvärmen? Då borde det finns en blandventil där som sänker ner till lämplig temperatur som kärvar?
 
Maxizor Maxizor skrev:
hmmm... Fjärrvärmecentral. Du får nog identifiera vilka delar som användas för uppvärming respektive varmvatten. Då du ej har någon typ av varmvattenberedare så undrar jag vilka delar används för uppvärmningen av tappvatten. Jag gissar att värmeväxlaren i mitten är för uppvärmning och den röda är ex expansionsskärl. Får du varmvatten direkt ifrån fjärrvärmen? Då borde det finns en blandventil där som sänker ner till lämplig temperatur som kärvar?
Det finns bara en värmeväxlare så den måste hantera både uppvärmning och varmvatten tänker jag?
Den röda är expansionskärlet. Varmvattnet värms upp av fjärrvärme.
Jag misstänker att prylen som är inringat med gult är den du menar ska blanda ner till lämplig nivå. Frågan är om det är värt att meka loss den eller om det är byte som göller och då kan jag ju lika gärna ringa röris direkt?
 
freni126 freni126 skrev:
Det finns bara en värmeväxlare så den måste hantera både uppvärmning och varmvatten tänker jag?
Den röda är expansionskärlet. Varmvattnet värms upp av fjärrvärme.
Jag misstänker att prylen som är inringat med gult är den du menar ska blanda ner till lämplig nivå. Frågan är om det är värt att meka loss den eller om det är byte som göller och då kan jag ju lika gärna ringa röris direkt?
Jag skulle kolla med de som du får Fjärrvärme av, de har troligen någon du kan fråga! Röris är ju smidigt men tenderar att bli rejält dyrt!
 
freni126 freni126 skrev:
Jag har problem med svajande varmvattentemperatur. Det är samma fel oavsett vilken kran i huset vi använder.
För det första tar det onormalt lång tid att få fram varmvatten. När väl varmvatten kommer är min känsla att det går förbi den valda temperaturen på kranen och blir varmare än tänkt för att sen svänga ner till önskad temp. Efter bara en kort stund på "rätt temp" svänger det ner igen och blir kallt innan det kommer tillbaka upp till en temperatur man vill ha.

Jag upplever också att 75% av lägena på kranen ger kallt vatten och endast de sista 25% ger något som kan kallas varmt.

Åtgärder för att försöka avhjälpa felet:
1. rensat filtret (röd ring på bilden). Filtret var ordentligt igensatt.
2. vridit till ändlägen på ventilen som reglerar vattentemp (blå ring). Detta gav väntat resultat (skållhett/iskallt)
3. monterat bort "svarta klumpen" (orange ring) och motionerat stiftet

Någon som vet vad felet beror på och vad nästa steg kan vara? Kan jag montera bort ventilen (blå) och rengöra? Vad är den grunkan i gula ringen? Kan man montera isär den och rengöra?

Bör jag lägga ner skiftnyckeln och ringa röris? :D

Tacksam för all hjälp =)
Oftas står det på frontluckan var alla kranar går till.Om du skruvar in ratten som du ringat in med blått så ökar du varmvattnet,Prova skruva in ett halftvarv för att se om det blir någon ändring.
 
V växelventil skrev:
Oftas står det på frontluckan var alla kranar går till.Om du skruvar in ratten som du ringat in med blått så ökar du varmvattnet,Prova skruva in ett halftvarv för att se om det blir någon ändring.
jag har skruvat den i ändlägen och det gjorde skillnad (väldigt varmt eller inte varmt alls). Det du menar är att en sån extrem förändring kanske fungerar även på en trasig ventil? Ska prova när jag kommer hem att vrida ett halvt varv. Om det inte ger någon skillnad - betyder det att prylen i blå ring är trasig?
 
freni126 freni126 skrev:
jag har skruvat den i ändlägen och det gjorde skillnad (väldigt varmt eller inte varmt alls). Det du menar är att en sån extrem förändring kanske fungerar även på en trasig ventil? Ska prova när jag kommer hem att vrida ett halvt varv. Om det inte ger någon skillnad - betyder det att prylen i blå ring är trasig?
Behöver inte betyda att den är trasig men är det för varmt så skruvar du utåt.Den där cirkulationspumpen som det står wilo på om du känner med handen om den känns väldigt varm.
 
Enheterna i blåa och gula ringarna är AVTQn (varmvattenregulatorn), den kan behöva lite översyn.

Finns flera trådar angående AVTQn, en del har jag skrivit i.

Här har du servicemanual till den,
 
Demmpa Demmpa skrev:
Enheterna i blåa och gula ringarna är AVTQn (varmvattenregulatorn), den kan behöva lite översyn.

Finns flera trådar angående AVTQn, en del har jag skrivit i,
[länk]

Här har du servicemanual till den,
Fantastiskt, det där hjälper massor!! Tack!
 
Oranga ringen är en AMV, styrmotor för värmen, reglercentralen (Danfoss ECL100M) styr den med hjälp av utetemperaturen och framledningstemperaturen.
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
freni126 freni126 skrev:
Fantastiskt, det där hjälper massor!! Tack!
Instruktionsblad för temperaturjustering på värmeväxlare med bilder på rörkopplingar och ventilkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en snabb första titt i manualen känns det som att det är det här jag ska göra. Stort tack för hjälpen. Bästa forumet!
 
Du har en dubbelsidig plattvärmeväxlare, alltså två plattvärmeväxlare som sitter "rygg mot rygg".
Skärmdump av ett principdiagram för en Danfoss reglerutrustning, med tekniska symboler och komponentförteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är exempel på flödesschema för fjärrvärmecentral, denna har en dubbelsidig plattvärmeväxlare, det är inte så vanligt utan oftast är det två plattvärmeväxlare en för tappvarmvatten och en för värmekretsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.