Hej!
Vi är lite oeniga hemma vid, kommer att ska byta fönster men till vad? Om vi bortser från husets fasad.

- Ej öppningsbart / Eniga
- Hel frostat, jag tycker det känns knäppt att ha ett fönster man inte kan se ut igenom. Men fungerar som ljusinsläpp.
- Köpa ett "vanligt" och sen med någon typ av folie begränsa insyn som glasfirma sätter dit. Idag har vi från IKEA på halva fönstret som hindrar insyn men känns väl lite "billigt".

Hur ser nya hus ut, sätter man frostat glas?

Eller ska man ha ett rektangulärt högt fönster?
 
  • 3D-ritning av badrum med spegelmåttmarkering, toalett, dusch och handdukshylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På entréplan hade jag satt frostat. En våning upp hade jag inte gjort det.

Kan ni sätta ett runt lite mindre fönster för att minska insyn?
 
Hur ser huset ut? Jag körde på cortswold-glas i badrumsfönstret när jag bytte.
Gröna äpplen bakom genomskinlig, färgstänkt yta ger illusion av abstrakt konst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen finns det ju ett gäng andra varianter utöver frostat beroende på stil och behov av insynsskydd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
A athena skrev:
Hej!
Vi är lite oeniga hemma vid, kommer att ska byta fönster men till vad? Om vi bortser från husets fasad.

- Ej öppningsbart / Eniga
- Hel frostat, jag tycker det känns knäppt att ha ett fönster man inte kan se ut igenom. Men fungerar som ljusinsläpp.
- Köpa ett "vanligt" och sen med någon typ av folie begränsa insyn som glasfirma sätter dit. Idag har vi från IKEA på halva fönstret som hindrar insyn men känns väl lite "billigt".

Hur ser nya hus ut, sätter man frostat glas?

Eller ska man ha ett rektangulärt högt fönster?
Det beror ju helt på vart fönstret sitter i relation där folk rör sig eller har insyn, jag själv har ett stort fönster i badrummet mot norr där det är skog så normalt ser ingen in genom det.
 
H Hans G2 skrev:
Hur ser huset ut? Jag körde på cortswold-glas i badrumsfönstret när jag bytte.
[bild]

Sen finns det ju ett gäng andra varianter utöver frostat beroende på stil och behov av insynsskydd.
Så här ser fasaden ut, det stora näst längst till vänster är dagens badrumsfönster.
Rödmålat trähus med veranda i kvällsbelysning mot en mörkblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rejäl skrev:
Det beror ju helt på vart fönstret sitter i relation där folk rör sig eller har insyn, jag själv har ett stort fönster i badrummet mot norr där det är skog så normalt ser ingen in genom det.
Så sant, vårt är ut mot vägen även om vägen är en bit bort. Men vi måste begränsa insynen.
 
R
A athena skrev:
Så här ser fasaden ut, det stora näst längst till vänster är dagens badrumsfönster.
[bild]
En tanker är att ha skymmande gardiner alternativt rullgardin/persienner så kan ni dra för när ni ska duscha?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
En tanker är att ha skymmande gardiner alternativt rullgardin/persienner så kan ni dra för när ni ska duscha?
Så sant, men skulle kunna ha den varianten persienn som går nedifrån och upp
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
En tanker är att ha skymmande gardiner alternativt rullgardin/persienner så kan ni dra för när ni ska duscha?
Men nu har jag tittat lite på "Smart film" som man styr elektriskt, alltså klartglas eller insynsskydd on off 🙂. Kanske svindyrt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.