Hej!
Jag och min man har köpt ett timmerhus från 1920 som vi håller på att renovera nu. I ett av barnens rum håller vi just nu på att sätta OSB skivor som vi sedan kommer sätta gips (9mm) på. Ovanför dörren har det nu uppstått en glipa och vi vet inte riktigt hur vi ska fortsätta. Väggen är inte reglar utan vi fäster OSB-skivan direkt mot en timmerstuga. I rumme4 finns även en del av murstocken som vi sätter för med OSB-skiva men vi har svårt att få skruvarna att fästa i murstocken. Vi har använt betongplugg men det fäster inte.
Tips mottages tacksamt.
 
  • Träkonstruktion, skivmaterial, grovt bygge, oslipat timmer, skruvar, möjlig renovering eller byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Eva Lundberg1 skrev:
Hej!
Jag och min man har köpt ett timmerhus från 1920 som vi håller på att renovera nu. I ett av barnens rum håller vi just nu på att sätta OSB skivor som vi sedan kommer sätta gips (9mm) på. Ovanför dörren har det nu uppstått en glipa och vi vet inte riktigt hur vi ska fortsätta. Väggen är inte reglar utan vi fäster OSB-skivan direkt mot en timmerstuga. I rumme4 finns även en del av murstocken som vi sätter för med OSB-skiva men vi har svårt att få skruvarna att fästa i murstocken. Vi har använt betongplugg men det fäster inte.
Tips mottages tacksamt.
Det är i gamla hus ofta lättare att sätta en mer följsam skiva, lerklina, putsa eller pappspänna väggarna då de sällan är helt raka.

Annars får man ha ett långvattenpass och lägga imellan där det blir glapp.

Risken är dock att huset rör sig och det spricker.

Så tillbaka till grundtipset, mer följsamt material.

Med det sagt och att jag gillar byggnadsvård så har jag själv satt gips på några väggar där jag reglat ut för att kunna dra el bakom...i ett hus av stående plank från 1909...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Förresten, ska ni elda i murstocken i någon framtid så är det olämpligt att sätta osb där. Helst inte bygga för alls, om det görs ska det vara icke brännbart...
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Sala under, du kan tex använda brädbit, osb eller masonit.

Jag rekomenderar vanlig standardgips, renoveringsgips är mycket svårare att spackla så det blir snyggt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.