A Antemoo skrev:
Om det är 21 grader inomhus men uteluften är -40 så blir det svårt att få några 19 grader på tilluften
Ja. Ju kallare uteluft desto mer tillskot.
 
T Thide87 skrev:
Pratade med supporten som var väldigt tydligt i att "Borta-läge" endast ska användas om man åker bort en längre tid. Annars är det hemmaläge som gäller.

På vinter är det fast tilluft temperatur som ska användas. Inte rumstemp.
Hej!

Jobbar som tekniker på swegon och varit på en hel del Casa aggregat.Bortaläge kan ni strunta i att använda om inte Injusteraren justerat detta läge med rätt flöde vilket är ganska vanligt att de justerat de på tok för lågt.Då blir det problem när aggregatet inte får den min.luft det behöver för att fungera korrekt.Det är så små flöden det handlar om så man spara kanske ihop till en pizza om man kör bortaläge i ett år.Sen så är det viktigt som salt att byta filter på dessa,rek alla att byta 2ggr/år ,vår och höst,då har de fångat upp allt pollen från säsongen som sätter ner kapaciteten i filtren och så slänger man in nya på hösten får man rena filter klara för vintern,då får du bästa återvinningen på frånluften vilket drar ner energikostnaderna och ökar driftsäkerheten vid kallare perioder.
Rek på injusteringen är att man har 10%mer frånluft en tilluft,då har man marginal om filtren sätts igen lite och förlorar kapacitet.
Du har bättre återvinning samt undertryck i kåken så fukt inte trycka ut i väggarna.

Så filtren är otroligt viktiga i dessa aggregaten då de inte har någon filtervakt.Har du ett Casa R5 på vinden i kallt utrymme skall det vara ett Casa R5-H ,H betyder att det är extra isolerat för kalla utrymmen och är ok att ha på vinden.
Även kontrollera så det är noga isolerade kanaler.Slarvas med detta en del.Räcker med bara lite synlig plåt då kan det bli kondens och kan medföra vattenskador.

Rek alla att köra med originalfilter med ,de är det aggregatet leverans med och är Injusterat med.Annars gäller inte fabriksgarantin.Jag ser att för ofta kunder som använt billigare filter vilket skapat problem med aggregatet då dessa kan ha ett helt annat tryckfall.Renar på samma sätt som original men luften går trögt igenom och förlorar kapacitet och larm uppstår.Du kanske köper ett hälften så dyrt filter men det kan medföra problem och saker i aggregatet kan gå sönder pga att fukt fastnar i aggregatet samt att det till och med kan medföra att förbrukningen blir mer då återvinningen blir sämre.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Erixon__ Erixon__ skrev:
Hej!

Jobbar som tekniker på swegon och varit på en hel del Casa aggregat.Bortaläge kan ni strunta i att använda om inte Injusteraren justerat detta läge med rätt flöde vilket är ganska vanligt att de justerat de på tok för lågt.Då blir det problem när aggregatet inte får den min.luft det behöver för att fungera korrekt.Det är så små flöden det handlar om så man spara kanske ihop till en pizza om man kör bortaläge i ett år.Sen så är det viktigt som salt att byta filter på dessa,rek alla att byta 2ggr/år ,vår och höst,då har de fångat upp allt pollen från säsongen som sätter ner kapaciteten i filtren och så slänger man in nya på hösten får man rena filter klara för vintern,då får du bästa återvinningen på frånluften vilket drar ner energikostnaderna och ökar driftsäkerheten vid kallare perioder.
Rek på injusteringen är att man har 10%mer frånluft en tilluft,då har man marginal om filtren sätts igen lite och förlorar kapacitet.
Du har bättre återvinning samt undertryck i kåken så fukt inte trycka ut i väggarna.

Så filtren är otroligt viktiga i dessa aggregaten då de inte har någon filtervakt.Har du ett Casa R5 på vinden i kallt utrymme skall det vara ett Casa R5-H ,H betyder att det är extra isolerat för kalla utrymmen och är ok att ha på vinden.
Även kontrollera så det är noga isolerade kanaler.Slarvas med detta en del.Räcker med bara lite synlig plåt då kan det bli kondens och kan medföra vattenskador.

Rek alla att köra med originalfilter med ,de är det aggregatet leverans med och är Injusterat med.Annars gäller inte fabriksgarantin.Jag ser att för ofta kunder som använt billigare filter vilket skapat problem med aggregatet då dessa kan ha ett helt annat tryckfall.Renar på samma sätt som original men luften går trögt igenom och förlorar kapacitet och larm uppstår.Du kanske köper ett hälften så dyrt filter men det kan medföra problem och saker i aggregatet kan gå sönder pga att fukt fastnar i aggregatet samt att det till och med kan medföra att förbrukningen blir mer då återvinningen blir sämre.
Hej, tack för utförlig information, bra med lite extra input, har själv en r5 h comfort, motor till värmeväxlaren har lagt av och vi fick byta ut den, saftig pris på en ny, Heru kostar tex hälften så mycket och det verkar vara samma tillverkare, vet ej anläggningen till prisskillnaden.
 
