Hej
Prövar lyckan på nytt med er expertis. Ni hjälpte mig lösa element 1 i en annan tråd. :)

Detta element är helt kallt. Båda rören som går från elementet ner i golvet är båda kalla. Verkligen kalla. Jag har kollat piggen samt prövat att lufta elementet. Ingen skillnad.
Vit radiator med termoelement, rörsystem mot trägolv, bakgrund av tapet med bladmotiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorrör går kring hörn, trägolv, vit vägg, del av randig soffa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rören som ansluter till elementet kommer från källarens fjärrpanna och går in i väggen och upp till elementet.
De rören är båda varma (det högra/övre röret något varmare).
Inne i byggnad, rör längs med tak, målad vägg, en del kablage, dunkel belysning, otydligt fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar och fästen på en vitmålad takyta nära en vägg eller möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De rören går också vidare till ett annat element på våningen ovanför. Det elementet fungerar finfint.
Det är nästan som att det varma vattnet inte kommer fram till elementet. Att det är stopp någonstans i rören inne i väggen/golvet

Denna bilden visar var rören går in i väggen och vidare genom golvet och upp till elementet ovanför.
Trappstaket i förgrunden, suddig bakgrund, vita markeringar, blå och röd pil på en stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Returventilen kan vara stängd.
Käglan i termostatventilen kan ha fastnat i stängt läge.

Har radiatorn fungerat tidigare?
 
S Smyken1000 skrev:
Hej
Prövar lyckan på nytt med er expertis. Ni hjälpte mig lösa element 1 i en annan tråd. :)

Detta element är helt kallt. Båda rören som går från elementet ner i golvet är båda kalla. Verkligen kalla. Jag har kollat piggen samt prövat att lufta elementet. Ingen skillnad.
[bild][bild]


Rören som ansluter till elementet kommer från källarens fjärrpanna och går in i väggen och upp till elementet.
De rören är båda varma (det högra/övre röret något varmare).
[bild] [bild]

De rören går också vidare till ett annat element på våningen ovanför. Det elementet fungerar finfint.
Det är nästan som att det varma vattnet inte kommer fram till elementet. Att det är stopp någonstans i rören inne i väggen/golvet

Denna bilden visar var rören går in i väggen och vidare genom golvet och upp till elementet ovanför.
[bild]
Testa ta bort termostaten så märker du snabbt om det är den som inte sitter som den ska.Enklast annars om det inte hjälper så ta skaftet på en skruvmejsel och så med små ettriga slag som en trummpinne slår du på sidan av raditorventilen.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Returventilen kan vara stängd.
Käglan i termostatventilen kan ha fastnat i stängt läge.

Har radiatorn fungerat tidigare?
Kan jag öppna returventilen eller
Demmpa Demmpa skrev:
Returventilen kan vara stängd.
Käglan i termostatventilen kan ha fastnat i stängt läge.

Har radiatorn fungerat tidigare?
Demmpa Demmpa skrev:
Returventilen kan vara stängd.
Käglan i termostatventilen kan ha fastnat i stängt läge.

Har radiatorn fungerat tidigare?
Kan man öppna returventilen eller sprutar det vatten?

Käglan? Är det "piggen"? Isf är den lös. Det kollade jag nyss.

Vet ej då jag inte haft huset så länge.
 
V växelventil skrev:
Testa ta bort termostaten så märker du snabbt om det är den som inte sitter som den ska.Enklast annars om det inte hjälper så ta skaftet på en skruvmejsel och så med små ettriga slag som en trummpinne slår du på sidan av raditorventilen.
V växelventil skrev:
Testa ta bort termostaten så märker du snabbt om det är den som inte sitter som den ska.Enklast annars om det inte hjälper så ta skaftet på en skruvmejsel och så med små ettriga slag som en trummpinne slår du på sidan av raditorventilen.
Ja, jag tog bort den tidigare. Ska kolla mer noga hur den sitter.
 
S Smyken1000 skrev:
Ja, jag tog bort den tidigare. Ska kolla mer noga hur den sitter.
Dra inte i stiftet utan tryck bara inåt ska den fjädra tillbaka.Testa ta skaften på en skruvmejsel och små slag(inte hårda slag) för käglan inne i radiatorventilen kan ha fastnat.
 
Käglan sitter innanför stiftet/packboxen.
Stiftet kan vara löst fastän käglan sitter fast.
Fjädrar stiftet ut automatiskt efter att du tryckt in stiftet? Om inte så sitter käglan fast.

Ventilkäglan sitter i själva ventilhuset.
Ventilkäglan är en del av ventilinsatsen.
Nedisas kran på träbakgrund; metalliska och plastkomponenter i rad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är hur en radiatorventil är uppbyggd.
Från vänster till höger:
packboxen med utdraget stift, ventilinsatsen med ventilkägla, ventilhus.
I ventilinsatsen sitter det en fjäder som trycker käglan till öppet läge.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Käglan sitter innanför stiftet/packboxen.
Stiftet kan vara löst fastän käglan sitter fast.
Fjädrar stiftet ut automatiskt efter att du tryckt in stiftet? Om inte så sitter käglan fast.

Ventilkäglan sitter i själva ventilhuset.
Ventilkäglan är en del av ventilinsatsen.
[bild]
Detta är hur en radiatorventil är uppbyggd.
Från vänster till höger:
packboxen med utdraget stift, ventilinsatsen med ventilkägla, ventilhus.
I ventilinsatsen sitter det en fjäder som trycker käglan till öppet läge.
Men alltså. Vilket bra svar! Tack för förklaring! Stiftet fjädrar INTE ut. Den sitter fast i intryckt läge.
Byter man sådant själv eller krävs en tekniker?
 
Är nog att packningen innerst har fastnat. Den lilla runda ,mellan hus och ventil. Ta fram hammaren och slå på ventilens blanka del, lite vårdslöst, den håller, den brukar släppa då, med termostaten borta.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Dra inte i stiftet utan tryck bara inåt ska den fjädra tillbaka.Testa ta skaften på en skruvmejsel och små slag(inte hårda slag) för käglan inne i radiatorventilen kan ha fastnat.
Den fjädrar inte tillbaka. Den har fastnat.
Ska försöka få den att lossna
 
Yes!!
Success!
Tack alla för bra tips!
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.