D djungelkatt skrev:
[länk]
Verkar ju mest (uteslutande?) handla om förbränningsmotorer.

(Ja, jag förstår också att (nästan) all förbränning ger upphov till någon form av förorening, men det går inte att ta en artikel som handlar om äpplen och översätta till päron..)
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Verkar ju mest (uteslutande?) handla om förbränningsmotorer.

(Ja, jag förstår också att (nästan) all förbränning ger upphov till någon form av förorening, men det går inte att ta en artikel som handlar om äpplen och översätta till päron..)
Jo det går.

Både äpplen och päron är frukter, precis som att all förbränning ger utsläpp av hälsofarliga partiklar.

Äpplen är runda, medans päron har en lite annan form.
Biltrafik är svårt att vara utan i dagens samhälle, medan hus funkar utmärkt utan ved.

Vedeldning ger 18 ggr mer utsläpp än en körande bil. Vilket gör att vedeldning är den största källan till partikelutsläpp för trivseleldande hushåll.
(Vedeldning nämns också i reportaget, dock inte så mycket som det borde.)
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
I
H heimlaga skrev:
Vet du att när trä ruttnar i skogen kommer det ut nästan samma mängd koldioxid som när man bränner det i en vedpanna?
Vet du att den ved som man tar ut i ett självverksamt skogsbruk till allra största delen är sådasnt som skulle ha ruttnat i skogen om den inte hade blivit ved?
Vet du att storskaligt mekaniserat kalhyggesskogsbruk är en ytterst dålig närmast obefintlig kolsänka?
För att ett småskaligt skogsbruk med fungerande kolsänka skall gå runt ekonomiskt krävs att man själv får använda det överskott som skogen ger.
Aha, jag ser att du har stor kunskap inom skogsbruk, kanske har du arbetat inom branschen länge. Dina punkter är insiktsfulla, men jag vill lyfta fram ett par ytterligare aspekter:

  • När det gäller koldioxidutsläpp så är det sant att både rötningsprocessen och förbränning av trä släpper ut koldioxid. Men det är en viktig skillnad i hastigheten av utsläppen. Rötning sker över en längre tidsperiod, medan vedeldning frigör koldioxiden betydligt snabbare. Dessutom är det väsentligt att beakta att vedeldning inte bara släpper ut koldioxid utan även partiklar och andra föroreningar som direkt påverkar luftkvaliteten.

  • Angående ekonomin i småskaligt skogsbruk, är det förståeligt att försäljning av ved lokalt kan vara nödvändig för ekonomisk hållbarhet. Men detta behöver inte automatiskt innebära att det är hållbart ur ett miljö- och hälsoperspektiv. Det finns en fin balans mellan ekonomiska behov och miljöansvar.
 
Talvan Talvan skrev:
När jag eldar blir glaset helt svart

Varför ?
Därför att rökgaser styrs mot glaset och kyls av mot detta.

Om du på något sätt kan leda en luftström förbi glaset från nederkant så styrs gaserna innåt i eldstaden och brinner upp.

Här leds luft uppåt från fostrets framkant och även sekundärluft från luckans ovankant.
Luftströmmarna styr förbränningsgaderna innåt i eldstaden.

Lite typ sot kan det bli på en månad hos mig. Fuktigt tidningspapper på kallt glas är lösningen.

Men du kanske stryper draget?
 
  • Gilla
Talvan
  • Laddar…
Brinnande ved i en öppen kamin, eld, värme, komfort, inomhus, aska, handtag, grå stensockel, svart golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand pekar på brinnande ved i öppen spis med aska och glödande kol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vedeldad spis med öppen lucka och brinnande vedstycken inuti; värme och glödande kol syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan riktigt se att lågorna viker av från glaset
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Finger pekar på slitna tätningar på fönster; behov av underhåll syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand pekar på skadad tätning runt eldstadsglas, behov av reparation syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och faktum är att tätningar i ovan- och nederkant av luckan varit delvis borta senaste 10 åren.
Vet dock inte hur mycket det påverkar.
Men kan vara värt att prova om kaminen inte är gjord med luftspolning av glaset.
 
I Ironside skrev:
  • När det gäller koldioxidutsläpp så är det sant att både rötningsprocessen och förbränning av trä släpper ut koldioxid. Men det är en viktig skillnad i hastigheten av utsläppen. Rötning sker över en längre tidsperiod, medan vedeldning frigör koldioxiden betydligt snabbare. Dessutom är det väsentligt att beakta att vedeldning inte bara släpper ut koldioxid utan även partiklar och andra föroreningar som direkt påverkar luftkvaliteten.

  • Angående ekonomin i småskaligt skogsbruk, är det förståeligt att försäljning av ved lokalt kan vara nödvändig för ekonomisk hållbarhet. Men detta behöver inte automatiskt innebära att det är hållbart ur ett miljö- och hälsoperspektiv. Det finns en fin balans mellan ekonomiska behov och miljöansvar.
Intressanta punkter.
Tidsskillnaden är ju jättestor.