Erixon__ Erixon__ skrev:
Hej!

Jobbar som tekniker på swegon och varit på en hel del Casa aggregat.Bortaläge kan ni strunta i att använda om inte Injusteraren justerat detta läge med rätt flöde vilket är ganska vanligt att de justerat de på tok för lågt.Då blir det problem när aggregatet inte får den min.luft det behöver för att fungera korrekt.Det är så små flöden det handlar om så man spara kanske ihop till en pizza om man kör bortaläge i ett år.Sen så är det viktigt som salt att byta filter på dessa,rek alla att byta 2ggr/år ,vår och höst,då har de fångat upp allt pollen från säsongen som sätter ner kapaciteten i filtren och så slänger man in nya på hösten får man rena filter klara för vintern,då får du bästa återvinningen på frånluften vilket drar ner energikostnaderna och ökar driftsäkerheten vid kallare perioder.
Rek på injusteringen är att man har 10%mer frånluft en tilluft,då har man marginal om filtren sätts igen lite och förlorar kapacitet.
Du har bättre återvinning samt undertryck i kåken så fukt inte trycka ut i väggarna.

Så filtren är otroligt viktiga i dessa aggregaten då de inte har någon filtervakt.Har du ett Casa R5 på vinden i kallt utrymme skall det vara ett Casa R5-H ,H betyder att det är extra isolerat för kalla utrymmen och är ok att ha på vinden.
Även kontrollera så det är noga isolerade kanaler.Slarvas med detta en del.Räcker med bara lite synlig plåt då kan det bli kondens och kan medföra vattenskador.

Rek alla att köra med originalfilter med ,de är det aggregatet leverans med och är Injusterat med.Annars gäller inte fabriksgarantin.Jag ser att för ofta kunder som använt billigare filter vilket skapat problem med aggregatet då dessa kan ha ett helt annat tryckfall.Renar på samma sätt som original men luften går trögt igenom och förlorar kapacitet och larm uppstår.Du kanske köper ett hälften så dyrt filter men det kan medföra problem och saker i aggregatet kan gå sönder pga att fukt fastnar i aggregatet samt att det till och med kan medföra att förbrukningen blir mer då återvinningen blir sämre.
Har skickat ett PM till dig!
 
B Blag skrev:
Kanske inte är orsaken till era problem, men kolla så att allt är korrekt installerat av ventilationsmontören.

Dessa aggregat kommer som vänster utförande (till och frånluft kopplas in från vänster), men kan ändras till höger utförande. Byter man sida måste man göra de ändringar som bilderna visar, annars blir det galet. Bara ett tips, att kolla upp det. Har själv varit med om att vissa glömt dessa ändringar.
Detta löste detta problemet/larmet för mig. Tack för bra tips!
 
D Den förlorade sonen skrev:
Tack för alla svar.

Vi har kalluft inkommande från Vänster sida av aggregatet. Måste erkänna att jag snabbt kastade in handduken på felsökningen och
inväntar nu en servicetekniker för att kolla på felet.

De misstänker felaktiga luftflöden alt. någon trasig komponent till fläkten (kommer inte ihåg vilka de nämnde via telefon). Jag har testat att sänka temperaturen på det sättet du beskriver samma fel återkommer även för mig.
Uppdaterar när tekniker har vart på plats och kollat på det.
Testa sätt i nya filter!brukar lösa 80%av problemen,smutsiga drar ner luftflöderna.
Originalfilter skall det vara annars får man göra en ny luftinjustdring då aggregatet är injusterat med originalfilter.Kan bli helt tokiga tryckfall annars.Går att köra med andra filter men då får en injusterare komma dit och möta och de gav väll ca 1000kr/tim
 
D Den förlorade sonen skrev:
Tack för alla svar.

Vi har kalluft inkommande från Vänster sida av aggregatet. Måste erkänna att jag snabbt kastade in handduken på felsökningen och
inväntar nu en servicetekniker för att kolla på felet.

De misstänker felaktiga luftflöden alt. någon trasig komponent till fläkten (kommer inte ihåg vilka de nämnde via telefon). Jag har testat att sänka temperaturen på det sättet du beskriver samma fel återkommer även för mig.
Uppdaterar när tekniker har vart på plats och kollat på det.
Testa sätt i nya filter!brukar lösa 80%av problemen,smutsiga drar ner luftflöderna.
Originalfilter skall det vara annars får man göra en ny luftinjustdring då aggregatet är injusterat med originalfilter.Kan bli helt tokiga tryckfall annars.Går att köra med andra filter men då får en injusterare komma dit och möta och de gav väll ca 1000kr/tim
O Odmjuk skrev:
Ja, det är klart påfrestande med ett aggregat som man inte kan lita på. Ventus har varit jäkligt trevliga och hjälpsamma hittills.

