Hur hög är grinden?
 
Stabilast blir att gräva ett hål, fyll med betong och all stolpe som inte behövs ovan mark, stadga upp i lod och låt sedan betongen bränna.
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
Ska stolpen vara fristående eller del av något staket eller dylikt? Att hänga på 60kg som är 4 meter långt på den där pinnen känns inte direkt stadigt, även om du gjuter friskt med betong. Men jag är inte ingenjör, jag går på magkänsla.
 
H Hans G2 skrev:
Ska stolpen vara fristående eller del av något staket eller dylikt? Att hänga på 60kg som är 4 meter långt på den där pinnen känns inte direkt stadigt, även om du gjuter friskt med betong. Men jag är inte ingenjör, jag går på magkänsla.
Stolpen ska bära grinden. Den är gjord för det. Inget staket.
 
En så stor grind kommer utöva stora krafter och den kommer sannolikt bli vinglig om du inte fortsätter med någon form av staket som hjälper till att staga stolpen.

Som grund ska du självklart ha en djup och rejäl plint som tar upp alla krafter. Med en så stor grind som du tänker dig skulle jag ha satsat på en utökad plint som på bilden för att minska risken för att hela plinten vrider sig i marken
Illustration av geotekniskt instrument, sonderingsutrustning för markundersökning, teknisk ritning, vertikalt snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.