Jag kör Aqara idag, och den funkar kanon. Dock kommer Home Assistant flytta ner i källaren till teknikrummet, och jag är rädd att den inte kommer nås med Bluetooth i hela huset så jag börjar kika lite på termometrar som går på WiFi som jag kan koppla till Home Assistant.

Vad kör ni med för några? Gärna med display, men inget krav!
 
Kör dina aqara verkligen blåtand? Det är väl annars normalt Zigbee, och om så är ju enklast att bara sätta en repeater någonstans.
Jag har aqaras temperatursensorer ute i garaget, då har jag alltså HA på övervåningen i huset, ett antal förstärkare i form av lampor och rena repeaters på vägen till nästa byggnad.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kör dina aqara verkligen blåtand? Det är väl annars normalt Zigbee, och om så är ju enklast att bara sätta en repeater någonstans.
Aqara med display använder BT, de utan display använder zigbee.
 
  • Gilla
Robban8 och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kör dina aqara verkligen blåtand? Det är väl annars normalt Zigbee, och om så är ju enklast att bara sätta en repeater någonstans.
Jag har aqaras temperatursensorer ute i garaget, då har jag alltså HA på övervåningen i huset, ett antal förstärkare i form av lampor och rena repeaters på vägen till nästa byggnad.
Ja, Zigbee. Vet inte varför jag skrev BT 🤨
 
zarkov zarkov skrev:
Aqara med display använder BT, de utan display använder zigbee.
Ska kolla, men hade gärna kört nån med WiFi.
 

Bästa svaret

WiFi skulle jag säga inte är det mest praktiska för just den här tillämpningen.
Zigbee är betydligt energisnålare, vilket är lämpligt för batteridrivna enheter.
Hur mycket mätvärdena varierar gör också att man kan få onödigt mycket trafik på sitt WiFi.

Oavsett detta har jag tyvärr inga tips till dig, mer en rekommendation om att verkligen överväga om det är någon fördel med WiFi i ditt fall. En signalförstärkare eller två får du för någon hundralapp, exempelvis denna eller denna på IKEA.
Den första ger dessutom fördelen att du då kan fjärrstyra en lampa eller något annat på vägen så att säga.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Jag har en Shelly H&T. Den funkar rimligt. Det känns som om den inte rapporterar så ofta, men det kan lika gärna ha att göra med att temperaturen inte ändras så ofta att det är motiverat att rapportera.

Dock käkar den batterier i lite väl hög grad, men man kan välja att köpa till en adapter så du kan köra den via en usb-laddare istället.

Ska man ha både mätare och adapter blir den lite dyr, dock.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag har en Shelly H&T. Den funkar rimligt. Det känns som om den inte rapporterar så ofta, men det kan lika gärna ha att göra med att temperaturen inte ändras så ofta att det är motiverat att rapportera.

Dock käkar den batterier i lite väl hög grad, men man kan välja att köpa till en adapter så du kan köra den via en usb-laddare istället.

Ska man ha både mätare och adapter blir den lite dyr, dock.
Jag har också Shelly H&T på landet med USB-adapter. Det funkar bra tycker jag. Sant är att den enbart rapporterar vid temp- eller fuktförändringar där man kan ställa in hysteresen vilket sparar batterier jämfört med att polla o rapportera regelbundet på tid. Drygt 300 kr inkl USB-adapter.
Mobil app visar temperaturdiagram, min/max, för en vecka i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Attitudeswe
K krfsm skrev:
Jag har en Shelly H&T. Den funkar rimligt. Det känns som om den inte rapporterar så ofta, men det kan lika gärna ha att göra med att temperaturen inte ändras så ofta att det är motiverat att rapportera.

Dock käkar den batterier i lite väl hög grad, men man kan välja att köpa till en adapter så du kan köra den via en usb-laddare istället.

Ska man ha både mätare och adapter blir den lite dyr, dock.
Mina h&t plus (wifi med rapport varje timme) har funkat i ett år på orginal AA batterier och rapporterar 45% batteri. Placerade i krypgrund uterum och garage. Alla i utkanten av vår enda wifi APs täcknig och funkar fint

Skärmbild av en app som visar temperatur och luftfuktighetsstatistik, med möjlighet att exportera data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeMa82 och 1 till
  • Laddar…
Shelly H&T (ingen display) med USB-strömtillägget rapporterar ca var 10:e minut om man bockar i inställningen att den har ”external power”. Annars rapporterar den enbart när temp eller fuktighet ändrats mer än en viss inställbar gräns för att spara batteri, dock aldrig tätare än ca var 10:e minut.

H&T plus (med display) antar jag har liknande strömsparfunktion. Någon som testat med/utan extern ström till den?
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Shelly H&T (ingen display) med USB-strömtillägget rapporterar ca var 10:e minut om man bockar i inställningen att den har ”external power”. Annars rapporterar den enbart när temp eller fuktighet ändrats mer än en viss inställbar gräns för att spara batteri, dock aldrig tätare än ca var 10:e minut.

H&T plus (med display) antar jag har liknande strömsparfunktion. Någon som testat med/utan extern ström till den?
Intressant ang external power. Det hade jag inte koll på.
 
  • Gilla
JonazThern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.