Det mest uppenbara som jag har sett är hur det vid uppstart stängde av tilluften och ökade effekten på eftervärmaren för att få upp temperaturen på luften som inte flödade. Det var så jag tolkade förloppet. Lyckades filma när det hände (vid en uppstart). Man kan också se att den ville avfukta. Så det kan vara en krock mellan logiken att avfukta och logiken för att få upp temperaturen.

Det kan också vara många andra saker. Men hela förloppet är i alla fall väldigt märkligt. Det är helt säkert. Håll i hatten. Det är snabbfilmat:

[video]
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Samma fellarm för mig. Att kanalerna är problemet tror jag inte i smack på eftersom jag har samma problem med mitt aggregat och mina kanaler är sjukt bra isolerade och vi tappar nästan ingenting i frånlufttemp.
I mitt aggregat är det bytt styrkort, tilluftfläkt och växlarmotor, mins inte om de även bytte värmaren men tror nästan det. Det som är på gång nu är programvara och jag hoppas att detta kommer lösa problemet. Så här långt har iaf min återförsäljare och Swegon skött det bra och vart intresserade av att lösa problemet vilket är positivt.
Jag har räknat till att det är fyra i denna tråd som har liknande problem så i mina ögon handlar det inte om något installationsfel utan helt klart någon form av systemfel.
Blir det detta felet efter precis insatta swegon originalfilter?
 
Erixon__ Erixon__ skrev:
Testa sätt i nya filter!brukar lösa 80%av problemen,smutsiga drar ner luftflöderna.
Originalfilter skall det vara annars får man göra en ny luftinjustdring då aggregatet är injusterat med originalfilter.Kan bli helt tokiga tryckfall annars.Går att köra med andra filter men då får en injusterare komma dit och möta och de gav väll ca 1000kr/tim


Blir det detta felet efter precis insatta swegon originalfilter?
Jo, det visade sig helt bero på igensatta filter. Nu byter vi två ggr per år och har inga problem.

Företaget som installerade har gått i konkurs. Det är som en sån ”butterfly effect” av en dålig organisation och tveksamma interna processer på Swegon.

Men de som kravställt hur aggregatet ska hantera detta borde gå en kurs. Det är så tragiskt dålig logik i mjukvaran.

Det är liksom dömt att misslyckas med ett ”intelligent” system som i rimligt mening inte går att uppdatera. Där har ni vart det gick fel i designen från första början.

Nu så tycks gränssnittet för interna eftervärmaren alltid visa 0%. Även om jag är ganska säker på att den gör sitt jobb när det behövs.

Jag tror ärligt att om Swegon tog bort 80% av alla features och fokuserade på de 20% som är kvar så skulle kundupplevelsen öka 300%.

Felsökningen var inte självklar. Hela resan finns i denna tråd. Jag har ändå varit en genuin och hyfsat framgångsrik darornörd sedan 1989.
 
Är det någon som råkar ha en bild på åt vilket håll filtren ska sitta?
 
C carinashem skrev:
Är det någon som råkar ha en bild på åt vilket håll filtren ska sitta?
Finns väl en pil som visar åt vilket håll flödet är tänkt. Denna pil ska peka mot mitten av aggregatet. På båda sidor. Alltså mot varandra. Om det är ett R5-H med två likadana filter.
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
T
Har en annan fråga avseende börtemp. på tilluften. Har inget eftervärmingsbatteri installerat i aggregatet. Ställde börvärde för tilluft relativt högt på 18 eller 19 C (minns inte) och läget ”Eco” då jag tänkte att aggregatet återvinner så mycket av frånluften som bara möjligt med en hög börtemp. Upptäckte att denna börtemp på tilluften var svårt att uppnå pga. att huset snittar 20 C och viss avkylning av frånluften på väg till aggregatet. Då forcerades frånluften med bibehållet tilluftsflöde för att försöka nå börtemp. på tilluften. Detta känns inte särskilt energieffektivt att skapa ett stort undertryck i huset.

Har ni (utan värmebatteri) stött på samma problem och bör man ställa in en mer realistisk tilluftstemperatur anpassat till tempen i huset, 3-4 C under tempen i huset?

Kan inte läsa mig fram till något i manualen och har inte ställt frågan till Swegon ännu. Tack för ev. svar!
 
Erixon__ Erixon__ skrev:
Hej!

