D Daniel 109 skrev:
Vad skiljer det från väg menar du?
Skillnaden är att den bara går till ett visst hus och att bara fastighetsägaren och den som har servitut får åka där. Ibland inte ens fastighetsägaren. Du får ju tex inte köra på min infart, även om din GPS hävdar att det är så man kör för att komma till grannen på baksidan.
 
Nej, så är det inte. Det finns gott om vägar utan servitut. Om den går till ett, fler eller inget hus har inte heller betydelse. Man får använda vägar om det inte framgår att man inte får det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Det finns gott om vägar utan servitut. Om den går till ett, fler eller inget hus har inte heller betydelse. Man får använda vägar om det inte framgår att man inte får det.
Nej, man får inte köra in på någons tomt, fram till en stuga man inte är på väg till, eftersom det inte är en väg. Bara för att TS kallar sin infart för väg är det ju inte en väg.
 
borpålandet borpålandet skrev:
Det är en tomt med gräsmatta. Jag vill inte ha trafik på tomten. Verkar som det inte går att ändra LM och att kartan visar väg så det blir skyltar och fungerar inte det måste jag väl kanske sätta upp en bom och ge grannen nyckel.
Kan du ta en bild så man förstår vad den här gräsmattan är egentligen?

Det är så konstigt att man kör på en väg och plötsligt tar den slut och framför sig har man en villaträdgård med vattenspridaren igång och nån som grillar på sin Landmann men man bestämmer sig ändå för att köra rakt över för att GPSn säger det.

Jag tror att en bild hade gjort det mycket tydligare.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, man får inte köra in på någons tomt, fram till en stuga man inte är på väg till, eftersom det inte är en väg. Bara för att TS kallar sin infart för väg är det ju inte en väg.
Det är ingen egentlig skillnad på en enskild väg och en infart. Om det inte finns skyltning som talar om att man inte får köra på vägen så får man köra på den.

Att man passerar nära TS hus gör inte att det är förbjudet att köra där. Det kan vara helt normalt att ha en väg som går precis förbi knuten både på landet och på stan.

Känner de oväntade besökarna inte till området är det än mer förväntat att de åker omkring och letar efter offentliga parkeringsplatser längs vägarna på måfå.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är så konstigt att man kör på en väg och plötsligt tar den slut och framför sig har man en villaträdgård med vattenspridaren igång och nån som grillar på sin Landmann men man bestämmer sig ändå för att köra rakt över för att GPSn säger det
Det håller jag med om, men folk har kört ner bilar i vattnet, kört ut den på åkrar etc för att GPSen sagt att de ska görs det, så alla tänker inte på samma sätt uppenbarligen
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.