Dessutom:

Utsläppen vid förbränning har inte bara hälso- och miljöpåverkan utan flera har även stor klimatpåverkan.
Tex mer co2 och mycket större utsläpp av metan som är en mycket stark växthusgas (än av motsvarande fossil uppvärmning).
Samt små sotpartiklar som värmer atmosfären och sprids tex ända till nordpolen och ökar avsmältningen.

Man kan ju tro att vedeldningen gått ner senaste hundra åren, men jag såg en graf som någon postade här i en annan tråd där biomassan använd för energi mångdubblats. Stämmer det?
 
H Hybro skrev:
Därför att rökgaser styrs mot glaset och kyls av mot detta.

Om du på något sätt kan leda en luftström förbi glaset från nederkant så styrs gaserna innåt i eldstaden och brinner upp.

Här leds luft uppåt från fostrets framkant och även sekundärluft från luckans ovankant.
Luftströmmarna styr förbränningsgaderna innåt i eldstaden.

Lite typ sot kan det bli på en månad hos mig. Fuktigt tidningspapper på kallt glas är lösningen.

Men du kanske stryper draget?
Bra synpunkter ska studera röken nästa gång
 
D djungelkatt skrev:
Utsläppen vid förbränning har inte bara hälso- och miljöpåverkan utan flera har även stor klimatpåverkan.
Tex mer co2 och mycket större utsläpp av metan som är en mycket stark växthusgas (än av motsvarande fossil uppvärmning).
Metan är mycket riktigt en potent växthusgas men i förhållande till koldioxid är den kortlivad i atmosfären.

Menar du att metan bildas vid förbränning av organiskt material i kamin/kakelugn?
 
D djungelkatt skrev:
Tex mer co2 och mycket större utsläpp av metan som är en mycket stark växthusgas (än av motsvarande fossil uppvärmning).
Anser du att det vore bättre för TS och klimatet om grannen eldade torv eller kocks i sin kamin, eller vilket fossilt bränsle anser du skulle vara bättre och ge mindre eller inga störningar för TS?

Jag anser att en vedkamin skall eldas med torr ved, möjligtvis 'sågspånsloggs' om grannen inte har tillräckligt med torrt bränsle just nu.
 
D djungelkatt skrev:
Samt små sotpartiklar som värmer atmosfären och sprids tex ända till nordpolen och ökar avsmältningen.
Ja det sker säkert. Även en enda liten partikel är bidragande orsak. Men jag googlade upp första bästa träff på ämnet som verkar hyfsat trovärdig.
https://www.scientificamerican.com/...k-the-source-of-soot-that-speeds-arctic-melt/

Intressanta delar:
In the summer, biomass burning — including wildfires,[...] — seems to be the dominant contributor.
In the winter, pollution levels rise substantially, and fossil fuels become the biggest source.

Overall, averaged across the year, fossil fuel burning [...] remains the biggest source. It likely accounts for about 70 percent of year-round black carbon pollution
the researchers note that relying on the models alone could lead scientists and policymakers to overestimate the amount of soot that's contributed by biomass burning and wildfires, as opposed to fossil fuels.
Så lite kortfattat: mest skogsbränder och annat eldande under sommaren. Mest fossila bränslen under vintern. Sila mygg osv..
 
A Abies koreana skrev:
Metan är mycket riktigt en potent växthusgas men i förhållande till koldioxid är den kortlivad i atmosfären.

Menar du att metan bildas vid förbränning av organiskt material i kamin/kakelugn?
Ja:

Skärmavbild av en PDF-fil som visar tabell med utsläpp från olika värmekällor för bostäder.
 
Är inte direkt insatt.

Men jag tror att det krigsmateriel som mer eller mindre okontrollerat eldas upp på ett eller annat sätt i Ukraina och Gasa, för att ta några exempel, dödar många många gånger fler direkt eller indirekt än vad som stryker med på ett år i Sverige p g a vedeldning.

Om jag inte läser tidningen helt fel, så är Sverige t o m storproducent av all slags ammunition som fyras av varje dag.
Ingen tror väl att det är miljövänliga gummikulor och ofarlig tryckluft som eldas upp?

Säkerligen otroligt farligare än t ex Metanutsläpp.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djungelkatt skrev:
Man kan ju tro att vedeldningen gått ner senaste hundra åren, men jag såg en graf som någon postade här i en annan tråd där biomassan använd för energi mångdubblats. Stämmer det?
Det är ju komplexa fenomen. Samtidigt har ju t ex stora delar av Europa och östra Nordamerka återbeskogats under väldigt kort tid. Till största delen beror det på den gröna revolutionen och frihandel, att man inte behöver odla mat på varenda plätt mark och då växer den igen med skog och används för skogsbruk.

Just historien om återbeskogningen i östra Nordamerika är ju rätt intressant. När det småskaliga jordbruket konkurreras ut där från 1800-talets slut så leder det till att det växer upp lövskog som är rik på t ex ek, lönn och kastanj. De där skogarna som vi associerar med regionen och dess fantastiska höstfärger.

Vi har ungefär samma sentida händelseutveckling i södra Sverige men här blir bok och gran de dominerande trädslagen. Och det är mycket sentida händelser.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.