Jobbar som tekniker på swegon och varit på en hel del Casa aggregat.Bortaläge kan ni strunta i att använda om inte Injusteraren justerat detta läge med rätt flöde vilket är ganska vanligt att de justerat de på tok för lågt.Då blir det problem när aggregatet inte får den min.luft det behöver för att fungera korrekt.Det är så små flöden det handlar om så man spara kanske ihop till en pizza om man kör bortaläge i ett år.Sen så är det viktigt som salt att byta filter på dessa,rek alla att byta 2ggr/år ,vår och höst,då har de fångat upp allt pollen från säsongen som sätter ner kapaciteten i filtren och så slänger man in nya på hösten får man rena filter klara för vintern,då får du bästa återvinningen på frånluften vilket drar ner energikostnaderna och ökar driftsäkerheten vid kallare perioder.
Rek på injusteringen är att man har 10%mer frånluft en tilluft,då har man marginal om filtren sätts igen lite och förlorar kapacitet.
Du har bättre återvinning samt undertryck i kåken så fukt inte trycka ut i väggarna.

Så filtren är otroligt viktiga i dessa aggregaten då de inte har någon filtervakt.Har du ett Casa R5 på vinden i kallt utrymme skall det vara ett Casa R5-H ,H betyder att det är extra isolerat för kalla utrymmen och är ok att ha på vinden.
Även kontrollera så det är noga isolerade kanaler.Slarvas med detta en del.Räcker med bara lite synlig plåt då kan det bli kondens och kan medföra vattenskador.

Rek alla att köra med originalfilter med ,de är det aggregatet leverans med och är Injusterat med.Annars gäller inte fabriksgarantin.Jag ser att för ofta kunder som använt billigare filter vilket skapat problem med aggregatet då dessa kan ha ett helt annat tryckfall.Renar på samma sätt som original men luften går trögt igenom och förlorar kapacitet och larm uppstår.Du kanske köper ett hälften så dyrt filter men det kan medföra problem och saker i aggregatet kan gå sönder pga att fukt fastnar i aggregatet samt att det till och med kan medföra att förbrukningen blir mer då återvinningen blir sämre.
Hej @Erixon__ jag har precis fått swegon casa R5 h installerat på vinden. Tyvärr står den precis ovanför två sovrum och jag märker att det blir mycket enklare att somna om vi ställer den på borta läge då. Är det dumt att köra sånt program mån-sön 21-07?
 
T Tubie skrev:
Har en annan fråga avseende börtemp. på tilluften. Har inget eftervärmingsbatteri installerat i aggregatet. Ställde börvärde för tilluft relativt högt på 18 eller 19 C (minns inte) och läget ”Eco” då jag tänkte att aggregatet återvinner så mycket av frånluften som bara möjligt med en hög börtemp. Upptäckte att denna börtemp på tilluften var svårt att uppnå pga. att huset snittar 20 C och viss avkylning av frånluften på väg till aggregatet. Då forcerades frånluften med bibehållet tilluftsflöde för att försöka nå börtemp. på tilluften. Detta känns inte särskilt energieffektivt att skapa ett stort undertryck i huset.

Har ni (utan värmebatteri) stött på samma problem och bör man ställa in en mer realistisk tilluftstemperatur anpassat till tempen i huset, 3-4 C under tempen i huset?

Kan inte läsa mig fram till något i manualen och har inte ställt frågan till Swegon ännu. Tack för ev. svar!
Hej!
Det kan aldrig vara ekonomiskt att tilluftfläkten går ner på ex 30% i ecoläge och frånluftsfläkten går på 60-80%. Det blir bra verkningsgrad på tilluften men verkningsgraden på frånluften blir väldigt dålig. Kan inte fatta att den här funktionen finns.
Kör min i komfortläge och då försvinner problemet. Värmeväxlaren verkar ändå jobba för att uppnå inställt börvärde.
 
T
B Byggnågot skrev:
Hej!
Det kan aldrig vara ekonomiskt att tilluftfläkten går ner på ex 30% i ecoläge och frånluftsfläkten går på 60-80%. Det blir bra verkningsgrad på tilluften men verkningsgraden på frånluften blir väldigt dålig. Kan inte fatta att den här funktionen finns.
Kör min i komfortläge och då försvinner problemet. Värmeväxlaren verkar ändå jobba för att uppnå inställt börvärde.
Ja, jag tycker det är märklig styrning också. Skapar ett stort undertryck i huset när frånluften forceras på detta sätt. Har fortfarande inte mailat Swegon och frågat. Har sänkt börtemp. nu men kanske ska ändra till komfort istället för eco.
 
Vad tror ni om dessa inställningar:
 
  • En digital termostat från Swegon visar inställningar för uppvärmning och kylning med 0% eftervärme och drifttemperatur inställd på 18°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.