Hej
Vi har en lada. I ett av rummen på ”gatuplan” så har våra höns flyttat in som bott inne hos oss sen kläckning.
Nu börjar de bli stora och vi behöver fixa ventilation i runmet. Vi har en värmelampa på där inne och det blir blött på fönstret.

Rummet är ca 3 x 3 meter.

Tänkte en ventilation nertill mitt i rummet (där vi har möjlighet att sätta en ventil) samt en frånluft i dörren som är i ena änden (skulle dra ur luften in i ladan). Vi har gamla stockar i väggen av ladan som jag gärna inte borrar så stora kanaler igenom.

Tänker jag rätt? 😅
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Har fönstret enkelglas?
 
F fribygg skrev:
Har fönstret enkelglas?
Ja. Gammalt.
 
M Majep skrev:
Ja. Gammalt.
Det är naturligt att det kondenserar på kallaste ytan.

Tycker du det är svårt eller dyrt att byta till ett bättre fönster kan du ju sätta ett extra glas innanför eller bara en byggplast eller plexiskiva.

Om jag skulle bygga frånluftstrumma skulle jag dra den rakt upp genom taket.
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Det är naturligt att det kondenserar på kallaste ytan.

Tycker du det är svårt eller dyrt att byta till ett bättre fönster kan du ju sätta ett extra glas innanför eller bara en byggplast eller plexiskiva.

Om jag skulle bygga frånluftstrumma skulle jag dra den rakt upp genom taket.
Tack!
Ja problemet är att vi har logen på ladan ovanför detta utrymme. Så vill inte att det ska komma ett utblås där :)
 
M Majep skrev:
Tack!
Ja problemet är att vi har logen på ladan ovanför detta utrymme. Så vill inte att det ska komma ett utblås där :)
Dra ventilationen rakt upp och ut i det fria om du ska ventilera.
 
F fribygg skrev:
Dra ventilationen rakt upp och ut i det fria om du ska ventilera.
Okej. Men som ”i ett hus” tänkte jag inluft nertill i rummet och så ut högre ipp på annan vägg. Så gjorde vi i en liten gäststuga (ett enda rum) tidigare och trodde det var ok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.