M Mikko58 skrev:
Klyven ved slänger jag upp i en stor hög. Bästa vore ett transportband från klyven upp i en stor hög som får ligga och torka.
Om man nu ska önska kan man väl önska att transportbandet (man ännu inte äger) skulle räcka in under ett plåttak där veden kunde torka och förvaras till eldning, varje gång man rör veden går det ju åt tid(kostnad) så det gäller att planera så man hanterar den så få gånger som möjligt.

Att kapa ur grip direkt i tippvagn är ett arbetsbesparande arbetssätt, sen kan man tippa upp vagnen så kubbarna kommer till klyven.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Skulle inte kastat de gamla skräpet från Jula som hade konstant punka mao.
Tyvärr brukar reservhjul vara lika dyrt som att köpa en ny hobby kärra på Jula.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man nu ska önska kan man väl önska att transportbandet (man ännu inte äger) skulle räcka in under ett plåttak där veden kunde torka och förvaras till eldning, varje gång man rör veden går det ju åt tid(kostnad) så det gäller att planera så man hanterar den så få gånger som möjligt.

Att kapa ur grip direkt i tippvagn är ett arbetsbesparande arbetssätt, sen kan man tippa upp vagnen så kubbarna kommer till klyven.
Jag låter veden ligga ute i en stor hög fram till midsommar då kör jag in den till vedboden.
 
M Mikko58 skrev:
Jag låter veden ligga ute i en stor hög fram till midsommar då kör jag in den till vedboden.
Traditionellt och bra om man orkar och vill det.
Att få in veden under tak direkt efter klyvningen tar ju bort inkörningen.
 
Bryr mig inte om hur många sekunder det tar att klyva, bara att det klyvs, även en riktigt vresig rotkubbe åker med. Blir i stil med en igelkott i lagom storlek men det brinner det med. Så att jaga sekunder är inte mitt bord, bara det klyvs. Och då behöver jag inta ta ut mig, klyver ca 18 m3 inför vintrarna. Klart det tar tid att såga stock i rätt länd, köra fram. Jag sågar, klyver, frugan kör bort och travar under plåttak och i övrigt öppet. Det är samarbetet som skapar gemensamhet senare under kvällen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Traditionellt och bra om man orkar och vill det.
Att få in veden under tak direkt efter klyvningen tar ju bort inkörningen.
20-25m3 kör jag frugan och dottern in i vedboden på 3, 4 dagar. Har 4 hjulingen med en stor vagn från vedhögen till vedboden tippar veden där så staplar dom.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
20-25m3 kör jag frugan och dottern in i vedboden på 3, 4 dagar. Har 4 hjulingen med en stor vagn från vedhögen till vedboden tippar veden där så staplar dom.
Du skulle alltså kunna spara ca en arbetsvecka om året på att köra in veden i hög under tak med ett transportband.
 
F fribygg skrev:
20 m3 årligen max 50cm lång går bra med Fiskarsyxa, ska man hugga meterved bör man väl desutom ha vedkap om den sen ska delas i 33cm eller 25cm bitar.

Svårkluvet kan åtminstånde jag skicka till industrin, inte för att jag så gärna säljer massaved eller bränsleved men möjligheten finns.
Min erfarenhet är att om man gör kortved direkt från början så måste man ha glesa vedhäckar att torka den i. Till exempel IBC-tankskorgar klädda med minkbursgaller invändigt. Eller hemspikade glesa trålådor på en kubikmeter stycke. 60-80 sådana för två års vedbehov är inte direkt gratis och då måste man också ha pallgafflar till traktorn att flytta dem med och utrymme för dem under tak. Lägger man bara kortved i en hög torkar den aldrig i vårt klimat. Den ruttnar i stället.
Därför föredrar jag att hålla på med metersved. Den går att pena snabbt och effektivt och så täcker man med halva bredden ur en rulle byggplast ovanpå. Där torkar den bra och står sig utomhus i upp till 10 år.

Trådstartaren talar dessutom uttryckligen om gratisved ur andras skog och då finns inte alternativet att bara plocka de rakaste björkbitarna och sälja resten till industrin. Nej då måste man ta allt. Alla grovlekar mellan 2 och 70 cm. Allt krokigt och allt tjurigt och allt kärnbundet och vridet måste man kunna klyva. Annars får man ingen gratisved ur andras skog.
Det förutsätter en rejäl vedklyvare för metersved annars arbetar man sig sjuk.

Däremot så går det i början att kapa metersveden i två eller tre delar med motorsåg på sågbock varefter man eldar. På sikt skall det givetvis vara en vedkap men just nu vill trådstartaren komma igång billigt.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du skulle alltså kunna spara ca en arbetsvecka om året på att köra in veden i hög under tak med ett transportband.
Ja det kanske jag gör men får jag lika torr ved ? Högen ligger på en öppen solig och blåsig vedbacke,
 
M Mikko58 skrev:
Ja det kanske jag gör men får jag lika torr ved ? Högen ligger på en öppen solig och blåsig vedbacke,
Jag vet inte, men om du ska prova föreslår jag att du lägger vedhögen på lastpallar.
 
Här får man finna sig i att elda halvrutten halvtorkad ved om man gör så.
 
F fribygg skrev:
Jag vet inte, men om du ska prova föreslår jag att du lägger vedhögen på lastpallar.
Pallar går jättebra att använda. Har 5st uppe nu. Blir nog 10st till innan vintern är över.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du skulle alltså kunna spara ca en arbetsvecka om året på att köra in veden i hög under tak med ett transportband.
Nä då blir jag tvungen flytta vedbacken till baksidan av huset för vedboden är utanför källaringången nära vedpannan. Skuggigt och ingen vind som torkar veden. Så jag tror inte veden torkar lika bra som där den ligger öppet i hög och torkar fram till midsommar där jag klyver den nu.
 
M Mikko58 skrev:
Ja det kanske jag gör men får jag lika torr ved ? Högen ligger på en öppen solig och blåsig vedbacke,
Kan du inte ha ett tak över den platsen?
 
F fribygg skrev:
Kan du inte ha ett tak över den platsen?
Det blir inte så snyggt, jag täcker veden med en pressening om det ska komma stora mängder regn. Det torkar ju så bra på våren. Dom där 3,4 dagarna att lada in veden är inget större problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.